بانک جديد توسعه بريکس در شانگهاي افتتاح شد

تاریخ انتشار : 1394/04/30

مشروح خبر


این «بانک جدید توسعه» New Development Bank عموما به عنوان جایگزینی برای بانک جهانی و صندوق بین المللی پول (دو مؤسسه مستقر در واشنگتن) تلقی می شود.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از شانگهای، گشایش این بانک که خبر آن در بیانیه کوتاهی در خبرگزاری شین‌‌هوا اعلام شد، دو هفته پس از نشست سران بریکس که در اوفا روسیه به ریاست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور این کشور برگزار شد، اتفاق می افتد.
کشورهای عضو گروه بریکس که 40 درصد جمعیت جهان را در خود جای داده‌اند، سال 2013 در مورد تأسیس این مؤسسه جدید مالی که به سرمایه‌ای بالغ بر 100 میلیارد دلار مجهز خواهد بود، تصمیم‌گیری کردند.
مسکو که تحریم‌های مرتبط با بحران اوکراین و سقوط ارزش روبل اقتصادش را به شدت تحت تأثیر قرار داده است، این بانک و ذخایر ارزی آن را مستمسکی در مقابل مؤسسات مالی جهانی مانند صندوق بین المللی و بانک جهانی که تحت نفوذ آمریکا قرار دارند، قلمداد می کند.
سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در نشست اوفا خاطر نشان کرد بریکس تجلی نظام جدیدی از روابط بین المللی چند قطبی است و نفوذ فزاینده «مراکز جدید قدرت» را نشان می دهد.
چین، دومین اقتصاد بزرگ جهان، همچنین بانی تأسیس یک مؤسسه مالی چند جانبه دیگر به نام بانک آسیایی سرمایه‌گذاری در زیر ساخت‌هاست که مقر آن در پکن پایتخت این کشور قرار دارد.
این بانک نیز که به 100 میلیارد دلار سرمایه مجهز است، رسما اواخر ژوئن با مشارکت 50 کشور که از جمله حدود 20 کشور غربی مانند فرانسه، آلمان و انگلیس تأسیس شد.
چین با در اختیار داشتن 30 درصد سهام این بانک، بزرگ‌ترین سهام‌دار آن است.
آمریکا و ژاپن که دو اقتصاد بزرگ جهان را تشکیل می دهند، در این بانک سهیم نیستند.