تشکيل کارگروه حمايت از توليد ملي در بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1400/02/05

رئيس شوراي هماهنگي بانک‌ها گفت: کارگروهي را تعيين کرده ايم که قوانين مخل توليد که مانعي بر سر راه توليد هستند را شناسايي و براي اصلاح آن‌ها را به مراجع مربوطه ارجاع دهيم.

به گزارش ايبِنا، محمدرضا حسين زاده با بيان اينکه بخشي از مشکلات و موانع سر راه توليد مربوط به قوانين و دستورالعمل هاست، افزود: به عنوان مثال بخشنامه‌اي از سوي شوراي پول و اعتبار به بانک‌ها ابلاغ شده که بانک‌ها نمي‌توانند بيش از يک بار تسهيلات معوق واحدهاي توليدي را استمهال کنند، اما باتوجه به شرايط اقتصادي کشور نياز است اين تسهيلات بعدا دو بار يا سه بار استمهال شود.

 حسين زاده گفت: از آنجا که براي اين‌گونه حمايت‌ها موانع قانوني وجود دارد، بانک‌هايي که در جهت حمايت از توليد تسهيلات معوق واحدهاي توليدي را استمهال کرده اند براي همه آن‌ها پرونده‌هاي نظارتي تشکيل شده است.

وي تاکيد کرد: اگر قرار است از توليد حمايت کنيم بايد اين قوانين نيز اصلاح شود تا دست بانک‌ها براي حمايت از توليد باز باشد.

رئيس شوراي هماهنگي بانک‌ها با بيان اينکه دريافت سود مرکب با مصوبه مجلس در همه بانک‌ها ممنوع اعلام شده است، گفت: پيش از اين بسياري از بانک‌هاي دولتي سود مرکب را اعمال نمي‌کردند، اما ممکن بود در برخي بانک‌هاي خصوصي اين اقدام انجام شود که با مصوبه مجلس اين مساله نيز ممنوع شده است.

حسين زاده با بيان اينکه بانک‌ها واحدهاي توليدي فعال را تمليک نمي‌کنند، افزود: آن چيزي که در فضاي مجازي و برخي رسانه‌ها مبني بر تمليک واحدهاي توليدي فعال توسط بانک‌ها مطرح مي‌شود، درست نيست و واحدهايي که تمليک شده اند عموما واحدهاي تعطيل بودند که بانک در راستاي عمل به وظايف خود براي بازپس گيري بيت المال آن‌ها را تمليک کرده است.

وي با بيان اينکه اغلب واحدهاي تمليکي پيش از آنکه به بانک واگذار شوند به دلايل مختلفي نظير اختلاف شرکا، ناتواني در رقابت در بازار و... ورشکسته شده اند، گفت: در اين تمليک‌ها معمولا فقط سوله‌هاي خالي به بانک واگذار شده است و آنچه در رسانه‌ها مطرح مي‌شود که بانک‌ها باعث بيکاري کارگران اين واحدها شده اند، درست نيست.

حسين زاده با تاکيد بر اينکه کمتر از ۱۰ درصد واحدهاي فعال به تمليک بانک‌ها درآمده اند، افزود: در اين نوع تمليک‌ها نيز اسماَ واحد به نام بانک شده، اما در تمليک صاحب کارخانه باقي مانده تا به فعاليت خود ادامه دهد و از محل درآمد آن واحد بدهي بانک پرداخت شود.

وي با بيان اينکه کارگروه حمايت از کارآفرينان و توليدکنندگان به کمک قوه قضاييه با حضور دادستان‌ها در استان‌ هاي مختلف تشکيل شده است، گفت: وظيفه اين کارگروه اين است که واحدهاي تمليک شده را به صاحبان اصلي يا سرمايه گذاران جديد واگذار کند تا به چرخه توليد بازگردد.

رئيس شوراي هماهنگي بانک‌ها با بيان اينکه عقل هم حکم نمي‌کند که بانک يک واحد توليدي را به تمليک خود درآورد، افزود: بايد پذيرفت بانک‌ها بنگاهداران خوبي نيستند و در صورت تمليک يک واحد بانک با مشکلاتي نظير بدهي‌هاي کارگري، مسايل تامين اجتماعي، بيمه و ماليات مواجه مي‌شود بنابراين بانک‌ها ترجيح مي‌دهند صاحب واحد توليدي خودش بنگاهش را اداره کند و پول بانک را برگرداند.

 حسين زاده با تاکيد منابع بانک‌ها محدود است، گفت: اگر وامي که بانک‌ها پرداخت مي‌کنند به موقع به چرخه نظام بانکي کشور بازنگردد دست بانک‌ها براي حمايت از ديگر واحدها خالي مي‌ماند بنابراين بايد اين چرخه خوب بچرخد تا بانک بتواند از واحدهاي توليدي بيشتري حمايت کند.

  •