تراکنش‌هاي بدون کد و شناسه ملي برگشت مي‌خورد

تاریخ انتشار : 1400/02/06

از امروز تراکنش‌هاي بدون کد ملي شخص حقيقي و شناسه ملي شخص حقوقي در «پايا» برگشت مي‌خورد.

به گزارش ايسنا، يکي از مهمترين پروژه‌هاي بانک مرکزي در راستاي ارتقاي شفافيت، سامانه «نهاب» است که تخصيص شماره شناسايي منحصر به فرد براي هر يک از افراد جامعه را در شبکه بانکي ميسر مي‌کند و در اين زمينه، کدملي اشخاص حقيقي، شناسه ملي اشخاص حقوقي و کد فراگير اتباع خارجي بايد به شبکه بانکي اعلام شود.

با اجراي اين پايگاه داده در بانک مرکزي، تراکنش‌هاي افرادي که اين کد را ندارند به تدريج محدود و متوقف مي‌شود، اين کار در بهمن ماه سال گذشته با تراکنش‌هاي ساتنا آغاز شد و از امروز در تراکنش‌هاي پايا اجرا مي‌شود که در مراحل بعدي گسترش پيدا خواهد کرد.

بدين منظور، افراد حقيقي يا حقوقي که کدملي يا شناسه ملي خود را به بانک اظهار نکرده باشند، نمي‌توانند از اين خدمت بهره‌مند شوند.

همچنين، اين اقدام تاثيري بر فعاليت مشترياني که اطلاعات هويتي ايشان نزد بانک‌ها موجود است، نخواهد داشت و بايد بانک‌ها براي ثبت کد شهاب و ثبت حساب‌ها در بانک مرکزي اقدام کنند. 

پايا و ساتنا چيست؟ 

گفتني است؛ پايا يک سيستم تبادل اطلاعات بانکي است که به بانک‌ها اجازه مي‌دهد تمامي تبادلات بين بانکي مشتريان خود را به صورت الکترونيکي انجام دهند. کاربرد اصلي اين سامانه، مکانيزه کردن پرداخت‌هاي خرد بين بانکي با تعداد انبوه براي مشتريان است که پس از تکميل مراحل پياده سازي، ارائه خدمات از طريق اينترنت را نيز ميسر مي‌سازد و به کمک اين سامانه، بانک‌هاي عضو آن مي‌توانند بنا به درخواست مشتري، دستور واريز و يا برداشت وجوه در حساب‌هاي ساير بانک‌ها صادر کند.

بانک مرکزي با پياده سازي اين سامانه، امکان حواله الکترونيکي پول از حسابي در يک بانک به حسابي در بانک ديگر (بين بانکي) را فراهم کرده است و مشتريان بانک‌ها با استفاده از پايا مي‌توانند پول را از حساب خود به حسابي در بانک ديگر به صورت الکترونيکي حواله کنند.

همچنين، ساتنا سامانه‌اي الکترونيکي است که پردازش و تسويه تراکنش‌هاي بين بانکي و دستور پرداخت‌هاي فوري را به صورت انفرادي و آني انجام مي‌دهد. در اين سامانه مشترياني که در بانک ملي داراي يکي از انواع حساب (جاري، پس انداز و کوتاه مدت) هستند، مي‌توانند نسبت به انتقال وجوه (مبالغ بيش از ۱۵ ميليون تومان) به حساب خود يا ساير افراد در ساير بانک‌ها اقدام کنند.

سامانه ذکر شده به مشتريان يک بانک اين امکان را مي‌دهد تا با مراجعه به شعب بانک خود و يا از طريق سامانه اينترنتي بانک حواله‌هايي با مبالغ بيش از ۱۵ ميليون تومان را به هر حسابي در هر بانکي انتقال دهند که مزاياي به کارگيري ساتنا را مي‌توان امنيت، سرعت و سادگي انجام عمليات آن نام برد.