۱۰ هزار طرح سرمايه‌گذاري و آينده روشن سيستان و بلوچستان

تاریخ انتشار : 1400/02/15

زاهدان- ايرنا- اجراي هزاران طرح‌ سرمايه‌گذاري در سيستان و بلوچستان نقش مهمي در شکوفايي ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي اين استان داشته و آينده روشني را براي اين منطقه نويد مي‌دهد.

به گزارش ايرنا امروزه دستيابي به رشد و توسعه پايدار يکي از مباحث عمده کشورها به ويژه کشورهاي در حال توسعه به شمار مي‌رود کارشناسان بارها تاکيد کرده‌اند که کشورهاي در حال توسعه براي جبران عقب‌ماندگي‌ها، فرار از فقر سياسي، اقتصادي، فرهنگي و غيره و رسيدن به توسعه‌اي معتدل و همه‌جانبه که بتواند به بهبود وضع زندگي همه مردم منجر شود نيازمند سرمايه‌گذاري در جنبه‌هاي مختلف اقتصادشان هستند.
سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي با آمدن و تداومش سيستان و بلوچستان را در رسيدن به توسعه همه‌جانبه و افزايش توليد به عنوان يکي از ابعاد آن ياري کرده هر چند بسياري از اقتصاددانان معتقدند افزايش سرمايه‌گذاري شرط کافي نيست امـا شرط لازم بـراي دسـتيابي بـه رشـد اقتصادي و افزايش ارزش افزوده، افزايش درآمد، رفاه و اشتغال و کاهش نرخ بيکاري و فقر است.

دولت نيز با وجود مشکلات ريز و درشتي که طي اين هشت سال با آن روبه‌رو بوده و تحت شديدترين تحريم‌هاي اقتصادي بين‌المللي قرار داشته همواره براي اين سرمايه‌گذاري در سراسر کشور از جمله سيستان و بلوچستان اقدامات گوناگوني را انجام داده به گونه‌اي که به گفته کارشناسان و براساس آمار «پارسال ۱۰ هزار و ۱۳۰ طرح سرمايه‌گذاري شاخص در اين استان اجرا شد»

src=https://www.irna.ir/sd/5d52a901b40572c1880423a1554b6c8b294f1be10738d41cac2e432e8a2dc912c429041558ac2e5452a1ffd2f8d884e9.jpg

سرمايه‌گذاري بر ظرفيت‌هاي کشف شده

معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار سيستان و بلوچستان گفت: در حوزه سرمايه‌گذاري سال گذشته در مجموع ۱۰ هزار و ۱۳۰ طرح سرمايه‌گذاري شاخص در استان اجرا که افزون‌بر ۵۵ هزار و ۷۲۲ ميليارد ريال سرمايه گذاري و براي حداقل ۲۳ هزار و ۲۹۸ نفر اشتغال مستقيم ايجاد شده است.
ماندانا زنگنه با اشاره به سرمايه‌گذاري  بر روي ظرفيت‌هاي مختلف سيستان و بلوچستان بيان کرد: حوزه روستايي و عشايري استان نيز سال قبل شاهد اجراي طرح هاي مختلفي بود اما يکي از مهمترين اقدامات انجام شده در اين حوزه پرداخت تسهيلات در قالب حمايت از توسعه و ايجاد اشتغال پايدار در مناطق روستايي و عشايري بود که در اين راستا ۶ هزار و ۵۰۰ ميليون ريال به استان ابلاغ شد و تمامي اين اعتبار به استان اختصاص يافت و از اين مبلغ بيش از پنج هزار و ۹۰۰ ميليون ريال به ۹ هزار و ۳۰۷ طرح پرداخت شد که اشتغالي به تعداد ۱۵ هزار و ۲۰۸ نفر ايجاد و سبب شد تا اين استان از اين نظر رتبه سوم کشور را به دست آورد.
وي  افزود: يکي از ظرفيت‌هاي ناب سيستان و بلوچستان معادن آن است و در اين حوزه سال گذشته ۲۹۹ درخواست صدور پروانه اکتشاف به ثبت رسيد که نسبت به سال ۹۸ بالغ بر ۱۷ درصد رشد داشت و در بخش پروانه اکتشافات هم سهم سال گذشته ۸۰ پروانه بود که نسبت به سال ۹۸ رشد ۳۰ درصدي  داشته است در کنار آن ها ۹ گواهي کشف با تناژ ذخيره قطعي ۳۳ ميليون و ۲۷۶ هزار تن صادر شد و در اين بخش نيز نسبت به سال ۹۸ نزديک به ۱۲۴ درصد رشد را شاهد هستيم که هزينه عملياتي ۳۲۰ ميليارد ريالي را هم در بر خواهد داشت.
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار سيستان و بلوچستان ادامه داد: براي انرژي‌هاي پاک استان هم سال قبل اقدامات خوبي انجام شد و با توجه به پتانسيل کم‌نظير سيستان در بهره‌مندي از انرژي‌هاي بادي و خورشيدي براي تسريع و تسهيل در سرمايه‌گذاري و فراهم کردن بسترهاي لازم، ايجاد محدوده‌هاي داراي ظرفيت انرژي تجديد پذير در دستور کار قرار گرفت و اين مهم در سه منطقه شاخص از لحاظ پتانسل بالاي باد و تابش خورشيد عملياتي شد و در نهايت بزرگترين مناطق انرژي‌هاي تجديدپذير کشور در سطح ۲۰ هزار هکتار از اراضي استان در مناطق رامشار، ميل نادر و گراغه با ظرفيت توليد حدود يکهزارو ۵۰۰ مگاوات برق ايجاد شد.

وي  افزود: شروع عمليات احداث منطقه ويژه اقتصادي رامشار بعد ١٢ سال، راه اندازي مجدد و احياي کارخانه ارد سيستان، کشتارگاه طيور سيستان، کارخانه شير زهک، تاسيسات گاز مايع شهرستان نيمروز و اخذ مجوز از تهران براي احداث يک واحد ديگر تاسيسات گاز مايع در شهرستان هامون، تصويب مرز گمشاد به عنوان مرز رسمي در کارويژه مرزهاي کشور، انعقاد تفاهم‌نامه با افغانستان براي احداث پل دوم ابريشم بعد از ساليان سال پيگيري و افزايش سهميه آرد منطقه سيستان بعد از ۱۰سال را هم مي‌توان از جمله مهمترين اقدامات اقتصادي انجام شده در حوزه شمال استان برشمرد.

src=https://www.irna.ir/sd/73899bc6b45a08a75bb10c06589cf33b970d9dc8cb74e5b8ad752b9321883f671a95423d0e34897d2a04335b6ae41823.jpg

سيستان و بلوچستان سرزمين مزيت‌هاي بي‌شمار

استاندار سيستان و بلوچستان به خبرنگار ايرنا گفت: اين استان از مزيت‌هاي مطلق برخوردار است که يکي از مهمترين مزيت‌هاي منطقه دسترسي‌هاي آن است.
احمدعلي موهبتي با اشاره به اينکه سيستان و بلوچستان براي سرمايه‌گذار حرمت و احترام قائل بوده و نقش‌آفريني را در اين حوزه فراهم و ايجاد مي‌کند افزود: در واقع آنچه مهم است تسهيل‌گري در انجام امور سرمايه‌گذاري است.
وي با تاکيد بر اينکه جمعيت بي‌بديلي که هدف توليد قرار مي‌گيرند از مزيت‌هاي سيستان و بلوچستان است خاطرنشان کرد: در اين راستا پاکستان در همسايگي ما جمعيتي بيشتر از ساير کشورهاي همسايه دارد و اين از مزيت‌هاي منطقه است.
استاندار سيستان و بلوچستان با بيان اينکه اگر کارهايي که در حوزه سرمايه‌گذاري دنبال کرده و در کنار هم انجام مي‌دهيم منتج به نتيجه مطلوب نشود احتمال آسيب است افزود: وقتي يک سرمايه‌گذار به اين استان مي‌آيد بعد از آن نبايد رها شود و پيگيري‌ها و تماس‌ها از طرف دستگاه اجرايي متولي اين نوع سرمايه‌گذاري بايد وجود داشته باشد.

src=https://img9.irna.ir/d/r1/2021/04/25/4/164627378.jpg

سيستان و بلوچستان ميزبان سرمايه‌گذاران

معاون‌ هماهنگي امور اقتصادي استاندار سيستان و بلوچستان به خبرنگار ايرنا گفت: ۱۸ مجوز سرمايه گذاري خارجي با جذب ۲ميليارد دلار در سال‌هاي اخير در اين استان صادر شده است.
زنگنه افزود: با توجه به ظرفيت‌هاي کشاورزي، شيلات، گردشگري و معدني سيستان و بلوچستان به راحتي مي‌توان پي‌برد که اين خطه از ايران ظرفيت‌هاي بالايي براي سرمايه‌گذاري و ايجاد اشتغال دارد و بنابراين بايد در بخش‌هاي سرمايه‌گذاري و ايجاد اشتغال با تمرکز بيشتري اقدام شود.
وي ادامه داد: حوزه دانش‌بنيان يکي از بخش‌هايي است که در جذب سرمايه، ايجاد اشتغال و ارزش افزوده مي‌توانند نقش بسزايي ايفا کند.
معاون هماهنگي امور اقتصادي استاندار سيستان و بلوچستان بيان کرد: سيستان و بلوچستان با وجود گستردگي زياد از يکهزار و ۱۰۰ کيلومتر مرز خاکي با کشورهاي پاکستان و افغانستان و افزون‌بر ۳۱۰ کيلومتر مرز ساحلي در درياي عمان و استقرار در کنار آبهاي آزاد بين المللي خارج از تنگه هرمز و نزديکي مناطق ساحلي استان با کشورهاي حوزه خليج فارس، درياي عمان، شبه قاره هند و کشورهاي آفريقايي از منظر ژئوپليتيکي، ژئواستراتژيکي و ژئواکونوميکي برخوردار و داراي اهميت فراواني است.
زنگنه اظهارداشت: سيستان و بلوچستان از ظرفيت‌هاي قابل توجهي براي سرمايه‌گذاري در زمينه‌هاي مختلف از جمله توليد انرژي‌هاي پاک و تجديد پذير، طرح توسعه بندر چابهار، معادن و صنايع فرآوري آن، تجارت و بازرگاني، ترانزيت، کشاورزي، توليد فولاد، پتروشيمي، نفت و گاز، حمل و نقل هوايي و دريايي، گردشگري، صنايع دستي، اقامتگاه‌هاي گردشگري و بازار اقتصادي کشورهاي همسايه برخوردار است.

src=https://img9.irna.ir/d/r2/2021/04/19/4/164615475.jpg

آينده روشن
هر چند  در گذشته ظرفيت‌هاي سرمايه‌گذاري در سيستان و بلوچستان در ابعاد مختلف مغفول مانده بود اما دولت تدبير و اميد با حمايت از طرح‌هاي مختلف و جذب سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي و حمايت از آنان نشان داد که مي‌توان با تکيه بر يک مولفه اقتصادي کارآمد چون سرمايه‌گذاري آينده روشن را براي اقتصاد جنوبشرق کشور رقم زد.