زيرساخت هاي اقتصاد مقاومتي ؛ ضرورت تقويت نظام تامين مالي و بانكي

تاریخ انتشار : 1394/05/10

مشروح خبر


محمد جواد شیخ در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما افزود : اقتصاد مقاومتی باید بتواند در برابر مشکلاتی که بیرون از اقتصاد به آن تحمیل می شود ، مقاوم باشد.
وی ادامه داد : نسخه اقتصادی ما باید اقتصاد مقاومتی باشد زیرا ممکن است بعد از رفع تحریم ها برخی از کشورها به تعهدات خود عمل نکنند و نخواهند با ایران رابطه تجاری مناسبی را برقرار کنند و ما هم نباید از عملکرد آنها ضربه بخوریم.
شیخ در بیان یکی از محورهای مهم اقتصاد مقاومتی به دانش بنیان بودن اشاره کرد افزود : گسترش کارآفرینی ، توسعه شرکت های دانش بنیان و تبادل فناوری های پیشرفته با شرکای خارجی در اقتصاد بسیار مهم است.
وی با اشاره به اصلاح الگوی مصرف به عنوان دیگر زیر ساخت اقتصاد مقاومتی گفت : مردم باید به مصرف کالاهای داخلی ترغیب شوند و دولت هم باید با ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی و استاندارد سازی آنها ، برخلاف روند اشتباه واردات کالاهای مصرفی که مشابه آن در داخل تولید می شود ،حرکت کند چرا که در زمانی بسیاری از کالاهای مورد نیاز و مصرفی که در داخل تولید می شد از خارج وارد می شد.
شیخ افزود : با توجه به نیازمندی ایران به نقدینگی بلوکه شده نزد دیگر کشورها در زمان تحریم بازهم به اشتباه اقدام به واردات محصولاتی کردیم که مشابه آن در داخل کشور تولید می شد ، بنابراین انتظار می رود بعد از رفع تحریم ، آزادشدن ارزهای بلوکه شده و افزایش فروش نفت و صادرات کشور ، دولت باید به فکر بهینه کردن واردات باشد.
وی ادامه داد : واردات کشور باید صرفا انتقال فناوری و به منظور ورود کالاهای واسطه ای برای راه اندازی چرخه تولید کشور باشد ، نباید بازار کشور را به راحتی در اختیار دیگر کشورها قرار دهیم و مانع از ایجاد اشتغال در داخل کشور شویم.
این کارشناس با بیان اینکه شکل ورود و حضور سرمایه گذار خارجی باید به صورت غیرمستقیم یا
واسطه ای باشد ، افزود : خارجی ها باید به جای اینکه مستقیم بیایند و به ما تسهیلات ارائه کنند یا فاینانس انجام دهند، بهتر است آورده های خود را از طریق شرکای ایرانی خود و از طریق فناوری روز به ما عرضه کنند تا ما هم بتوانیم تولید داخل را ارتقاء‌ دهیم و به دانش روز مجهز شویم.
وی با بیان اینکه اگر این عمل انجام نشود رفاه مردم هم به دنبال آن پیش خواهد آمد ، گفت : اصلاح الگوی مصرف نیاز به ایجاد فرهنگ سازی اقتصاد مقاومتی عمومی دارد.
محمد جوادشیخ با اشاره به اینکه بازار سرمایه پلی میان سرمایه گذاران خرد و شرکتهای بزرگ است ، به توضیح دیگر زیر ساخت اقتصاد مقاومتی پرداخت و افزود : نظام بانکی باید در خدمت تامین مالی بنگاه های معاملاتی کوچک و دانش بنیان باشد و شرکت های بزرگ باید از طریق بورس تامین سرمایه کنند.
وی درباره نرخ سود سپرده و تسهیلات بانکها هم گفت : با توجه به ثبات اقتصادی که اتفاق افتاده و مهار تورم باید این نرخ از طریق سیستم عرضه و تقاضا و مکانیزم بازار آزاد تعیین شود نه به صورت دستوری از سمت بانک مرکزی.
شیخ ادامه داد : اگر تعیین نرخ بهره و تسهیلات به عهده نوسان بازار باشد نه تنها به تعادل می رسد بلکه در درازمدت شاهد کاهش نرخ بهره هم خواهیم بود.
این کارشناس اقتصادی عدم نظارت بانکها بر روند بعد از ارائه تسهیلات بانکی را یکی از مشکلات حال حاضر بانکها دانست و افزود : تا زمانی که پیگیری های بعد از ارائه تسهیلات بانکی اتفاق نیفتد می توان انتظار سفته بازی و گسترش دلالی را داشت.
شیخ گفت : برای حرکت به سمت بانکداری بدون ربا باید شکل بانکداری تغییر کند،یعنی بانکها باید با تسهیلات گیرندگان مشارکت واقعی داشته باشد، در حال حاضر می توان گفت مشکلات فعلی بانکها با نرخ بهره هایشان این است که تاکنون نرخ بهره ها دستوری بوده و مشارکت واقعی ایجاد نشده است.
وی با مهم خواندن اصلاح نظام بهره وری بعنوان یکی دیگر از زیر ساختهای اقتصاد مقاومتی افزود : بهره وری باید در صنایعی از قبیل نفت و گاز انرژی که در‌ آن مزیت نسبی داریم ، شکل بگیرد.
شیخ ادامه داد : به کمک فناوری های مرغوب و ارزان تر می توان در چرخه تولید صنعت نفت و گاز برای ایجاد بهره وری و کاهش هزینه اقدام کرد.
این کارشناس با بیان اینکه باید از خام فروشی به خصوص در بخش نفت و گاز و معدن جلوگیری شود ، گفت : باید مصرف تولیدات داخلی را بهینه کنیم زیرا تا زمانی که مصرف بهینه نشود هرقدر تولید کنیم صرف مصرف داخلی می شود و در نتیجه مازاد صادراتی کمتری خواهیم داشت.
این کارشناس اقتصادی ادامه داد : گاهی برای حرکت مثبت در روند تولید و کاهش هزینه های تولید ، باید از فناوری های بهره گرفت که دخالت و حضور نیروی انسانی را کاهش می دهد.