جلوگيري از انباشت معوقات بانکي با استفاده از سامانه نظارتي سمات

تاریخ انتشار : 1400/02/29

تهران - ايرنا - رييس کل بانک مرکزي با بيان اينکه از مزاياي سامانه سمات جلوگيري از انباشت معوقات بانکي است، گفت: اين سامانه قدرت نظارتي بانک مرکزي را افزايش داده و بانک‌ها مي‌توانند بر تضامين و وثايق ضمانت‌کنندگان نظارت کرده و سابقه مشتريان را نيز کنترل کنند.

به گزارش ايرنا از روابط عمومي بانک مرکزي، عبدالناصر همتي روز سه‌شنبه در آيين رونمايي از «سامانه سمات» با بيان اينکه اين سامانه حصل سال‌ها تلاش همکاران بخش هاي فناوري هاي نوين، اعتبارات و اداره اطلاعات بانکي بانک مرکزي است، تصريح کرد: اين سامانه نقش حياتي در فعاليت هاي اصلي نظام بانکي و به صورت ويژه اعطاي تسهيلات، دارد.

رييس کل بانک مرکزي ادامه داد: يکي از مشکلات اصلي شبکه بانکي که منشأ بسياري از فسادها و تخطي ها در گذشته نيز بوده است، نحوه تسهيلات‌دهي بانک‌هاست؛ اما خوشبختانه با پياده‌سازي اين سامانه مي‌توان به افزايش نظارت بر تسهيلات‌دهي بانک‌ها اميد داشت.

وي با بيان اينکه شبکه بانکي بنا به مسئوليت خود تسهيلات بسياري را روزانه به بخش هاي مختلف اقتصاد اعطا مي کند، گفت: در اين زمينه ضرورت داشت کنترل، نظارت و اعتبارسنجي لازم نيز بر نحوه تسهيلات دهي بانک‌ها مدنظر قرار گيرد که «سامانه سمات» اين امر را محقق مي کند و به همين دليل اهميت بسزايي دارد، چراکه اطلاعات موثري را درخصوص نحوه تسهيلات‌دهي بانک‌ها فراهم مي‌کند و در همان حال قدرت سياست گذاري بانک مرکزي را افزايش مي دهد.

همتي با بيان اينکه در حال حاضر امکان اعطاي تسهيلات بدون صدور کد رهگيري در سامانه سمات وجود ندارد، يادآور شد: بنابراين اين سامانه به افزايش قدرت نظارتي بانک مرکزي نيز کمک مي‌کند و بانک‌ها مي توانند بر تضامين، وثايق، ضمانت کنندگان نظارت لازم را به عمل آورند و سابقه مشتريان را نيز کنترل کنند.

همتي يکي ديگر از مزاياي سامانه سمات را جلوگيري از انباشت معوقات بانکي خواند و گفت: طي چند سال اخير تسهيلات زيان‌باري که موجب انباشت معوقات شود، وجود نداشته است و آنچه به عنوان معوقات کلان مطرح مي‌شود مربوط به ساليان گذشته است؛ اما اکنون و با وجود «سامانه سمات» با ضريب اطمينان بالايي، شاهد کنترل‌ و نظارت بر تسهيلات‌دهي بانک‌ها و نيز افزايش قدرت سياست گذاري بانک مرکزي خواهيم بود.

همتي خواستار بهره گيري هرچه بيشتر و دقيق بانک مرکزي و شبکه بانکي از «سامانه سمات» شد و گفت: ضروري است حوزه نظارت بانک مرکزي و همکاران شبکه بانکي با بهره‌گيري از اين سامانه، به برقراري نظام تسهيلات‌دهي شفاف و براساس اعتبارسنجي صحيح کمک کنند و در اين مسير تلاش شود تسهيلات به طور دقيق به بخش‌هاي مختلف اقتصادي مانند توليد، خدمات و غيره اعطا شود.

وي خاطرنشان کرد: ضروي است به طور منظم، نظارت لازم به واسطه سامانه سمات بر نحوه تسهيلات‌دهي شبکه بانکي به عمل آيد تا از انحراف هاي احتمالي در تسهيلات نظام بانکي جلوگيري شود و در صورت وقوع انحراف در تسهيلات مي توان اين نکات را به شبکه بانکي متذکر شد.

سامانه سمات به عنوان بانک جامع اطلاعات تسهيلات و تعهدات بانکي در سراسر کشور، مرجع اصلي اطلاعات تسهيلات و همچنين تعهدات بانکي شامل ضمانت‌نامه‌ها و اعتبارات اسنادي تلقي مي شود.

مزيت سامانه جديد سمات پردازش سريع و تکميل نواقص سامانه قبلي، ارسال و بروزرساني برخط اطلاعات مشتريان در راستاي تجميع و يکپارچگي اطلاعات تسهيلات گيرندگان شبکه بانکي و همچنين بهبود روش تسهيلات دهي، اعتبارسنجي صحيح مشتريان بانک‌ها و بهبود و پيشگيري از مطالبات غيرجاري بانکي است.

سامانه سمات به عنوان بانک اطلاعات جامع تسهيلات و تعهدات، اطلاعات مربوطه را جمع آوري و بين شبکه بانکي به اشتراک مي‌گذارد، بر اين اساس استعلام از سامانه مذکور براي تمامي شعب سراسر کشور برقرار شده است. از اين رو بانک‌ها موظفند قبل از ارائه تسهيلات و تعهدات، وضعيت اعتباري مشتريان را در سامانه سمات استعلام کنند و در صورتي که مشتري بر اساس مقررات مربوطه بدحساب شناخته شود، مجاز به ارائه تسهيلات و تعهدات به وي نيستند.

بررسي اعطاي تسهيلات و دسته چک در شعب بانکها، اعتبار سنجي، بررسي اقتصادي و اعتباري و نظارتي از جمله کارکردهاي اين سامانه است.