برگزاری چهاردهمین دوره اعطای جایزه 100 هزار دلاری بانک توسعه اسلامی

تاریخ انتشار : 1394/05/24

مشروح خبر


برگزاری چهاردهمین دوره اعطای جایزه 100 هزار دلاری بانک توسعه اسلامی
دکتر محمود مولانژاد روز شنبه درخصوص جزییات جایزه علوم و تکنولوژی بانک توسعه اسلامی به خبرنگار علمی ایرنا گفت: اعطای جایزه نقدی 100هزار دلاری بانک توسعه اسلامی همه ساله به منظور شناسایی و تشویق موسسه های شایسته و ایجاد فضای رقابتی بین موسسات علمی و تحقیقاتی 56 کشور عضو صورت می گیرد.
وی افزود: این بانک پس از فراخوان سالانه و ارزیابی های همه جانبه، سه جایزه 100هزار دلاری به همراه نشان افتخار و گواهینامه را به سازمان ها، نهادها، دانشگاه ها و مراکز علمی که دارای تحقیقات و دستاوردهای برجسته در رشته های علوم و فناوری هستند اعطا می کند.
مولانژاد توضیح داد: تحقیقات سازمان ها، دانشگاه ها و مراکز علمی متقاضی شرکت در جایزه علمی بانک توسعه اسلامی باید در یکی از زمینه های مهندسی مواد، بیوتکنولوژی، داروسازی و پزشکی، کشاورزی، فناوری اطلاعات، علوم دارویی، میکروالکترونیک صنعتی، نانو تکنولوژی و منابع انرژی جایگزین انجام گرفته باشد و درعین حال، قابلیت تاثیرات قابل ملاحظه ای بر توسعه اجتماعی، اقتصادی کشورهای عضو داشته باشد.
وی تشویق موسسات برتر و رقابت موثر بین موسسات علوم و تحقیقاتی کشورهای عضو و افزایش آگاهی از اقدامات بالقوه کشورها را از مهم ترین اهداف برگزاری این جایزه علمی فناورانه برشمرد و گفت: رقابت های این جایزه در سه گروه شامل مشارکت های علمی در توسعه اقتصادی و اجتماعی اعضا، تحقیق و مشارکت در علوم پایه و تحقیقات علمی موثر در کشورهای کمتر توسعه یافته عضو بانک تعریف شده است.
مولانژاد از اعضای هیات علمی مراکز دانشگاهی و پژوهشی درخواست کرد برای اطلاع بیشتر از جزییات چهاردهمین دوره جایزه علمی بانک توسعه اسلامی به وب سایت این بانک به نشانی www.isdb/org مراجعه کرده و حداکثر تا هشتم آذرماه 94 نسبت به تکمیل فرم های مربوطه و ارسال آن از طریق نشانی الکترونیکی STPrize1437@isdb.org اقدام کنند.
بانک توسعه اسلامی (ISDB) یکی از موسسات بزرگ مالی توسعه ای بین المللی و از نهادهای تخصصی سازمان کنفرانس اسلامی است که با هدف پیشبرد توسعه اقتصادی و پیشرفت اجتماعی کشورهای عضو و جوامع مسلمان کشورهای غیر عضو در سراسر جهان در ۲۰ اکتبر ۱۹۷۵ از سوی ۲۲ کشور اسلامی و با سرمایه اولیه ۷۵۵ میلیون دینار اسلامی در جده عربستان تأسیس شد.
هم اکنون 56 کشور از چهار قاره آسیا، آفریقا ، اروپا و آمریکا در بانک توسعه اسلامی عضویت دارند و سرمایه پذیره نویسی شده این بانک در حال حاضر نیز بیش از چهارمیلیارد دینار اسلامی است که از این میان، ایران با پذیره نویسی سهام به ارزش ۷۰۰ میلیون دینار اسلامی، چهارمین سهامدار بزرگ بانک توسعه اسلامی محسوب می شود.