تامین مالی واحدهای تولیدی به روش حمایتی

تاریخ انتشار : 1394/05/28

مشروح خبر

به گزارش سرویس بازار ایسنا به نقل از روابط‌عمومیبانک صادرات، اسماعیل لل‍ه‌گانی در سمینار نقد و بررسی قوانین و مقررات بانکداری ایران با رویکرد اسلامی با اشاره به نقش بانک‌ها در تامین و تجهیز مالی واحدهای تولیدی گفت: بخش قابل توجهی از دارایی در اختیار بانک‌هاست که آن‌ را در مسیر حمایت از واحدهای تولیدی و تجهیز مالی آن‌ها به‌کار می‌برند و به دلیل فقدان بازارهای مالی گسترده این وظیفه سنگین بر دوش بانک‌ها گذاشته شده است.

وی با بیان اهمیت نقش تورم در نرخ سود بانکی افزود: بر اساس منطق اقتصادی میزان تورم رابطه مستقیمی با سود دارد که در اقتصاد ایران موضوع هماهنگی نرخ تورم و سود بانکی از پیچیدگی خاصی برخوردار است.

لل‍ه‌گانی با اشاره به اثرات کاهش نرخ سود بانکی گفت: بهترین مدلی که بتواند به طور خودکار ارتباط بین نرخ سود بانکی و نرخ بازدهی سرمایه و نرخ تورم را ایجاد نماید مشارکت واقعی سپرده‌گذاران در سرمایه‌گذاری‌ها است.

به گفته مدیرعامل بانک صادرات، نرخ سود بانکی در ایران از تقاطع عرضه و تقاضای منابع مالی تعیین نمی‌شود، بنابراین نرخ سود بانکی نمی‌تواند نقشی در تجهیز منابع و تخصیص کارآی منابع همانند اقتصادی‌های مبتنی بر بازار ایفا کند.

لل‍ه گانی در ادامه فرآیند تامین مالی واحدهای تولیدی به روش حمایتی در بانک صادرات ایران را تشریح و هدف و رویکرد بانک از ارایه این روش را تامین مالی واحدهای تولیدی برشمرد و تاکید کرد که با اجرای آن می توان در آینده شاهد رونق و توسعه بیشتر در واحدهای مولد بود.

گفتنی است چهارمین همایش از سلسله همایش‌های نقد و بررسی قوانین، مقررات و نظام بانکداری ایران با رویکرد اسلامی با موضوع مسائل و موضوعات ویژه در بانکداری اسلامی در بانک مرکزی برگزار شد و مطالبی در خصوص تحولات پولی و بانکی، تعیین نرخ سود بانکی، سیاست‌های پولی، ابزارها و شیوه‌های تعامل با بانک‌های بین‌الملل ارائه شد.