نشست مدیران بانکی فیلیپین برای بررسی همکاری های بانکی با ایران

تاریخ انتشار : 1394/06/03

مشروح خبر


به گزارش ایرنا، 'آماندو تتانگ کو' رئیس کل بانک مرکزی فیلیپین در دیدار با سفیر جمهوری اسلامی ایران در مانیل همچنین از بررسی وضعیت همکاری های بانکی بین دو کشور در نخستین جلسه مدیران بانکی فیلیپین خبر داد.
تحریم های ناعادلانه علیه ایران و مشکلات بر سر راه انتقال ارز باعث کاهش مناسبات اقتصادی فیلیپین و ایران در چند سال گذشته شد و فیلیپین پس از توافق جامع هسته ای قرار است چگونگی همکاری های بانکی بین دو کشور را در نخستین نشست مدیران بانکی خود بررسی کند.
مقام بلندپایه بانکی فیلیپین با اظهار تاسف از تاثیر تحریم های بین المللی بر مناسبات اقتصادی دو کشور، گفت: به جز الزامات بین المللی ناشی از قطعنامه های سازمان ملل در توسعه روابط دو کشور هیچ مانعی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: به یقین لغو تحریم های بانکی موجب رونق مجدد روابط تجاری و تسهیل سرمایه گذاری متقابل خواهد شد.
'علی اصغر محمدی' سفیر کشورمان در فیلیپین نیز در این دیدار با تشریح روند مذاکرات که منجر به دستیابی به توافق جامع هسته ای شد، گفت: با پیشرفت مراحل اجرایی مفاد موافقتنامه انتظار می رود لغو تحریم ها طی ماه های آتی به اجرا درآید.
وی گفت: اطمینان و رضایت جامعه بین المللی از موفقیت این توافق موجب هجوم هیات های مختلف آسیایی و اروپایی برای دیدار از ایران و مذاکرات به منظور توسعه مناسبات شده است.
سفیر کشورمان تاکید کرد ظرفیت ها و فرصت های فراوان اقتصادی در ایران وجود دارد که جذابیت های ویژه ای برای شرکای دیرینه بوجود آورده است.
محمدی با اشاره به تبادل هیات های تجاری و سرمایه گذاری دو کشور در ماه های اخیر، گفت: چگونگی برخورداری از تسهیلات مالی و بانکی یکی از اصلی ترین مباحث مذاکرات بین طرفین بوده و در این راستا بانک های مرکزی دو کشور بیشترین نقش را در شفاف سازی و هموار کردن مسیر تبادلات بر عهده دارند.
حجم روابط ایران و فیلیپین سال 2011 میلادی بالغ بر یک میلیارد دلار بود اما به دلیل همراهی فیلیپین در تحریم های غرب و توقف واردات نفت از ایران به ویژه پس از سال 2012 به کمتر از 200 میلیون دلار رسید.