۱۴۰۰واحدصنعتي تحت تملک بانک‌هاست

تاریخ انتشار : 1400/04/13

معاون وزير صمت با بيان اينکه در نواحي صنعتي ۱۴۰۰واحد تحت تملک بانک ها داريم،گفت: فعالسازي واحدها از طريق اقاله به صاحب قبلي و يا واگذاري به فرد جديد با ۱۰درصد نقد و ۶۰ماه تقسيط انجام مي شود.

علي رسوليان در گفت و گو با خبرنگار مهر در مورد تعداد واحدهاي تحت تملک بانک‌ها در شهرک‌ها و نواحي صنعتي، اظهار داشت: قبلاً ۱۶۰۰ واحد در شهرک‌ها و نواحي صنعتي تحت تملک بانک‌ها بود که طبق آخرين آمار اخذ شده از خود شهرک‌ها، با رفع تملک از ۲۰۰ واحد در سال گذشته، حدود ۱۴۰۰ واحد همچنان تحت تملک هستند.

رئيس سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي افزود: البته همه اين ۱۴۰۰ واحد غيرفعال نيستند و بخشي از اين واحدها فعال هستند.

عدم پرداخت تسهيلات علت اصلي تملک بانک‌ها

وي ادامه داد: البته بايد توجه داشت که اين واحدها به تازگي در تملک بانک‌ها در نيامده‌اند بلکه اين رويه از گذشته بوده است و طي ۳ سال گذشته، فرايند در تملک درآمدن واحدهاي توليدي و صنعتي به شدت کاهش يافته است.

رسوليان در مورد علت تملک بانک‌ها بر واحدها، گفت: اصلي‌ترين دليل عدم پرداختن تسهيلات بوده است و بانک نيز اسناد رهني را برده و واحد را تملک کرده است.

نحوه فعال‌سازي واحدهاي تحت تملک

معاون وزير صمت در مورد عاقبت واحدهاي تحت تملک بانک‌ها، اظهار داشت: اينکه مي‌گوئيم به دنبال احياي ۱۶۰۰ واحد راکد هستيم يعني بخشي از اين واحدها، همان واحدهاي تحت تملک بانک هاست. در مورد تملک شده‌ها نيز توافقي با شوراي عالي بانک‌ها کرديم که واحدها اقاله مي‌شود به کساني که قبلاً بنگاه را واگذار کرده اند به اين شکل که ۱۰ درصد نقد بدهند با ۶۰ ماه تقسيط، تا از اين طريق واحد مجدد به آنها واگذار و احيا شود.

وي افزود: شيوه ديگر نيز اين است که افراد و فعالان اقتصادي توانمند را شناسايي کنيم و بنگاه‌ها را به آنها واگذار کنيم؛ به عنوان مثال افراد فعال در حوزه غذايي را شناسايي و بنگاه مواد غذايي راکد را به اين فرد واگذار کنيم تا واحد مجدد احيا شود. ما پيشنهاد داديم که با ۱۰ درصد نقدي و ۶۰ ماهه واگذار شود که اين فرايند بايد در شوراي پول و اعتبار به تصويب برسد.

رسوليان گفت: اين فرايند سال گذشته موفق بود و همانطور که ذکر شد سال ۹۹ حدود ۲۰۰ واحد تحت تملک به چرخه توليد بازگشتند.

رئيس سازمان صنايع کوچک و شهرک‌هاي صنعتي تصريح کرد: اين ۱۴۰۰ واحد تحت تملک شناسايي شده و اين واحدها را به کسي که مي‌خواهد به تازگي در شهرک‌ها سرمايه گذاري کند، معرفي مي‌کنيم.

۴۸۶۰۰ واحد فعال صنعتي داريم

وي در مورد زياد بودن واحدهاي تحت تملک بانک‌ها، گفت: در حال حاضر ۸۲۸ شهرک صنعتي و ۴۸ هزار و ۶۰۰ واحد فعال داريم، بنابراين ۱۴۰۰ واحد تحت تملک بانک‌ها عدد بالايي نيست و از آن طرف نيز تعداد واحدهاي راکد در حال کاهش است.

رسوليان تصريح کرد: بايد توجه داشت که چرخه عمر يک کالا يک چرخه مشخصي دارد و يک بنگاه هميشه نمي‌تواند فعال باشد زيرا شايد درگير تغيير تکنولوژي، تغيير روش توليد، تغيير نوع کالا و … شود و مدتي راکد بماند.