خودتنظيمي در حوزه رمز ارز به بانک مرکزي کمک مي‌کند

تاریخ انتشار : 1400/04/16

يک کارشناس ارز ديجيتال گفت: در فضاي رمز ارز به دليل سرعت رشد فن‌آوري مي‌توان از فعالان در اين زمينه و روش خودتنظيمي استفاده کرد، چرا که اين روش برخي از نگراني‌هاي بانک مرکزي را هم برطرف خواهد کرد.

مصطفي نقي‌پور،  يک کارشناس ارز ديجيتال در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره طرح حمايتي از استخراج رمز ارز گفت: سال گذشته سه انجمن فينتک، بلاکچين و سازمان نظام صنفي و رايانه‌ايي ايران  پيرو مصوبه‌اي که در کميسيون اقتصادي دولت شکل گرفت، به فکر مشارکت با همراهي بانک مرکزي براي تهيه يک پيش‌نويس دستورالعمل افتاد که علاوه بر روي دادن اين اتفاق دو سند هم دراين زمينه آماده شد.

وي درباره اين دو سند چنين بيان کرد: سند چارچوب و ديگري هم دستوالعمل بود که درآن براساس نکات مدنظر پيشنهاداتي ارائه شد، اما متاسفانه مسکوت باقي ماند. موضوع مورد توافق، سند مشترکي بود که سه نهاد همراه با نماينده بانک مرکزي آماده کردند که وظايف تمام دستگاه‌ها يعني بانک مرکزي به همراه نهادهاي موجود مشخص شده بود در کنار اين مسئله پيشنهاد يک خودتنظيمي هم مطرح شد که مورد استقبال بانک مرکزي و کميسيون اقتصادي قرار گرفت و اکنون هم درحال دنبال کردن همين پيشنهاد هستيم.

اين  کارشناس ارز ديجيتال درباره نفع اين پيشنهادات براي کشور چنين توضيح داد: خطرات براي گروهي که در اين فضا دنبال حرکت‌هاي اشتباه هستند و کسب و کار نامناسبي را پيگيري مي‌کنند، با خود تنظيمي کاملا مشخص مي‌شود. اين روش کمک مي‌کند، نگراني‌هاي بخش‌هاي دولتي و حاکميتي برطرف شود، البته شبيه اين روش در دنيا انجام شده و ايران هم اين کار را در صنايع ديگر تجربه کرده است.

نقي‌پور در ادامه اضافه کرد: پيشنهاد  اين بود که در فضاي رمز ارز از آنجا که فن‌آوري به سرعت در حال رشد است و ممکن است رگلاتور در برابر آن عقب بماند، از فعالان دراين زمينه و روش خودتنظيمي استفاده شود تا رگلاتور ابزارهاي مناسب‌تري را براي اعمال رفع نگراني‌هاي موجود که بسياري از آن‌ها درست به نظر مي‌رسد، تحت اختيار گيرد. فن‌آوري مورد اشاره اين توان را دارد که با در پيش گرفتن رفتاري شفاف موثر واقع شود. بنابراين برخي از نگراني‌هاي بانک مرکزي با استفاده خودتنظيمي برطرف مي‌شود.

وي در رابطه با کنترل رفتارهاي هيجاني اظهار داشت: معمولا در کلاس‌هاي درس چنين بود که دانش‌آموز شيطان‌تر را به عنوان مبصر انتخاب مي‌کردند. پيشنهاد ما اين است که وقتي فضا تا اين اندازه با سرعت رو به رشد مي‌گذارد، بهتر آن است تا از فعالان حوزه رمزارز کمک گرفته شود.

  •