انتشار داده‌هاي آماري بانکداري اسلامي

تاریخ انتشار : 1400/04/19

داده‌هاي آماري بانکداري اسلامي توسط IFSB براي سه ماهه چهارم ۲۰۲۰ منتشر شد.

به گزارش ايبِنا براساس گزارشي از پورتال بانکداري اسلامي، اطلاعات آماري مربوط به سلامت مالي و رشد نظام بانکداري اسلامي تا پايان سال ۲۰۲۰، براي کشورهاي عضو در بانک اطلاعاتي هيئت خدمات مالي اسلامي IFSB[1] منتشر شده است.

با توجه به ضرورت دسترسي به جديدترين داده‌هاي بانکي و ارائه تحليل‌هاي مناسب، پروژه PSIFIs [2] به منظور جمع‌آوري شاخص‌هاي مالي اسلامي (ساختاري و احتياطي) توسط IFSB از سال ۲۰۱۱ آغاز شده است.  اين مجموعه، نوزدهمين انتشار داده‌هاي آماري بانک‌هاي اسلامي است که در پايگاه اطلاعاتي هيئت خدمات مالي اسلامي قرار گرفته است و شاخص‌هاي مالي ۲۵ کشور (افغانستان، بحرين، بنگلادش، برونئي، مصر، اندونزي، ايران، اردن، عراق، قزاقستان، کويت، قرقيزستان، لبنان، ليبي، مالزي، نيجريه، عمان، پاکستان، فلسطين، قطر، عربستان سعودي، سودان، ترکيه، امارات متحده عربي و انگلستان) را در بازه زماني سال ۲۰۱۳ تا سه ماهه چهارم سال ۲۰۲۰ ميلادي (فصلي) تحت پوشش قرار مي‌دهد.

به گفته دکتر بيلو لاوال دانباتا، دبير کل هيئت خدمات مالي اسلامي، پروژه PSIFIs، توانسته است با تمرکز بر دقت و کيفيت داده‌ها، مجموعه‌اي از صورت‌هاي مالي را براي تسهيل اعتبارسنجي و دريافت چشم‌اندازي دقيق از ساختار مربوط به فعاليت‌هاي مالي اسلامي درکشورهاي مختلف فراهم نمايد. در اين راستا، فاز پنجم پروژه PSIFIs، همزمان با چالش‌هاي جهاني ناشي از پاندمي ويروس کرونا از ابتداي سال ۲۰۲۰ آغاز شده است و انتشار اطلاعات آماري براي ساير بخش‌ها از جمله بيمه اسلامي و بازار سرمايه اسلامي را تحت پوشش قرار مي‌دهد و اين اقدامات، زمينه را براي ايجاد يک پايگاه داده‌اي پايدار و جامع براي صنعت خدمات مالي اسلامي فراهم خواهد نمود.

هيئت خدمات مالي اسلامي اين سطح از موفقيت را ناشي از حمايت شديد اعضاي کارگروه کشورهاي عضو در راستاي گردآوري، ارسال و انتشار داده‌ها مي‌داند. اميد است اقدامات جديد مدنظر در برنامه فوق بتواند با افزايش سطح دسترسي و استفاده از داده‌هاي اين پايگاه اطلاعاتي، امکان ارزيابي تأثير بحران موجود بر ثبات و رشد بخش مالي اسلامي را بيش از پيش فراهم نمايد.

علاقه‌مندان مي‌توانند جهت دريافت اطلاعات تکميلي به اين نشاني مراجعه نمايند.

ليلا محرابي (کارشناس پژوهشکده پولي و بانکي)


[1] - The Islamic Financial Services Board (IFSB)

[2] - PrudentialStructural Islamic Financial Indicators (PSIFIs)

  •