جذب بيش از ۱۴ هزار ميليارد پول از بانک‌ها

تاریخ انتشار : 1400/04/22

بانک مرکزي طي هفته جاري در بازار باز و بين بانکي به ميزان ۱۴ هزار و ۴۶۰ ميليارد تومان از بانک‌ها جذب کرد. 

به گزارش ايسنا، کنترل نقدينگي بانک‌ها در ايران را بانک مرکزي هر هفته از طريق برگزاري دو بازار باز و اعتبارات قاعده مند در بازار بين بانکي انجام مي‌دهد که در بازار باز همواره بانک مرکزي با رصد وضعيت حساب بانک‌ها اقدام به جذب يا بسط پول مي‌کند.

در اين هفته نيز، بانک مرکزي براي ششمين بار متوالي معکوس عمل کرد و هدف جذب پول را در پيش گرفته است که طي هفته جاري با فروش ۳۸۰۰ ميليارد تومان اوراق با نرخ سود ۱۸ درصد و تاريخ سررسيد هفت روزه موافقت کرد که به اين معني است که اين ميزان پول از بانک‌ها جمع کرده است.

علاوه براين، آنطور که گزارش اين هفته بانک مرکزي نشان مي‌دهد، با رسيدن سررسيد اوراق طي عمليات هفته گذشته بانک مرکزي معادل ۶۴۸۰ ميليارد تومان به بانک‌ها برگردانده است.

 از آنجا که تفاضل ميزان اوراق فروخته شده و اوراق سررسيد شده معادل ۲۶۸۰ ميليارد تومان بوده، خالص عملکرد بانک مرکزي در بازار باز به اين ميزان بوده است. 

۷ بانک اعتبارات کوتاه مدت گرفتند

از سوي ديگر، يکي ديگر از بازارهاي مهم در راستاي کنترل نقدينگي، بازار بين بانکي است که در آن بانک‌هاي داراي دارايي مازاد به بانک‌هاي دچار کسري، مبلغي را در سررسيد کوتاه مدت مي‌دهند که اگر اين بانک، بانک مرکزي باشد؛ به اين مبلغ و تسهيلات، اعتبارات قاعده مند گفته مي‌شود و به نوعي بانک‌ها از بانک مرکزي پول قرض مي‌گيرند که طبق اعلام بانک مرکزي، طي اين هفته با تقاضاي هفت بانک و موسسه اعتباري براي دريافت مبلغي پول با سررسيد کوتاه مدت موافقت شده است. 

در مجموع در بازار بين بانکي هفت بانک معادل ۴۳ هزار و ۲۲۰ ميليارد تومان دريافت کردند و با توجه به اتمام سررسيد توافق‌هاي صورت گرفته در بازار بين بانکي، بانک‌ها به ميزان ۳۱ هزار و ۴۴۰ ميليارد تومان بازپرداخت کردند که خالص عملکرد بانک مرکزي در اين بازار به عدد ۱۱ هزار و ۷۸۰ ميليارد تومان مي‌رسد. 


بنابراين، بانک مرکزي طي اين هفته در بازارهاي باز و بين بانکي معادل ۱۴ هزار و ۴۶۰ ميليارد تومان از بانک‌ها جذب و جمع کرده که رکورد جاروي پول از بانک‌ها طي هفته‌هاي اخير ثبت شده است.