طرح تسهيل صدور مجوزهاي کسب و کار صف صدور مجوز را از بين مي‌برد

تاریخ انتشار : 1400/05/31

عضو کميسيون جهش توليد درباره جزئيات طرح تسهيل صدور مجوزهاي کسب و کار گفت: براساس اين طرح، براي کسب و کارهاي ثبت محور، پرينت درگاه ملي مجوزهاي کشور به منزله مجوز آن کسب و کار محسوب مي‌شود.

سيد احسان خاندوزي، عضو کميسيون جهش توليد در گفتگو با خبرنگار مهر درباره جزئيات طرح تسهيل صدور مجوزهاي کسب و کار و مزاياي آن گفت: طرح تسهيل صدور مجوزها مجموعاً شامل دو بخش است. مواد يک تا سه طرح به مسئله ماده ۷ قانون اصل ۴۴ بر مي‌گردد که به دنبال تقسيم کسب و کارها به دو نوع ثبت محور و تأييد محور و در نتيجه تفکيک شيوه مجوزدهي به اين دو نوع کسب و کار است.

وي توضيح داد: بر اساس طرح تسهيل صدور مجوزها فقط کسب و کارهايي که موجب مخاطرات زيست محيطي، امنيتي و سلامت عمومي مي‌شوند نياز به مجوز دارند و بقيه کسب و کارها صرفاً با تعيين کسب و کار خودشان در مکان‌هاي مجاز مي‌توانند شروع به فعاليت کنند.

نايب رئيس کميسيون اقتصادي مجلس ادامه داد: براي کسب و کارهاي ثبت محور، پرينت درگاه ملي مجوزهاي کشور به منزله مجوز آن کسب و کار محسوب مي‌شود و نظارت‌ها به مرحله پسيني يعني بعد از دريافت مجوز موکول خواهد شد.

خاندوزي با اشاره به شيوه صدور مجوز براي کسب و کارهاي تأييد محور عنوان کرد: در موضوع کسب و کارهاي تأييد محور، دستگاه‌هاي صادرکننده مجوز بر اساس طرح تسهيل مکلف هستند در دوره بسيار کوتاهي پاسخ تأييد يا عدم تأييد خودشان را به صورت مکتوب در اختيار متقاضيان آن مجوز قرار دهند و اگر بازه زماني را رعايت نکنند به منزله صدور مجوز و موافقت آن دستگاه تلقي خواهد شد.

وي در خصوص مزاياي تغيير شيوه صدور مجوز در کشور گفت: با اين کار ديگر فعالان اقتصادي ۶ ماه تا يک سال در صف نمي‌مانند تا تازه دستگاه‌هاي اجرايي به آن‌ها پاسخ دهند بلکه بعد از انقضا مهلت زماني در نظر گرفته شده در قانون، مجوز به طور اتوماتيک صادر خواهد شد مگر اينکه دستگاه به صورت مکتوب دلايل روشني را براي عدم صلاحيت متقاضي مجوز به صورت مکتوب اعلام کند.

عضو کميسيون ويژه جهش توليد عنوان کرد: مواد چهارم تا ششم طرح تسهيل صدور مجوزهاي کسب و کار هم به کسب و کارهاي حوزه بازار خدمات حقوقي از جمله وکالت، سردفتري و کارشناسان رسمي دادگستري ارتباط دار که در آن هم مقرر شده است تا آزمون سالانه‌اي برگزار شود و افرادي که ۷۰ درصد امتياز بالاترين افراد شرکت کنندگان در اين آزمون‌ها را داشتند، بتوانند وارد مرحله‌ مصاحبه، اشتغال و دوره‌ کارآموزي شوند.

کد خبر 5285367