مسکن اجتماعی در انتظار تصمیم بانک مرکزی

تاریخ انتشار : 1394/06/28

مشروح خبر

به گزارش افکارخبر، سید محمد پژمان در پاسخ به این سئوال که مسکن مهر چه مزیتها و معایبی دارد،گفت: مزیت مسکن مهر این است که مردم سریع صاحب سرپناه می شوند اما جنبه‌های منفی آن این است که چون در این گروه‌های کم‌درآمد آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی وجود دارد اگر حالت تجمعی پیدا کنند متأسفانه این آثار منفی هم‌افزایی ایجاد می‌کند.

وی افزود: مقیاسی که برای این کار انتخاب می‌شود نباید آن را تبدیل به یک اجتماع کند، چون خصوصاً در این واحدهای مسکونی شاید نقطه آغاز آن افراد خوب و موجه اما فقیر و با بضاعت مالی پایین باشند اما در ادامه اگر وجه غالب آن آسیب‌ها اضافه شود شروع به دفع کردن این افراد که قشر ضعیف جامعه هستند می‌کند.

پژمان تاکید کرد: با دیدن این آسیب‌ها از سوی این قشر ضعیف مالی فضا برای آنها غیرقابل تحمل و اتفاقاً جذابیت برای کسانی می‌شود که از آن جنس آسیب‌زا هستند یعنی محیطی برای توسعه و ترویج آن اتفاق می‌شود و این اتفاق به ضعیف شدن نظارت اجتماعی دامن می زند.

ساخت و ساز در مسکن اجتماعی شیوه واحدی نخواهد داشت

مدیر عامل سازمان ملی زمین و مسکن در پاسخ به این سؤال که در مسکن اجتماعی ساخت‌وساز به چه افرادی واگذار خواهد شد،گفت: در مسکن اجتماعی باید شیوه‌های مختلفی را تجربه کنیم و نمی‌توان گفت که شیوه واحدی دارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر برای مسکن اجتماعی طی کار مشترکی که با بنیاد مسکن ،سازمان بهزیستی و خیرین مسکن‌ساز انجام شده است، مسئولیت اجرا به خیرین مسکن ساز واگذار شده اما زمین را دولت تأمین کرده و حمایت‌های مالی را سازمان بهزیستی، بنیاد مستضعفان و بنیاد مسکن انجام می‌دهند.

وی خاطر نشان کرد: تلاش ما در مسکن اجتماعی این است که دولت کم‌تر گرفتار شود و کم‌تر در ساخت و ساز ورود کند و اگر می‌تواند تسهیلات و زمین اعطا کند اما اینکه باز هم دولت گرفتار ساخت‌وساز شود عموماً کمتر خواهد شد.

مسکن اجتماعی منتظر بانک مرکزی است

پژمان در پاسخ به این سؤال که چه زمانی مسکن رونمایی خواهد شد، گفت:‌ ما منتظر بانک مرکزی هستیم چرا که حداقل به شکل برنامه‌ای وضعیت وزارت راه و شهرسازی در این خصوص روشن است چه میزان زمین و چه میزان منابع لازم است.

وی افزود: سازوکارهای آن آماده است اما بحث تأمین منابع مالی که چه میزان باید متقاضی بپردازد و اگر ندهد دولت باید چه میزان تسهیلات اعطا کند هنوز مشخص نیست.

اتهامات صدور ساخت و ساز در جنوب مشهد بی ربط است و جواب ندارد

پژمان در پاسخ به این سؤال که گفته می شود زمانی که شما شهردار مشهد بودید مجوزهای زیادی برای ساخت و ساز در منطقه جنوب این شهر داده شده است، گفت: این موضوع اتهام است و حرف بی‌ربط جواب ندارد.

وی ادامه داد:‌ وقتی در یک دستگاه رئیس آن دستگاه بنده هستم،می‌توانند تمام کارهایی که در آن دستگاه انجام می‌شود را به رئیس آن ارتباط دهند.همه اتفاقاتی که در شهر مشهد رخ داده است تک‌تک آنها با مسئولیت بنده بوده و حتی یک مورد خارج از دستگاه شهرداری مشهد رخ نداده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: به هر حال مطرح شدن این موارد کمی بداخلاقی است. شاید هم سکوت بنده به این دلیل است که این مسائل بی‌ارزش بوده است، عده‌ای مطالبی را به زبان می‌آورند که سکوت کردن در برابر آن بهتر است.

مدتی پیش شهرداری مشهد با انتشار عکسی هوایی از مناطق جنوبی شهر مشهد نوشت: مجوز ساخت و ساز غیرمجاز در این محدوده در زمان مدیریت قبلی شهرداری [پژمان شهردار سابق مشهد و معاون فعلی وزیر راه و شهرسازی] داده شده است.