انتقاد نسبت به شفاف نبودن سياست بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1400/06/24

يک کارشناس اقتصادي گفت: شرط رياست بانک مرکزي در ايران بله قربان گويي است و تا زماني که چنين است، آينده خوبي در انتظار اقتصاد ايران نخواهد بود. 

علي سعدوندي در گفت‌وگو با ايسنا، با انتقاد از سياست‌هاي ارزي در طول ۵۰ سال گذشته اظهار کرد: اگر علم و تجربه ساير کشورها در تصيم‌گيري‌ها و سياستگذاري‌هاي اخير مدنظر قرار نگيرد و سياست‌هاي شکست خورده گذشته مجددا تداوم پيدا کند، با توجه به شرايط جمعيتي و وضعيت اقتصادي، آينده خوبي نمي‌توان متصور شد. 

وي افزود: در سال‌هاي گذشته مي‌توانستيم از توليد ملي حمايت کنيم اما متاسفانه سياست‌هاي ارزي در اين مدت به واردات کالاهاي خارجي سوبسيد يا يارانه پرداخت کرده است. 

اين کارشناس اقتصادي با تاکيد براينکه نبايد در بازار ارز نرخ‌گذاري صورت بگيرد، گفت: بايد در بازارهاي ديگر به طور مشخص در عرصه سياست گذاري پولي اصلاحاتي صورت بگيرد تا بتوان به صورت موثر ارزش پول ملي را حفظ کرد اما در سال‌هاي اخير برعکس عمل و سعي شده بدون پشتوانه سياستگذاري‌هاي موثر پولي نرخ ارز کنترل شود که اين سياست شکست بزرگي را متحمل اقتصاد کشور کرد. 

سعدوندي ادامه داد: در بسياري از موارد سياست‌ها برعکس آنچه که بايد باشند، تعيين مي‌شوند. به عنوان مثال، رياست بانک مرکزي بايد شخص مقتدري باشد در حاليکه طي ساليان متمادي سکان بانک مرکزي در اختيار افرادي بوده که حرف شنوي از دولت‌ها داشته اند. هچنين بانک مرکزي بايد از نظر حقوقي مستقل باشد اما در واقعيت برعکس است و در حال حاضر بيش از ۱۸۰ کشور در کنترل تورم موفق عمل کرده‌اند و ما هنوز در مرحله انکار واقعيت‌هاي اقتصادي کشور و علم اقتصاد هستيم. 

اين تحليلگر اقتصادي بيان کرد: سياست بانک مرکزي در سال‌هاي گذشته سياست ابهام بوده است و اطلاع دقيقي از سياست ارزي، نرخ ارز و...وجود ندارد، درحاليکه در دنيا سياست بانک مرکزي بايد شفاف باشد و اعتماد عمومي را جلب کند. شرط رياست بانک مرکزي در ايران سياست بله قربان گويي است و تا زماني که چنين است، آينده خوبي در انتظار اقتصاد ايران نخواهد بود.