بانک‌های غربی از ترس آمریکا به ایران نزدیک نمی‌شوند

تاریخ انتشار : 1394/07/01

مشروح خبر

به گزارش ایسنا، جدیدترین گزارش‌ها حاکیست بانک استاندارد چارترد پس از اینکه در سال 2007 موافقت کرد به مبادلات ایرانی پایان دهد و پس از اینکه در سال 2012 موافقت کرد 667 میلیون دلار جریمه بابت نقض تحریم‌ها به مقامات آمریکایی پرداخت کند، همچنان به خدمات بانکی برای ایرانی‌ها ادامه داده است.

روزنامه فایننشیال تایمز به اسنادی اشاره کرد که نشان می‌دهند این بانک فعالانه مشتریان ایرانی از جمله شرکت ملی نفت ایران را که تحت تحریم قرار دارد، در سال 2009 دنبال کرده است.

بر اساس گزارش پایگاه خبری ایندیپندنت انگلیس، این ادعاها دورنمای روبرو شدن استاندارد چارترد با مجازات بیشتر از سوی رگولاتورهای آمریکایی را مطرح کرده و این بانک را در خطر از دست دادن مجوز تهاتر معاملات دلاری قرار داده است که چنین اتفاقی برای یک بانک بین المللی مانند استاندارد چارترد فاجعه آمیز خواهد بود.

ارزش سهام استاندارد چارترد پس از انتشار گزارش فایننشیال تایمز 30.6 درصد سقوط کرد که منعکس کننده اهمیت این مشکل برای بیل وینترز، مدیرعامل جدید آن است.

استاندارد چارترد به فایننشیال تایمز گفته است با تحقیقات آمریکایی درباره نقض احتمالی تحریم‌ها همکاری می‌کند و شماری تعهدات حقوقی در قبال ایران دارد که پس از تصمیم سال 2007 برای متوقف کردن همکاری با ایرانی‌ها، به شکل مناسب و با استفاده از ارزهایی غیر از دلار آمریکا انجام می‌دهد.

اما راس دنتون، شریک و کارشناس تحریم‌ها در شرکت حقوقی "بیکر و مک‌کنزی" روز گذشته اظهار کرد: هر گونه صحبت درباره محرومیت از مجوز تهاتر فاجعه آمیز خواهد بود.

وی پیش بینی کرد که در نتیجه رویکرد تهاجمی آمریکا که سال گذشته بانک فرانسوی "بی ان پی پاریبا" را به پرداخت 8.9 میلیارد دلار جریمه محکوم کرد و بخشی از حق تهاتر دلاری این بانک را معلق کرد، بانک‌های آمریکایی و اروپایی ممکن است از همکاری با ایران سرباز بزنند.

کارشناسان می‌گویند واهمه در میان بانک‌های غربی برای همکاری با ایران، استهزای تصمیم باراک اوباما برای تسهیل تحریم‌ها علیه این کشور خواهد بود.

دنتون گفت: فکر نمیکنم هیچ بانک غربی برای مدت طولانی بخواهد با ایران همکاری کند. بنابراین اگر شرکت‌ها هم بخواهند در آنجا حضور داشته باشند، باید معاملاتشان را به یورو و با استفاده از بانک‌هایی از روسیه، چین یا هند انجام دهند.

از سوی دیگر این ایده که شرکت‌های بزرگ غربی حساب‌های بانکی جدیدی در بانک‌های کوچک بازار نوظهور ایجاد کنند، مایه ایجاد نگرانی جدی در بسیاری از اتاق‌های هیات مدیره شده است.

در این بین جدیدترین ادعاها درباره نقض تحریم‌ها علیه ایران، عملکرد استاندارد چارترد در قبال تحریم‌های بین المللی را بارز می‌کند.