اقتصاد ايران از رکود خارج شده است؟

تاریخ انتشار : 1400/08/16

درحاليکه رئيس کل بانک مرکزي از خروج اقتصاد ايران از رکود خبر مي‌دهد، يک کارشناس اقتصادي معتقد است زماني مي‌توان گفت اقتصاد از رکود خارج شده که رشد اقتصادي براي سه سال پياپي مثبت شود و نمي‌توان به رشد اقتصادي مثبت براي يکسال يا چند فصل اکتفا کرد.

به گزارش ايسنا، پيش از اين علي صالح آبادي در جلسه‌اي اعلام کرد که آخرين آمارهاي منتشره حاکي از رشد ۶.۲ درصدي توليد ناخالص داخلي ايران در فصل دوم سال ۲۰۲۱ است که دستاورد قابل توجهي با وجود محدوديت شديد ايران در دسترسي به منابع خارجي خود و در نتيجه عدم امکان خريد واکسن از خارج به دليل تحريم‌هاي آمريکا است.

رئيس کل بانک مرکزي گفته بخش غير نفتي در همان دوره ۴.۷ درصد رشد کرده که نشان دهنده آن است که اقتصاد ايران به طور قابل توجهي از رکود خارج شده و به سمت بهبود حرکت کرده است.

در اين زمينه، پيمان قرباني - معاون اقتصادي بانک مرکزي - درباره خروج اقتصاد ايران از رکود توضيح داد: طبق استانداردهاي اقتصادي، زماني که يک اقتصاد در دو فصل متوالي رشد اقتصادي مثبت داشته باشد، به معناي خروج آن از رکود است. 

وي که در يک برنامه تلويزيوني صحبت مي‌کرد، افزود: از فصل دوم سال گذشته (رشد اقتصادي ۳.۵ درصدي) تا فصل اول سالجاري رشداقتصادي (۶.۲ درصدي)، اقتصاد ايران به صورت مستمر رشد اقتصادي مثبت داشته است که به معناي اين است که اقتصاد ايران در مسير درستي حرکت کرده و رشد اقتصادي مناسبي داشته است. البته گسترش ويروس کرونا موجب شد تا اقتصادهاي زيادي از اين موضوع متضرر شوند اما در ايران تاثير کرونا بر اقتصاد مهار شده است. 

به گفته قرباني، درحاليکه رشد اقتصادي سال گذشته ۲.۹ درصد بود، رشد بخش‌هاي مختلف در اين مدت چون کشاورزي (۴.۳ درصد)، نفت (۸.۷)، صنايع و معادن (۷.۶ درصد) خدمات منفي ۰.۲ درصد بوده است. همچنين، در فصل اول سال‌جاري نيز با توجه به اينکه خشکسالي و کاهش نزولات جوي وجود داشتيم، رشد بخش کشاورزي منفي ۰.۹ درصد، نفت ۲۳.۳ درصد، صنايع و معادن ۲.۱ درصد و بخش خدمات که بيشترين تاثير منفي را از گسترش ويروس کرونا داشته است، در فصل اول سالجاري هفت درصد رشد کرد که اين رشد متاثر از رشد فعاليت‌هاي حمل‌ونقل، انبارداري، اطلاعات و ارتباطات و ... بوده است. 

معاون اقتصادي بانک مرکزي بيان کرد که رشد اقتصادي با نفت در فصل اول سال جاري ۶.۲ درصد و رشد اقتصادي بدون نفت در اين مدت نيز ۴.۷ درصد بوده است. 

در اين زمينه، وحيد شقاقي در گفت‌وگو با ايسنا، نيز اظهار کرد: در علم اقتصاد زماني گفته مي‌شود که اقتصادي از رکود خارج شده است که حداقل سه سال پي در پي رشد مثبت داشته باشد و با يک سال يا چند فصل رشد اقتصادي مثبت نمي‌توان ادعا کرد که اقتصاد از رکود خارج شده است. برآورد من اين است که رشد اقتصادي براي امسال مثبت خواهد بود و دليل آن اين است که در سه سال گذشته اقتصاد ايران به شدت کوچک شده است و بيش از اين ظرفيت کوچک شدن ندارد. از يک زماني به بعد اقتصاد برمي‌گردد که به اعتقاد من امسال وضعيت اقتصادي برمي‌گردد و رشد اقتصادي مثبت مي‌شود. 


وي افزود: تورم امسال قطعا بالاي ۴۰ درصد خواهد بود و برآورد ۴۳ تا ۴۵ درصد براي نرخ تورم سال‌جاري را دارم. همچنين، بالاي ۳۰ درصد در سال‌جاري رشد نقدينگي خواهيم داشت. نرخ ارز نيز اگر اتفاقي خاصي رخ ندهد، در صورت خوش‌بينانه در همين کانال ۲۷ تا ۲۸ هزار تومان نوسان خواهد کرد اما اگر فشار تحريم‌ها بيشتر شود و اخبار بدي به اقتصاد منتقل شود، نرخ ارز افزايش مي‌يابد.

اين کارشناس اقتصادي با بيان اينکه رشد اقتصادي امسال احتمالا سه الي چهار درصد مي‌شود، ادامه داد: رشد اقتصادي مثبت به معناي خروج از رکود نيست و به منزله پايان کرونا، بازگشت بنگاه‌هاي اقتصادي به فعاليت و افزايش درآمدهاي نفتي از محل صادرات پتروشيمي و مشتقات نفت است که اين موارد رشد اقتصادي را تحريک مي‌کند. اگر رشد براي سال‌هاي آينده دوام پيدا کند، در آن زمان مي‌توان گفت که اقتصاد از رکود خارج شده است. 

شقاقي بيان کرد: زماني مي‌توان ادعا کرد که اقتصاد از رکود خارج شده است که يکسري اصلاحات ساختاري در کشور در جهت حمايت از توليد، تقويت رشد اقتصادي ايجاد شود. اين اصلاحات ساختاري شامل تقويت امنيت سرمايه‌گذاري و رقابت اقتصادي، بهبود محيط کسب‌وکار، پيش‌بيني پذير کردن اقتصاد، احترام به حقوق مالکيت فکري و ثبات در متغيرهاي کلان اقتصادي و جذاب شدن محيط اقتصاد کلان است.