همکاري بي‌سابقه بورس و بانک مرکزي

تاریخ انتشار : 1400/08/18

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، اتفاق نادري که اخيراً رخ داده را همکاري مشترک بازار سرمايه و بانک مرکزي دانست و گفت: با سکانداري دکتر صالح آبادي در بانک مرکزي تعامل خوبي بين دو نهاد صورت گرفته است.

به گزارش ايبِنا، رييس سازمان بورس و اوراق بهادار امروز با حضور در خانه ملت، ايجاد ثبات و بازسازي اعتماد مخدوش شده سهامداران را مهمترين ماموريت سازمان بورس خواند.

مجيد عشقي در نشست علني امروز (سه شنبه ۱۸ آبان ماه) مجلس شوراي اسلامي گفت: از دغدغه نمايندگان در مورد وضعيت بازار سرمايه تشکر مي کنيم و اميدواريم با توجه به اين دغدغه ها و عزم و اراده تيم اقتصادي دولت، وضعيت بازار به ثبات مناسبي برسد.

رييس سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با توجه به اينکه کمتر از يک ماه است که در سازمان بورس مشغول شده ام، برنامه هاي خوبي براي بهبود وضعيت و ايجاد ثبات در بازار انجام شده که مهمترين ماموريت ما ايجاد ثبات و بازسازي اعتماد مخدوش شده همه سهامداران است و با توجه به اينکه اعتماد عمومي در پروسه چندين سال از بين رفته، مطمئن هستيم که يکباره باز نمي گردد و به کمک همه سياستگذاران براي بازگشت اعتماد نياز داريم.

وي با اشاره به رئوس برنامه هاي سازمان بورس براي بهبود وضعيت بازار و ايجاد ثبات گفت: نکاتي که نمايندگان بيان کردند، در اين برنامه ها ديده شده و مهمترين برنامه بحث حمايت از حقوق سرمايه گذاران با تاکيد بر منافع بلندمدت است؛ البته بازار سرمايه جايي نيست که ما وجوه مورد نياز و لازم و ضروري خودمان را در مدت يک تا دو هفته، سودي به دست بياوريم. بنابراين بايد بازار سرمايه را با ديد بلندمدت نگاه کنيم.

لزوم برنامه‌ريزي براي مديريت نوسانات کوتاه مدت 

عشقي يادآور شد: شما اگر روند شاخص سودآوري بورس را ببينيد در بلندمدت اين شاخص هيچ مشکلي ندارد، اما نوسانات کوتاه مدت، سرمايه گذاران را اذيت مي کند و اين نوسانات کوتاه مدت با برنامه‌ريزي هاي لازم قابل مديريت است. بحث تامين مالي توليد از اين جهت براي بازار مهم است که منافع و سوداوري بلندمدت ، شرکت ها را تامين مي کند و باعث مي شود که سرمايه گذاران از اين محل سود ببرند.

وي با اشاره به مباحث نظارتي افزود: تا اوايل سال گذشته کمتر از يک صدهزار نفر فعال بورسي داشتيم و سامانه هاي نظارتي و معاملاتي بورس براي اين تعداد ديده شده بود، در حال حاضر فعالان بازار سرمايه ما ميليوني است و در عرضه هاي اوليه مشارکت ۵ و ۶ ميليوني سهامداران را داريم، بنابراين به طور حتم بايد سامانه هاي هوشمند نظارتي داشته باشيم. همکاران ما در سازمان بورس از چند ماه گذشته شروع کرده اند و برخي از سامانه ها به بهره برداري رسيده و در حال تکميل آنها هستيم و هياتي از مجلس که براي بحث تحقيق و تفحص تعيين مي شود، به طور قطع مراجعه خواهند کرد.

عشقي با تاکيد بر اينکه سامانه هاي نظارتي بورس بايد هوشمند و با مشارکت عامه سهامداران باشد، گفت: برنامه مدوني درخصوص بحث فضاي مجازي و کمک گرفتن از عامه سرمايه گذاران براي نظارت بر معاملات و ساير فعاليت هاي سازمان خواهيم داشت. البته سازمان بورس به تنهايي فارغ از بخش هاي ديگر اقتصادي نيست و کوچکترين تصميمي در دولت و مجلس به شکل نوسانات بورس خود را نشان مي دهد و اين موضوع در تمام دنيا وجود دارد و ما نمي توانيم تصميمي درخصوص قيمت گذاري دستوري بگيريم و بگوييم در بازار بورس اثر نداشته باشد، البته در چند سال گذشته اين روند به طو کامل بهبود پيدا کرده و توانستيم بحث هاي قيمت گذاري دستوري را در برخي صنايع حل کنيم، اما کما کان در برخي صنايع وجود دارد که در سودآوري و اعتماد سرمايه گذاران اثر دارد.

بازارسهام در کنار بازار بدهي است

عشقي با بيان اينکه اوراق بدهي و اوراق خزانه‌اي که دولت منتشر مي‌کند يکي ديگر از موضوعاتي است که به آن ورود کرده‌ايم، افزود: بازار سهام در کل دنيا در کنار بازار بدهي بازار سرمايه را تشکيل مي‌دهد، بازار بدهي ايران بسيار بازار کوچکي است به طوري که در چند سال اخير مي‌توان گفت فقط ۵ درصد بازار سهام را در اختيار داشته است. برنامه‌ريزي‌هايي براي افزايش سهم بازار بدهي داشته‌ايم تا بخش خصوصي نيز بتواند بر اساس پتانسيل‌هاي خود در بازار سرمايه تأمين مالي انجام دهد.

همکاري بي‌سابقه بورس و بانک مرکزي

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار، اتفاق نادري که اخيراً رخ داده را همکاري مشترک بازار سرمايه و بانک مرکزي دانست و گفت: با سکانداري دکتر صالح آبادي در بانک مرکزي تعامل خوبي بين دو نهاد صورت گرفته و طي روزهاي گذشته تصميم گرفته شد که محدوديت‌هاي مالي براي برخي شرکت‌هاي تأمين سرمايه از طرف بانک مرکزي برطرف شود و مسائل مشترک بين بورس و بازار سرمايه از اين طريق حل و فصل شود.

عشقي يکي از مسائل مهم در بازار سرمايه را شفافيت در بورس برشمرد و گفت: در حال حاضر در سامانه سازمان بورس اطلاعات شرکت‌هاي فعال ثبت شده در حالي که اين مسئله يکي از معضلات ساليان گذشته بازار سرمايه بوده است.

وي يادآور شد: طي ۶ ماه گذشته ۹۹.۵ درصد شرکت‌هاي فعال در بورس اطلاعات خود را وارد کردند و برنامه داريم کيفيت گزارش‌هاي ارائه شده را نيز بالا ببريم تا سرمايه‌گذاران بر مبناي اطلاعات درست بتوانند تصميم‌گيري کنند.

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه براي ارتقاء سامانه‌هاي سازمان بورس نيز برنامه داريم، گفت: در نظر داريم تمام شکايت‌هاي سرمايه‌گذاران را نيز رسيدگي کنيم.

عشقي اضافه کرد: همچنين برنامه داريم شرکت‌هاي سبدگردان را با مجوز رسمي سازمان بورس توسعه دهيم تا مردم راحت‌تر بتوانند براي سرمايه‌گذاري در بورس وارد بازار سرمايه شوند. مدتي بود که صدور مجوز براي اين شرکت‌ها متوقف بود اما با اقدامات صورت گرفته براي کارگزاري‌ها و شرکت‌هاي سبدگردان مجوزهايي در حال صدور است. با حضور اين شرکت‌ها و نهادهاي مالي مي‌توانيم خدمات مالي بهتري به سرمايه‌گذاران و عامه مردم ارائه کنيم.

رشد سودآوري ۷۰ درصدي شرکت هاي فعال بورسي 

وي تصريح کرد: با استفاده از ابزارهاي مالي که در اختيار داريم به عموم سرمايه‌گذاران اين اجازه را خواهيم داد که سرمايه‌گذاران بتوانند در نرخ‌هاي مشخصي سهام خود را به فروش برسانند که اين مسئله به نوعي بيمه سهام به شمار مي‌آيد. اين ابزار در سال‌هاي گذشته نيز وجود داشت اما امروز در حال توسعه آن هستيم تا با انتشار آن توسط سهامداران عمده اعتماد سرمايه‌گذار جلب شود.

سودآوري شرکت‌هاي فعال در بورس نسبت به سال گذشته ۷۰ درصد رشد داشته است

رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار با بيان اينکه وضعيت سودآوري شرکت‌ها امسال به هيچ عنوان قابل مقايسه با سال گذشته نيست، گفت: سودآوري شرکت‌ها نسبت به سال گذشته حداقل ۷۰ درصد رشد داشته است بنابراين ما هيچ نگراني از وضعيت بنيادين شرکت‌ها نداريم.

منطقي نيست شرکت‌هاي حقوقي بخواهند بازار بورس را تخريب کنند

وي موضوع ديگر را بازگشت اعتماد عمومي به بورس خواند و اضافه کرد: شرکت‌هاي حقوقي بخش عمده‌اي از بازار را در اختيار دارند و اصلا منطقي نيست که اين شرکت‌ها بخواهند وضعيت بازار را تخريب کنند. در طول يک ماه گذشته جلسات متعددي با اين شرکت‌ها داشتيم و از آنها خواستيم در شرايطي که اخبار منفي نسبت به بازار بورس منتشر مي‌شود آنها واکنش منفي نداشته باشند، اين مسئله به نفع دولت هم نخواهد بود چرا که به هيچ عنوان منطقي نيست، دولت با تخريب بازار نسبت به انتشار اوراق اقدام کند.

عشقي از نمايندگان مجلس درخواست کرد نسبت به تصويب قانون بازار اوراق بهادار کمک کنند تا خلاء‌هاي قانوني در اين قانون برطرف شود. با اين قانون مي توانيم در بحث پرداخت سود و تخلفات رخ داده در بازار عملکرد بهتري داشته باشيم و سود سهامداران را به موقع و به صورت متمرکز پرداخت کنيم تا سرمايه گذاران براي دريافت سود به شرکت‌هاي متعدد مراجعه نداشته باشند.

  •