يک بانک فرانسوي با پرداخت جريمه در خصوص نقض تحريم ها موافقت کرد

تاریخ انتشار : 1394/07/29

مشروح خبر


یک فرد آگاه اعلام کرد بانک اعتباری اگریکول فرانسه ( (Credit Agricole SA موافقت کرده است مبلغ 787 میلیون دلار بابت حل و فصل مسائل مربوط به انتقال غیرقانونی پول از طریق سیستم مالی امریکا، که نقض تحریم های وضع شده علیه ایران، سودان و شمار دیگری از کشورها محسوب می شود، به مقامات امریکا بپردازد.
این فرد آگاه افزود قرار است خبر این توافق در روز سه شنبه اعلام شود.
یک منبع (آگاه) دیگر گفت پرداخت این مبلغ قرار است در چارچوب توافق موسوم به «توافق تنبیهی موخر» deferred prosecution agreement با بانک فرانسوی صورت گیرد.
بر اساس این گونه توافق ها، طرف متهم مشمول بررسی های دقیق تر طی یک دوره زمانی مشخص، که نوعا سه سال می باشد، خواهد بود. اگر طرف متهم در خلال این دوره زمانی به مفاد توافق پایبند نباشد، امکان طرح اتهام علیه طرف مزبور وجود دارد.
بانک اعتباری اگریکول از ارائه هر گونه اظهارنظری در این خصوص خودداری ورزیده است. نمایندگان وزارت دادگستری امریکا، وزارت خزانه داری امریکا، دفتر دادستانی ناحیه منهتن و اداره خدمات مالی نیویورک نیز از هر گونه اظهار نظر درباره این موضوع خودداری ورزیدند.
بانک اعتباری اگریکول آخرین بانک خارجی است که اتهامات مربوط به نقض تحریم ها را حل و فصل می کند. از سال 2009 تا کنون چندین بانک بین المللی، که اکثر آنها بانک های اروپایی هستند، مشمول پرداخت چنین جرایمی شده اند. میزان کل این جرایم تا کنون به 14 میلیارد دلار رسیده است.
بانک بی.ان.پی. پاریبا BNP Paribas، بزرگترین بانک فرانسه در سال گذشته رقم بی سابقه 8 میلیارد و 900 میلیون دلار جریمه در این خصوص پرداخت کرد. این بانک همچنین به مدت یک سال از انجام برخی معاملات مالی با دلار امریکا محروم شد.
یک فرد آگاه از پرونده بانک بی.ان.پی. پاریبا گفت: «بانک اعتباری اگریکول از پرونده (بانک های دیگر) تجربه کسب کرده است.»
این دسته از بانک ها نوعا متهم هستند که اطلاعات مربوط به نقل و انتقالات پولی را با ایران یا سایر کشورهای تحت تحریم مرتبط
بوده اند به امریکا ارائه نداده اند.
به گفته منابع آگاه، بانک اعتباری اگریکول فرانسه متهم است که قوانین تحریم های امریکا در خصوص ایران، سودان، میانمار و کوبا را در فاصله سال های 2003 تا 2008 نقض کرده است.
ارزش سهام این بانک فرانسوی در ساعت 11 و 38 دقیقه به وقت گرینویچ به میزان 1 درصد سقوط کرد و به 11 ممیز 3 صدم یورو رسید.
منابع آگاه همچنین گفتند مسئولان امریکایی سرگرم بررسی عملکرد بانک ایتالیایی یونی کردیت UniCredit، بانک فرانسوی سوسیته ژنرال Societe Generale و بانک آلمانی دویچه بانک Deutsche Bank نیز هستند.
156/105