بانک‌ها پرداخت تسهيلات خُرد را روان کنند

تاریخ انتشار : 1400/08/19

تهران- ايرنا- رييس کل بانک مرکزي از مديران عامل بانک‌ها خواست در پرداخت وام‌هاي خرد به اشخاص داراي رتبه اعتباري مناسب تسهيلگري کنند.

به گزارش روز سه‌شنبه ايرنا از بانک مرکزي، «علي صالح‌آبادي» در جلسه دوره‌اي با مديران عامل بانک‌ها، افزود: يکي از مطالبات مردم از شبکه بانکي، تسهيل در اعطاي تسهيلات است و در اين راستا انتظار مي‌رود شبکه بانکي با توجه به رتبه اعتباري متقاضيان، شرايط سهل‌تري را درباره سازوکار اعطاي تسهيلات خرد به متقاضيان داراي رتبه اعتباري مناسب در نظر بگيرد.

وي در خصوص تدوين لايحه بودجه سال آينده، گفت: مفروضات طرح شده براي تدوين قانون بودجه سال آينده توسط دولت، مطلوب است و پيش‌بيني مي‌شود شاهد بهبود در شرايط اقتصاد کلان کشور باشيم. 

رييس کل بانک مرکزي ادامه‌داد: بايد اين موضوع مورد توجه قرار گيرد که تکاليف قانوني که براي بانک‌ها در نظر گرفته مي‌شود، قابليت اجرا داشته و بانک‌ها بتوانند به‌طور کامل تکاليف مربوطه را اجرا کنند تا رضايت ذي‌نفعان از عملکرد شبکه بانکي بهبود يابد و در اين راستـا، مشارکت فعالانه شبکه بانکي در کنار بانک مرکزي ضروري است.

وي با اشاره به ناترازي برخي بانک‌ها، تاکيد کرد: بانک مرکزي نسبت به موضوع اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزي، همواره حساسيت داشته و رفع اين مشکل که درباره برخي بانک‌ها به ناترازي مزمن تبديل شده است را در دستور کار دارد و در اين زمينه، اهتمام ويژه بانک‌هاي ذي‌ربط ضروري است.

رييس شوراي پول و اعتبار با اشاره به ضرورت تقويت بازار پول و سرمايه و هم‌افزايي هرچه بيشتر بين اين دو بازار در راستاي رفع نياز بنگاه‌هاي اقتصادي به منابع مالي، تصريح‌کرد: بازار سرمايه در کنار شبکه بانکي، مي‌تواند نقش قابل توجهي در تامين مالي بنگاه‌هاي اقتصادي ايفا کند و از اين رو، همکاري و هم‌افزايي بازار پول و بازار سرمايه بايد تقويت شود.

وي با اشاره به شرايط ارزي کشور، گفت: ارزش معاملات ارز در سامانه نيما در هفت ماهه امسال معادل کل سال ۹۹ بوده و در بازار متشکل ارزي نيز حجم معاملات تاکنون معادل ۱.۱ ميليارد دلار بوده که نشان از بهبود شرايط ارزي کشور است و پيش‌بيني مي‌کنيم همين روند رو به رشد تا پايان سال نيز ادامه داشته باشد.