بانک مرکزي : استمرار کاهش نرخ تورم در مهر 1394

تاریخ انتشار : 1394/08/06

مشروح خبر


به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، خلاصه نتایج بدست آمده از شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران بر اساس سال پایه 100=1390 به شرح زیر است:
- شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در مهر 1394 به عدد 227.0 رسید که نسبت به ماه قبل 0.6 درصد افزایش یافته است.
- این شاخص در مهر 1394 نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 10.8 درصد افزایش داشته است.
این گزارش می‌افزاید همانگونه که انتظار می‌رفت، روند کاهش نرخ تورم که در ماه‌های اخیر مشاهده شده، در مهر امسال استمرار یافته و رشد نقطه به نقطه شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی به آستانه یک رقمی شدن نزدیک‌تر شده است که بر این اساس انتظار می‌رود در ماه‌های آینده شاهد کاهش بیشتر نرخ تورم در کشور باشیم.
این در حالی است که مرکز آمار ایران با انتشار نرخ تورم مهر در اول آبان ، نرخ تورم مناطق شهری را در دوازده ماه منتهی به مهر 13 و سه دهم درصد اعلام کرد که در مقایسه با دوره منتهی به شهریور (13 و شش دهم درصد) کاهش یافته است.
به گزارش مرکز آمار ایران ، همچنین نرخ تورم نقطه به نقطه هم از 11 و شش دهم درصد در شهریور به 10 و نه دهم درصد در مهر کاهش داشته است.
بنا بر این گزارش ، شاخص کل ( بر مبنای1390= 100 ) در مهر عدد 218 و نیم را نشان می دهد که در مقایسه با شهریور 8 دهم درصد افزایش داشته است.
نرخ تورم دوازده ماه منتهی به مهر 93 در محاسبه بانک مرکزی و مرکز آمار ایران یک و نیم واحد اختلاف دارد.
نرخ تورم نقطه به نقطه این دو نهاد نیز 8 دهم درصد و نرخ تورم ماهانه 2 دهم درصد فاصله دارد.
روز گذشته در مراسم ملی روز آمار و برنامه ریزی معاون اول رئیس جمهور و مسئولان مرکز آمار ایران طبق قانون ، بر مرجعیت مرکز آمار ایران به عنوان مرجع رسمی تولید و آمار رسمی در کشور تاکید کردند.