اعطای تسهیلات ویژه خرید کالاهای واسطه‌ای به تولیدکنندگان

تاریخ انتشار : 1394/08/19

مشروح خبر

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سیدعلی‌اصغر میرمحمدصادقی در نشست خبری امروز در نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها، با بیان اینکه بانک مرکزی از سال گذشته در نقش پرداخت تسهیلات سرمایه در گردش توسط بانک‌ها تمرکز داشته است، اظهار داشت: سال گذشته 60 تا 62 درصد تسهیلات در قالب سرمایه در گردش بوده و امسال هم در 6 ماهه اول امسال از مجموعه 160 هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداختی‌، 102 هزار میلیارد تومان (63.6 درصد) برای سرمایه در گردش بوده است.

وی افزود: دولت با بانک‌های عامل از زمانی که این 3 طرح مطرح شد، جلسات متعددی با خودروسازان و صنایع داشته است.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی با اشاره به فروش خودرو به صورت مدت‌دار، گفت: متقاضیان می‌توانند از طریق نمایندگی‌های مجاز نسبت به خرید خودرو اقدام کنند.

میرمحمدصادقی تصریح کرد: برای ایجاد رونق فروش به تولیدکنندگان کالاهای واسطه‌ای، تسهیلات خرید دین اعطا می‌شود که البته این تسهیلات در قالب تنزیل اسناد خواهد بود و بانک مرکزی سمت عرضه و تقاضا را تأمین می‌کند.

به گفته وی نرخ سود تسهیلات کارت اعتباری، 12 درصد و دوره بازپرداخت آن 18 ماهه خواهد بود.

مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی درخصوص علت کاهش دوره بازپرداخت تسهیلات خرید خودرو به 4 سال، گفت: از ابتدا بانک مرکزی دوره بازپرداخت را حداکثر 7 ساله اعلام کرد و این را هم باید توجه داشت، هرچقدر دوره بازپرداخت بیشتر شود، منابعی را که متقاضی باید به بانک پس بدهد، افزایش خواهد یافت.

وی در خصوص شرایط دریافت تسهیلات اظهار داشت: ما چک و سفته را مدنظر قرار دادیم تا افرادی که توانایی ارائه چک ندارند، از سفته استفاده کنند.