راه‌اندازي سامانه‌اي براي ثبت درخواست‌هاي ارزي خرد مردم

تاریخ انتشار : 1400/09/17

رئيس کل بانک مرکزي از راه‌اندازي سامانه‌اي براي ثبت درخواست‌هاي ارزي خرد مردم خبر داد و گفت: دولت هيچ مشکلي براي عرضه ارز در بازار متشکل ندارد و مردم مي‌توانند تمامي نيازهاي خود را تامين کنند.

به گزارش ايبِنا، علي صالح‌آبادي رئيس کل بانک مرکزي امروز (۱۶ آذر ۱۴۰۰) در جريان بازديد از صرافي‌هاي ميدان فردوسي تهران با اشاره به آخرين وضعيت تامين ارز گفت: مديرعامل جديد بازار متشکل به تازگي منصوب شد و آقاي هاموني وظيفه رسيدگي به بازار متشکل ارز را بر عهده گرفت. قبلا ايشان مديرعامل بازار فرابورس بود و البته عضو هيئت مديره بازار متشکل نيزه بوده‌است و بازار را به خوبي مي‌شناسد و تاکيد ما هم اين است که هر چه تقاضا در بازار باشد، ما به آن پاسخ خواهيم داد.

وي گفت: در عرضه ارز در بازار متشکل هيچ مشکلي وجود ندارد. صادرکنندگان ايراني ارز حاصل از صادرات خود را به صورت اسکناس در اختيار ما مي‌گذارند، لذا در بازار متشکل به هيچ وجه کمبودي وجود ندارد. بنابراين هر چه تقاضا بود، مبتني بر مستندات در مقررات ديده شده است، توسط صرافان تامين خواهد شد.

صالح‌آبادي افزود: خوشبختانه در بحث حواله در سامانه نيما عرضه ارز به مراتب بيشتر از تقاضاست، لذا ما در جانب ارز با هيچ محدوديتي مواجه نيستيم و حتي وضعيت ارزي کشور رو به بهبود نيز است. در بازار متشکل نيز همان طور که صرافان نيز اذعان کردند، هيچ مشکلي براي عرضه وجود ندارد و هر چه که مردم تقاضا داشته باشند تامين مي‌شود.

رئيس کل بانک مرکزي گفت: درباره اختلاف نرخ دلار بازار متشکل (۲۸ هزار تومان) با بازار غيررسمي (۳۱ هزار تومان) گفت: بازار غيررسمي، بازاري خارج از بازار متشکل است، وقتي در بازار متشکل، عرضه به اندازه کافي وجود دارد، چرا مردم به سمت بازار غيررسمي بروند؟، مي‌توانند ارز موردنياز خود را از بازار متشکل تامين کنند.

وي تاکيد کرد: ما در بازار متشکل به دنبال راهکارهايي هستيم که دسترسي مردم به ارز را تسهيل بيشتري کنيم و به زودي اين اقدام انجام مي‌شود تا ديگر نيازي نباشد، مردم براي دريافت ارز در صف بايستند. مردم مي‌توانند با ارائه مستندات خود در سامانه بازار متشکل ارزي، ارز موردنياز را از صرافي‌ها دريافت کنند.

*صرافان اظهارات رئيس بانک مرکزي را تاييد کردند

يکي از صرافان ميدان فردوسي در پاسخ به رئيس بانک مرکزي گفت: قيمت ۲۸.۳ هزار توماني دلار قيمت رسمي است که در بازار متشکل تعيين شده است و مردم مي‌توانند با ارائه مدارک ۲۴گانه براي دريافت ارز مسافرتي، خدماتي و ... اقدام کنند. خريد ديروز ما از بازار متشکل ۲۸.۱ هزار تومان بوده است و امروز خريدي نداشتيم، زيرا ارز در دسترس ما با توجه به تقاضاها کفايت مي‌کند.

در جريان بازديد رئيس کل بانک مرکزي از يکي ديگر از صرافي‌هاي ميدان فردوسي، يکي ديگر از صرافان در پاسخ به پرسش رئيس کل بانک مرکزي درباره وضعيت بازار متشکل ارز گفت: در اين بازار هيچ کمبودي براي تامين ارز مورد نياز مردم وجود ندارد. با تسهيلاتي که انجام شده، دسترسي مردم به ارز در بازار متشکل بهبود يافته است.

*عرضه ارز در بازار چند برابر سال گذشته است

رئيس بانک مرکزي در ادامه در پاسخ به صراف گفت: ما تلاش مي‌کنيم که دسترسي مردم را از وضعيت فعلي نيز آسان‌تر کنيم. نيازهاي مردم به ارز در مقررات ارزي مشخص است و هر فردي به هر ميزان نياز داشته باشد ارز وجود دارد. با همکاري کانون صرافان و اتاق بازرگاني هر جا نياز به تسهيل دسترسي وجود داشته باشد، اين اقدام انجام خواهد شد.

وي افزود: بنده باز هم تکرار مي‌کنم که در جانب عرضه ارز هيچ کمبود و مشکلي وجود ندارد، چه در حوزه اسکناس (بازارساز، صادرکننده) و چه در حوزه حواله. ما اخيرا جلسه‌اي را با برخي صادرکنندگان داشتيم و قرار شد، برخي صادرکنندگان به طور مستقيم با واردکنندگان وارد تعامل شوند تا بخشي از گروه‌هاي کالايي بدين صورت تامين شود.

صالح‌آبادي گفت: حتما نيازهاي واقعي مردم به ارز به صورت حواله و اسکناس تامين خواهد شد. در بازار متشکل روزانه بين ۱۰-۱۵ ميليون دلار  و ۲ ميليون يورو اسکناس معامله مي‌شود. بنابراين اگر نياز به ارز بيشتر شود ما عرضه را افزايش خواهيم داد.

رئيس بانک مرکزي گفت: طبق آمار در حال حاضر چند برابر سال گذشته ارز در بازار متشکل عرضه مي‌شود. در بازار نيما نيز حجم حواله‌هاي ما خيلي بيشتر از سال گذشته است، تامين ارز ما تا الان ۳۶ ميليارد دلار بوده است. پس مشکلي در تامين ارز نيست.

صف‌هاي ارز به زودي جمع مي‌شود

وي تاکيد کرد: صف‌ها به زودي در بازار متشکل جمع مي‌شود و مردمي که نياز به ارز دارند در چارچوب مقررات درخواست خود را به صرافي ارائه مي‌کنند و اسناد را در سامانه بازار متشکل قرار ميدهند و صرافان خريد آنها انجام داده و تحويل مي‌دهند و حتي اين امکان وجود دارد که اين ارز به حساب بانکي مردم واريز شود.

صالح‌آبادي در پايان گفت: ان شاالله با اين اقدامات دولت، هيجانات و حباب‌هاي بازار غيررسمي ارز نيز فروکش مي‌کند، زيرا آنچه ملاک است قيمت ارز بازار متشکل است نه چند دلار خريد و فروش در بازار غيررسمي ملاک عمل باشد.