بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي در حال افزايش است

تاریخ انتشار : 1400/09/21

يک کارشاس اقتصادي اظهار داشت: شنيده‌‌ها حاکي از اين است که دولت به منابع بانک‌ها هم دست دراز مي‌کند و اين مي‌تواند در آينده مشکلات بانک‌ها و بانک مرکزي را تشديد کند. اگر مي‌خواهيم کنترل پايه پولي در اختيار بانک مرکزي باشد چاره‌اي نداريم جز اينکه اولا کسري بودجه سال آينده کنترل شده باشد و بي‌انضباطي مالي دولت کاهش پيدا کند. دوم اينکه بانک مرکزي اجازه دست درازي دولت يا زيرمجموعه‌هاي دولت به منابع بانکي را ندهد تنها در اين شرايط است که مي‌توان اميدوار بود کنترل پايه پولي تدوام دارد .

وحيد شقاقي شهري در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره گزارش رييس بانک مرکزي مبني بر کنترل رشد پايه پولي در 8 ماه گذشته اظهار داشت: پايه پولي منبعث از بي‌انضباطي‌هاي مالي دولت و بي‌انضباطي‌هاي نظام بانکي کشور است و در اين 8 ماه اخباري که شنيده مي‌شود، حاکي از اين است که همچنان روند دست درازي دولت به منابع بانک‌ها مشاهده مي‌شود و بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي در حال افزايش است. وقتي بدهي بانک‌ها به بانک مرکزي بالا مي‌رود، نشان مي‌دهد که دست درازي دولت به منابع بانک‌ها در حال تداوم است که جاي نگراني دارد.

وي تاکيد کرد: يعني اگر مي‌خواهيم کنترلي بر پايه پولي کشور داشته باشيم بايد انضباط مالي دولت و نظام بانکي را دبال کنيم. بانک مرکزي بايد به صورت مقتدرانه اجازه دست درازي دولت را به منابع بانک‌ها ندهد. وقتي دولت به منابع بانکي دست دراز مي‌کند، بانک‌ها مجبور مي‌شوند به صورت غير مستقيم به بانک مرکزي رجوع کنند بنابراين اين اقدام يکي از ريشه‌هاي رشد پايه پولي در کشورمان محسوب مي‌شود.

اين کارشناس اقتصادي با اشاره به اثر بي‌انضباطي‌هاي مالي دولت در رشد پايه پولي کشور گفت: در شرايط کنوني دولت با کسري بودجه قابل توجهي مواجه است و دولت سيزدهم در تلاش است که اين کسري بودجه را به مکانسيم اوراق گره بزند و از اين مکانيسم بتواند تامين مالي را انجام دهد.

وي تاکيد کرد: البته شنيده‌‌ها حاکي از اين است که دولت به منابع بانک‌ها هم دست دراز مي‌کند و اين مي‌تواند در آينده مشکلات بانک‌ها و بانک مرکزي را تشديد کند. اگر مي‌خواهيم کنترل پايه پولي در اختيار بانک مرکزي باشد چاره‌اي نداريم جز اينکه اولا کسري بودجه سال آينده کنترل شده باشد و بي‌انضباطي مالي دولت کاهش پيدا کند. دوم اينکه بانک مرکزي اجازه دست درازي دولت يا زيرمجموعه‌هاي دولت به منابع بانکي را ندهد تنها در اين شرايط است که مي‌توان اميدوار بود کنترل پايه پولي تدوام دارد .

شقاقي شهري با بيان اينکه  کنترل پايه پولي جز با اتخاذ تصميم‌هاي سخت امکان‌پذير نيست، ادامه داد:‌ اگر مي‌خواهيم بانک مرکزي به صورت مقتدرانه پايه پولي را کنترل کند به طور قطع به اين نياز دارد که انضباط مالي و بانکي رعايت شود در غير اين صورت دولت به بانک‌ها فشار مي‌آورد و بانک‌ها هم مجبور به برداشت از بانک مرکزي هستند که همين روند ريشه رشد پايه پولي و به دنبال آن رشد تورم در کشور است.

اين کارشناس اقتصادي با اشاره به مساله تامين مالي ساخت 4 ميليون واحد مسکوني در دولت سيزدهم و احتمال رشد پايه پولي با اجراي اين پروژه تاکيد کرد: بحث تامين مالي براي اين پرويه نگراني‌ها در حوزه کنترل پايه پولي را افزايش داده است. نگراني از اين جهت که دولت به منابع بانک‌ها فشار بياورد بنابراين بايد بانک مرکزي مراقب باشد تا دست درازي‌هاي دولت به منابع بانک‌ها بيش از اين افزايش پيدا نکند.

وي با تاکيد بر اينکه تجربه اقتصاد ايران نشان داده‌است که هرگونه فشار به منابع بانک‌ها در قالب تسهيلات تکليفي، وضعيت نظام بانکي را بدتر کرده است، افزود: متاسفانه تسهيلات تکليفي در اقتصاد ايران سرانجام خوبي نداشته است و تاريخ اقتصاد ايران نشان مي‌دهد که هيچ گاه تجربه موفقي در سرانجام تسيهلات تکليفي نداشتيم .

شقاقي شهري تاکيد کرد: در سنوات گذشته هم تجربه تسهيلات تکليفي از جمله تسهيلات براي مسکن مهر، بنگاه‌هاي زود بازده، کرونا و ... داشته‌ايم، از انجايي که ارايه تسهيلات تکليفي با امکان سنجي هزينه و فايده همراه نيست و نظام کنترلي و نظارت و پايش قوي هم ندارد عمدتا شاهد انحراف منابع مي‌شويم و تسهيلات تکليفي موجبات افزايش ناترازي نظام بانکي و از سوي ديگر به بانک مرکزي فشار وارد مي‌آورد که ريشه رشد نقدينگي و پايه پولي همين اقدام و روند است .           

انتهاي پيام/