توان بانک مرکزي براي مديريت بازار ارز افزايش يافت

تاریخ انتشار : 1400/09/22

رئيس کل بانک مرکزي با تاکيد بر اينکه ورود ارز حاصل از صادرات به چرخه تجاري و اقتصادي کشور را با جديت دنبال مي‌کنيم، گفت: آزادسازي منابع ارزي توان بانک مرکزي براي مديريت بازار ارز را افزايش داد.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، دکتر صالح آبادي صبح امروز در گردهمايي روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ايران در کشورهاي همسايه با بيان اين که گسترش مراودات اقتصادي و تجاري با همسايگان بسيار مهم، حياتي و داراي اهميت راهبردي است تاکيد کرد: اين نشست سرآغازي براي همکاري‌هاي بانک مرکزي و وزارت امور خارجه در راستاي گسترش تعاملات اقتصادي خواهد بود.

دکتر صالح آبادي در ادامه به تشريح جزييات چرخه امور در سامانه نيما پرداخت و افزود: بانک مرکزي دخالتي در تعيين نرخ ارز در سامانه نيما ندارد و توافق بين صادر کننده و وارد کننده تعيين کننده نرخ حواله ارز در اين سامانه است.
 رئيس شوراي پول و اعتبار با اشاره به ضرورت رفع تعهدات ارزي واردکنندگان تاکيد کرد: از ابتداي سال جاري تاکنون ۲۰ ميليارد دلار عرضه ارز در سامانه نيما انجام شده است که به مراتب بيش از ميزان کل سال گذشته است؛ علاوه بر اين در سال جاري تاکنون ۳۶ ميليارد دلار تامين ارز در کشور صورت گرفته که اين ميزان معادل کل سال گذشته است.

وي با اشاره به افزايش درآمدهاي ارزي ناشي از صادرات نفت و ميعانات در سال جاري ابراز اميدواري کرد: اين روند تا پايان سال نيز تداوم و بهبود خواهد داشت.

× آزاد سازي منابع ارزي توان بانک مرکزي براي مديريت بازار ارز را افزايش داد

رئيس کل بانک مرکزي همچنين گفت: در خصوص آزاد سازي منابع ارزي کشور؛ اقدامات خوبي انجام شده است که توان بانک مرکزي براي مديريت بازار ارز را افزايش داده است.

دکتر صالح آبادي با اشاره به کاهش نرخ تورم در  ماه هاي اخير افزود: خوشبختانه لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ نيز مبتني بر واقعيت ها و بدون کسري تنظيم شده است که نقش مهمي در کنترل تورم خواهد داشت.

رئيس کل بانک مرکزي با بيان اين که تکاليف متعدد نظام بانکي در بودجه سالهاي گذشته موجب افزايش ناترازي بانک ها و فشار مضاعف به بانک مرکزي شده بود تاکيد کرد: خوشبختانه اين تکاليف در بودجه سال آينده کمتر شده است و اين موضوع نقش مهمي در کنترل خلق پول بانک‌ها توسط بانک مرکزي دارد.

دکتر صالح آبادي خاطرنشان کرد: موضوع رمزپول ملي از جمله موارد مهم در دستور کار بانک مرکزي است که زيرساخت و دستورالعمل هاي مربوط به آن تدوين شده و در آينده نزديک به صورت آزمايشي راه اندازي خواهد شد.

رئيس کل بانک مرکزي به همراه معاون ارزي بانک نيز در اين نشست به پرسش ها و درخواست هاي سفرا و نمايندگي‌هاي ايران در کشورهاي همسايه  نيز پاسخ داد.

  •