سال آينده سهم هر استان در رشد اقتصادي چقدر خواهد بود؟

تاریخ انتشار : 1400/09/29

تهران- ايرنا- بر اساس اعداد و ارقام لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ استان بوشهر، خوزستان و ايلام به ترتيب با رشدي معادل ۱۰.۲ درصد، ۱۰ درصد و ۹.۶ درصد بيشترين سهم را در رشد اقتصادي کشور خواهند داشت.

به گزارش ايرنا، دولت سيزدهم اولين بودجه خود را با محوريت رشد اقتصادي و کنترل تورم در بيست‌ويکم آذرماه تقديم مجلس کرد.

بر اساس لايحه بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور، سقف کل بودجه کشور در سال آينده بيش از ۳هزار و ۶۰۰ هزار ميليارد تومان است که از اين رقم ۲هزار و ۲۰۰ هزار ميليارد تومان بودجه شرکت‌هاي دولتي و يک هزار و ۵۰۰ هزار ميليارد تومان بودجه عمومي دولت است.

همچنين منابع عمومي بالغ بر يک هزار و ۳۷۰ هزار ميليارد تومان و درآمد اختصاصي وزارت‌خانه‌ها، ۱۳۳ هزار ميليارد تومان لحاظ شده است.

تلاش دولت بر اين بوده تا اين بودجه باعث رشد اقتصادي هشت درصدي و مهار تورم در کشور شود.

ميرکاظمي در خصوص شرايط کشور گفته است: باوجود پرداخت يارانه‌هاي مستقيم و غيرمستقيم هدف اصلي که بهبود وضعيت اقشار کم‌درآمد بوده، محقق نشده همچنان که در سال‌هاي گذشته ضريب جيني به‌عنوان يکي از شاخص‌هاي مهمي که فاصله طبقاتي را توصيف مي‌کند از مرز ۴۰ واحد عبور کرده است.

معاون رييس‌جمهور با بيان اينکه حجم يارانه‌هاي پنهان انرژي به ۸۵ ميليارد دلار رسيده است، افزود: در حال حاضر اقشار برخوردار، بيشترين بهره‌مندي از يارانه‌هاي غيرمستقيم به‌ويژه در حوزه کالاهاي اساسي و انرژي را دارند؛ همين وضعيت منجر شده که دادن يارانه در جهت عکس عمل کند و وضعيت دهک‌هاي پايين بهبود فراواني پيدا نکند.

به گزارش سازمان برنامه و بودجه، در لايحه بودجه ۱۴۰۱ براي هر استان طرح هايي براي تحقق رشد اقتصادي بر مبناي سند آمايش سرزمين ديده شده و سهم هر استان در تحقق رشد اقتصادي هشت درصدي مشخص شده است. 

بر اين اساس استان بوشهر با رشد ۱۰.۲ درصد، در صدر و بعد از آن استان‌هاي خوزستان با رشد ۱۰ درصدي وايلام با رشد ۹.۶ درصدي قرار گرفته است.

همچنين، رشد اقتصادي استان تهران ۷.۱ درصد هدفگذاري شده است.

کمترين ميزان رشد هدف گذاري شده نيز مربوط به استان هاي هرمزگان و لرستان است که البته در صورت برنامه ريزي دقيق و جذب منابع توسط مقامات استاني، ظرفيت رسيدن به هدف رشد هشت درصدي در اين استان‌ها نيز فراهم است.
 در اينفوگرافي زير هدف گذاري رشد اقتصادي به تفکيک هر استان نشان داده شده است.

لازم به ذکر است که  اين اهداف اسناد پشتيبان زيادي دارند و طرح هاي رشد اقتصادي تاسطح شهرستان مشخص شده است.

سال

​​​​​​​