درخواست عضو کميسيون اصل ۹۰ براي برکناري يک مدير بانکي

تاریخ انتشار : 1400/10/01

تهران- ايرنا- عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس شوراي اسلامي با تأکيد بر نظارت جدي‌تر بر روند انتخاب مديران عالي بانک‌ها از رييس کل بانک مرکزي خواست در صلاحيت مديرعامل يک بانک خصوصي تجديدنظر شود.

به گزارش روز سه‌شنبه ايرنا، احسان ارکاني در نامه‌اي به علي صالح‌آبادي رييس کل بانک مرکزي فهرستي از سفرهاي متعدد مديرعامل يکي از بانک‌هاي خصوصي کشور به انگلستان و چند کشور اروپايي در سال‌هاي اخير را ارائه و تصريح کرد: مستندات نشان مي‌دهد به‌رغم اقدام بانک مرکزي دولت قبل در انتخاب مديرعامل بانک با هدف انجام اقداماتي اصلاحي و زيربنايي، نه‌تنها ضوابط و اصول امنيتي رعايت نشده بلکه نشانه‌هاي اهتمام مديريتي يعني حضور تمام وقت و تلاش جدي براي رفع مشکلات هم به چشم نمي‌خورد.

نماينده نيشابور در مجلس در بخش ديگري از نامه خود به رييس کل بانک مرکزي با اشاره به اتمام دوره مديرعاملي فعلي يک بانک خصوصي و ضرورت اتخاذ تصميمات مقتضي جهت رعايت غبطه و منافع سپرده‌گذاران و سهامداران بانک خاطرنشان کرد: ضرورت دارد در اسرع وقت ضمن تجديدنظر در صلاحيت نامبرده و ساير مديران ارشد بانکي که اقامت دائم و يا تابعيت کشورهاي ديگر به ويژه اروپايي و آمريکايي را دارند، اجازه ادامه اين روند خطرناک و مخاطره‌آميز در زمينه حفاظت از اطلاعات پولي و بانکي کشور داده نشود.

ارکاني اضافه کرد: شايسته است در انتخاب هيات مديره و مديرعامل جديد بانک مذکور و ساير بانک‌هاي خصوصي که بانک مرکزي وظيفه تعيين هيات مديره آنها را بر عهده گرفته، نظارت جدي‌تري در انجام اصلاحات اساسي و تلاش مستمر جهت بهبود شاخص‌هاي آنها اعمال شود.

عضو کميسيون اصل ۹۰ مجلس در بخش پاياني نامه خود به رييس کل بانک مرکزي خواستار بررسي و ارائه گزارش درباره نحوه احراز صلاحيت مديرعامل و اعضاي هيات مديره اين بانک‌ خصوصي شد.