جزييات تامين مالي زنجيره‌اي توليد توسط نظام بانکي

تاریخ انتشار : 1400/10/12

رييس کل بانک مرکزي در مراسم امضاي تفاهم‌نامه تامين مالي زنجيره‌اي ميان بانک مرکزي و وزارت صمت جزييات اجراي اين طرح را اعلام کرد.

به گزارش خبرنگار ايبِنا، دکتر علي صالح آبادي رئيس کل بانک مرکزي صبح امروز در مراسم امضاي تفاهم‌نامه تامين مالي زنجيره‌اي ميان بانک مرکزي و وزارت صمت با اشاره به مزيت‌هاي اين سياست گفت: با اجرايي شدن اين سياست نياز به نقدينگي بنگاه‌ها کمتر خواهد شد و فشار بر سيستم بانکي نيز کاهش مي‌يابد.

وي با بيان اينکه بهبود ترازنامه بانک‌ها نيز از مزيت‌هاي ديگر اين تفاهم‌نامه است، افزود: يکي از برنامه‌هاي اصلي بنده در ابتداي ورود به بانک مرکزي، هدايت منابع و اعتبارات به سمت بخش مولد کشور بوده است که اين تفاهم‌نامه يکي از مصاديق مهم آن محسوب مي‌شود.

صالح آبادي با بيان اينکه اين طرح را به صورت آزمايشي در ۷ بانک عامل صنعت و معدن، صادرات، ملي، ملت، تجارت، پارسيان و مسکن آغاز خواهيم کرد، ادامه داد: تفاهم نامه تامين مالي زنجيره‌اي در زنجيره فلزات، خودرو، ساختمان، لوازم خانگي، صنايع غذايي، محصولات پتروشيمي، ماشين‌آلات و تجهيزات فعال خواهد شد و سپس به مرور به صنايع ديگر نيز تعميم خواهد يافت.

رييس کل بانک مرکزي با تاکيد بر اينکه اجراي اين تفاهم‌نامه باعث کاهش مطالبات غيرجاري بانک‌ها خواهد شد، تصريح کرد: زيرساخت‌هاي اين امر در هفت بانک عامل به صورت کامل فراهم شده و با امضاي اين تفاهم‌نامه صورت حساب الکترونيکي از سامانه جامع تجارت دريافت خواهد شد.

صالح آبادي تصريح کرد: در حال حاضر که فرآيند تامين مالي زنجيره اي را نداريم، هر بنگاه اقتصادي به بانک مراجعه و درخواست تسهيلات و سرمايه در گردش مي‌کند، در حالي که با اجراي اين تفاهم‌نامه هر بنگاه اقتصادي مي‌تواند به جاي دريافت پول، برات الکترونيکي بگيرد و به زنجيره بعدي بدهد و اين امر تا پايان زنجيره پيش برود و در نهايت زنجيره نهايي مي‌تواند اوراق را نزد بانک تنزيل کند يا اينکه تا زمان سررسيد نگه دارد و پول را از بانک دريافت کند.

وي ادامه داد: به جاي تمرکز صرف بر نقدينگي از ابزارهاي اعتباري هم براي تامين مالي بنگاه‌ها در اين سازوکار استفاده خواهد شد که منجر به تسريع و بهبود فرآيند تامين مالي خواهد شد.

رئيس کل بانک مرکزي گفت: اين تفاهم نامه در راستاي هدايت منابع به سمت توليد و نظارت بر مصرف صحيح تسهيلات که از برنامه‌هاي مهم بانک مرکزي است، اجرا مي‌شود.

صالح آبادي گفت: دستورالعمل زنجيره تامين و برات الکترونيک و چارچوب هاي لازم به شبکه بانکي ابلاغ شده است. ضمن اينکه در گام بعدي اين طرح، کار مشترک را با وزارت تعاون و جهاد کشاورزي آغاز خواهيم کرد تا ديگر صنايع هم وارد اين تفاهم‌نامه شوند.

  •