تامين مالي زنجيره‏‌اي به توسعه صنعت کمک مي‌کند

تاریخ انتشار : 1400/10/15

يک عضو کميسيون صنايع و معادن مجلس گفت: تامين مالي زنجيره‏‌اي در شرايط عادي و يا تحريمي بحثي است که به توسعه صنعت کشور کمک مي‎کند.

روح‌الله ايزدخواه، نماينده مردم تهران و عضو کميسيون صنايع و معادن در مجلس يازدهم در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا درباره طرح تامين مالي زنجيره‎اي گفت: موضوع تامين مالي زنجيره‌‏اي هم در وضعيت عادي و هم در شرايط تحريمي ياري‎رسان توسعه صنعت کشور خواهد بود.

وي در ادامه اضافه کرد: صنايع بزرگي در کشور مانند پتروشيمي، فولاد، نفت و گاز، خودرو و ... وجود دارد که از دو بخش بالادست و پايين‌دست بهره‎ مي‎برند، اما مشکل مشترک‎شان عدم اتصال اين دو بخش به يکديگر است، لذا بازار سياه ايجاد مي‎شود و هزينه‎هاي گزافي شکل مي‌گيرد، بنابراين مسئله فناوري و بهره‎وري  بين بالادست و پايين دست به نحوي آسيب مي‌‎بيند.

نماينده مردم تهران در مجلس شوراي اسلامي در اين خصوص يادآور شد: ايجاد روابط همکاري و مالي بين بالادست و پايين دست در قالب زنجيره‎هاي صنعتي کشور و توليد که حتي کشاورزي هم شامل آن مي‎شود به معناي شکل دادن تامين مالي خواهد بود که در اين صورت هم نياز به نقدينگي درون زنجيره صنعتي کاهش مي‎يابد و هم هدايت نقدينگي به سمت توليد بهتر انجام مي‎گيرد و تورم تا حد قابل قبولي کنترل خواهد شد.

 

اين عضو کميسيون صنايع و معادن در خانه ملت ابراز کرد: تحقق اين مسئله نيازمند آن است تا در کنار حضور بانک‎ها، تشکل‎هاي حوزه توليد هم حضور داشته باشند تا رابطه همکاري بين بالادست و پايين دست به هدايت درآيد  و بر آن نظارت  صورت گيرد. دولت هم بايد  به سمتي حرکت کند تا بتواند هزينه‎هاي توليد را از اين شرايط فعلي به سمت آزادسازي قيمت‎ها سوق دهد. بنابراين بهتر آن است تا به جاي افزايش نرخ بنزين يا گران کردن قيمت خودرو يا کاستن از ارز کالاهاي اساسي، زنجيره‎هاي صنعتي را ملاک قرار گيرد زيرا از اين طريق گام موثري برداشته خواهد شد.

ايزدخواه در ادامه چنين توضيح داد: انجام اين کار سبب خواهد شد تا بحث تامين سرمايه در گردش، هدايت نقدينگي، کنترل تورم و افزايش همکاري‎هاي درون زنجيره‎ه‌اي صنعتي سر و سامان گيرد.

وي در خصوص کاهش فساد با استفاده از اين شيوه بيان کرد: فساد بيشتر از جنس دو نرخي‌سازي بازارها شکل مي‎گيرد. به اين معنا؛ داراي يک بازار کنترل شده و يک بازار سياه هستيم که اسباب توليد رانت را در اين ميان فراهم مي‎سازد که نه به نفع بالادست است و نه براي پايين دست سودي به همراه دارد و در اين ميان تنها يک گروه صاحب ثروت مي‎شود که از محل فعاليت آن‎ها نيست، بلکه از نابساماني بازارها نشأت گرفته است.

وي افزود: براي مثال مي‎توان به بحث خودرو اشاره کرد که سال گذشته درباره آن گفته شد بيش از ۸۰ هزار ميليارد توليد رانت شد يا در فولاد و ديگر صنايع به همين شکل بود. چنانچه تامين مالي زنجيره‎اي به درستي اجرا شود، مانع اين رانت‎هاي بي‎مبنا خواهد شد و ضمن کاهش نياز به نقدينگي رانت بيخودي براي کسي درست نخواهد شد.

  •