بانك مركزي: اختصاص 4200 ميليارد تومان براي كارت اعتباري خريد كالا

تاریخ انتشار : 1394/09/17

مشروح خبر

ناصر حکیمی در نشست خبری افزود: با اجرایی شدن کارت اعتباری ، تخصیص اعتبارات کلان به اعتبارات خرد و قابل دسترس برای عموم مردم تبدیل خواهد شد.
وی گفت: کارت اعتباری عام ، جامع و فراگیر را می توان برای طرح های مختلف ترجیحی کوتاه مدت یا میان مدت برنامه ریزی کرد که یکی از این طرح ها طرح خرید کالای بادوام ایرانی است.
حکیمی افزود: نرخ سود برای خرید کالای ایرانی 12 درصد و برای خرید دیگر کالاها برابر نرخ عقود مبادله ای خواهد بود که هم اکنون 12 درصد است.
وی گفت: بانک مرکزی در هماهنگی با بانک های عامل تا سقف 4 هزار و 200 میلیارد تومان برای آغاز طرح کارت خرید اعتباری در نظر گرفته است که با گردش مالی ای که پس از اجرای طرح ایجاد می شود و براساس اصول اقتصادی ، قدرت این پول تا شش برابر خواهد شد.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: اقساط 12 ماهه برای بازپرداخت اعتبار اختصاص یافته برای خرید کالا در نظر گرفته شده است یعنی متقاضی پس از اقدام به خرید تا 12 ماه می تواند اقساط خود را تسویه کند حتی مشتری می تواند در انتهای بازه زمانی 12 ماهه که برای کارت های اعتباری خرید کالا در نظر گرفته شده است اقدام به خرید کند و از آن زمان تا 12 ماه اقساط خود را پرداخت کند البته ویژگی کارت اعتباری خرید این است که به ازای هر قسط پرداختی از طرف مشتری ، همان میزان اعتبار در کارت اضافه می شود و مشتری می تواند از این اعتبار اضافه شده برای خرید استفاده کند.
حکیمی با بیان اینکه کارت خرید اعتباری صرفاً 10 میلیون تومانی نیست افزود: اعتبار کارت های خرید تا مبلغ 10 میلیون تومان است یعنی 25 تا 30 درصد از میزان دریافت حقوق مبنای پرداخت اقساط قرار می گیرد و 12 برابر آن در کارت خرید اعتباری برای مشتری در نظر گرفته می شود.
وی گفت: البته وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی متولی تعیین گروه های هدف اولیه برای برخورداری از کارت خرید اعتباری است اما با توجه به اینکه این طرح بلندمدت در نظر گرفته شده است کارت ها در مراحل و گروه های هدف مختلف در مدت زمان شش ماه در نظر گرفته شده از 15 آبان امسال ، به مشتریان تحویل می شود.
حکیمی افزود: هفته گذشته دستورالعمل های مربوط به کارت های اعتباری آماده و برای دستگاه های مربوط ارسال شد که اگر تا فردا این دستگاه ها دیدگاه های خود را به بانک مرکزی انتقال دهند طرح اجرایی می شود زیرا تمهیدات فنی و اجرایی مربوط به صدور کارت های اعتباری در بانک ها و پذیرش آن در فروشگاه ها از 15 آبان امسال به طور کامل فراهم شده است.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی گفت: بانک ها به اندازه ای که منابع دارند می توانند برای مشتریان خود کارت صادر کنند و محدودیتی برای این که بانک خاصی این کارت ها را صادر کند وجود ندارد اما با توجه به اینکه معیار اصلی را برای متقاضیان کارت ها ، وزارت رفاه تعیین می کند معیاری برای ارزیابی اعتباری متقاضیان در نظر گرفته است که برای کارمندان دولت از طریق گواهی کسر از حقوق و برای مستمری بگیران تأمین اجتماعی از طریق شاخص هایی که به این سازمان ارسال کرده ایم ، سقف اعتبار متقاضیان برای برخورداری از کارت اعتباری خرید مشخص می شود.
حکیمی گفت: به محض صدور کارت و ارائه این کارت به فروشگاه ، فرآیند خرید از طریق کارت اعتباری عملیاتی می شود.
وی افزود: کارت اعتباری مانند کارت وام نیست بلکه اعتباری چرخشی است که با پرداخت قسط پس از هر بار خرید ، به اندازه قسط پرداختی به اعتبار کارت افزوده می شود.
حکیمی گفت: برخلاف طرح خرید خودرو ، طرح کارت خرید اعتباری کالا ادامه دار است و اگر چه بتدریج اجرایی می شود اما محدودیت زمانی نخواهد داشت.
مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی افزود: از نظر پشتیبانی ، بانک ها محدودیتی برای صدور تا چند صد هزار کارت اعتباری در روز ندارند اما موضوع مهم در این میان شناسایی اعتباری افراد است که بتدریج صورت می گیرد از این رو کارت ها هم بتدریج صادر می شود.