تشکيل کنسرسيوم بانکي براي تأمين مالي پروژه‌هاي نفتي

تاریخ انتشار : 1400/10/25

وزير امور اقتصادي و دارايي گفت: کنسرسيومي از بانک‌هاي داخلي تشکيل شده که حداقل ۴ ميليارد دلار در تأمين مالي طرح‌هاي نفتي مشارکت داشته باشند و تفاهم‌نامه آن در آينده‌اي نزديک به امضا مي‌رسد.

به گزارش ايبِنا، سيد احسان خاندوزي، وزير امور اقتصادي و دارايي در حاشيه امضاي تفاهم‌نامه احداث خط لوله راهبردي انتقال فرآورده‌هاي نفتي شرق کشور در جمع خبرنگاران اظهار داشت: وقتي در تأمين مالي از منابع خارجي دچار محدوديت‌ها و تنگناهايي شديم، نشان مي‌دهيم که باب تأمين مالي از داخل کشور باز است و با سرعت بيشتري پروژه‌هاي مهم و زيرساختي کشور تأمين مالي خواهند شد.

وي افزود: امروز شاهد به نتيجه رسيدن يکي از همين مسيرهاي تأمين مالي و تأمين منابع ارزي مورد نياز اجراي پروژه مهم خط لوله انتقال فرآورده‌هاي نفتي در شرق کشور توسط سيستم بانکي هستيم و تفاهم‌نامه‌هاي بيشتري براي تأمين مالي پروژه‌هاي نفتي از مسير بانک‌هاي کشور در پيش است.

وزير امور اقتصادي و دارايي تصريح کرد: کنسرسيومي از بانک‌هاي داخلي تشکيل شده که حداقل ۴ ميليارد دلار در تأمين مالي طرح‌هاي نفتي مشارکت داشته باشند و تفاهم‌نامه آن در آينده‌اي نزديک به امضا مي‌رسد و در آن زمان جزئيات بيشتري از اين اقدام مهم، اطلاع‌رساني خواهد شد.

خاندوزي در خصوص تفاهم‌نامه همکاري بلندمدت ايران و چين در بخش‌هاي مختلف اقتصادي گفت: اجراي تفاهم‌نامه همکاري بلندمدت ۲۵ ساله بين ايران و چين، مستلزم امضاي قراردادهاي متعدد در بخش‌هاي مختلف است که در اين زمينه در وزارتخانه‌هاي مختلف، هر وزارتخانه در بخش مربوط به فعاليت خود در چند ماه گذشته مذاکراتي داشتند که برخي از اين مذاکرات در حال نهايي شدن است.

وي ادامه داد: اراده جدي در دولت سيزدهم وجود دارد تا از ظرفيت همکاري‌هاي بلندمدت با کشورهاي مختلف و شرکاي راهبردي کشور استفاده کنيم که فکر مي‌کنم ثمرات مذاکرات امروز با طرف‌هاي چيني طي ۲ تا ۳ سال آينده به ثمر بنشيند.