دستورالعمل تعيين تکليف واحدهاي توليدي تملک‌شده ابلاغ شد

تاریخ انتشار : 1400/11/09

بانک مرکزي در راستاي تحقق شعار سال جاري و همگام با سياست‌ها و اولويت‌هاي دولت، «دستورالعمل تعيين تکليف دارايي‌هاي واحد توليدي در جريان تملک يا تملک‌شده توسط مؤسسات اعتباري» را به شبکه بانکي ابلاغ کرد.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط عمومي بانک مرکزي، بانک مرکزي در راستاي تحقق شعار سال جاري و همگام با سياست‌ها و اولويت‌هاي دولت محترم و با هدف تسهيل بازگشت بنگاه‌هاي توليدي نيمه فعال و راکد که در ايفاي تعهدات خود به شبکه بانکي کشور با مشکل مواجه شده بودند «دستورالعمل تعيين تکليف دارايي‌هاي واحد توليدي در جريان تملک يا تملک‌شده توسط مؤسسات اعتباري» را به شبکه بانکي ابلاغ کرد.

دستورالعمل تعيين تکليف دارايي‌هاي واحد توليدي در جريان تملک يا تملک‌شده توسط مؤسسات اعتباري در يک هزار و سيصدو بيست و پنجمين جلسه مورخ ۲۳ آذرماه سال جاري شوراي پول و اعتبار به تصويب رسيد.

به استناد دستورالعمل مذکور، بانک‌ها و مؤسسات اعتباري موظفند در صورت ارايه درخواست مکتوب مالک قبلي مبني بر واگذاري دارايي‌هاي واحد توليدي که به تملک بانک يا  مؤسسه اعتباري غيربانکي درآمده‌ است، منوط به تحقق شرايط  مقرر در دستورالعمل، دارايي‌هاي تملک شده را از طريق مذاکره به صورت نقدي يا اقساطي در قالب قرارداد اجاره به شرط تمليک به وي واگذار نمايند.

در واگذاري به روش اقساطي، پرداخت حداقل ۱۰ درصد بدهي مالک قبلي به صورت نقدي الزامي است. 

همچنين مدت بازپرداخت با احتساب يک سال دوره تنفس، حداکثر ۵ سال مي‌باشد. 

اشخاصي که دارايي‌هاي واحدهاي توليدي آن‌ها قبل از ابلاغ اين دستورالعمل به تملک بانک‌ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي درآمده است مشروط به آن که بيش از ۱۸ ماه از تملک آن دارايي‌ها سپري نشده باشد، حداکثر ۶ ماه از ابلاغ دستورالعمل فرصت دارند تا با ارايه درخواست خود به به بانک يا مؤسسه اعتباري غيربانکي ذي‌ربط از مزاياي اين دستورالعمل استفاده کنند.