انتظام‌بخشي به توليد با تامين مالي زنجيره‌اي

تاریخ انتشار : 1400/11/19

مديرعامل بانک سپه گفت: اگر به زنجيره توليد توجه شود هم ريسک اعتباري بانک‌ها کاهش مي‌يابد و هم تامين مالي دقيق‌تري در بخش توليد انجام خواهد شد؛‌ ضمن اينکه جريانات توليد را نيز به نظم در مي‌آورد. 

آيت‌اله ابراهيمي در گفت‌وگو با خبرنگار ايبِنا با اشاره به طرح تامين مالي زنجيره‌اي گفت: اين فرآيند را از گذشته نيز انجام مي‌داديم اما در اين رابطه تيم کارشناسي تشکيل داديم تا تسهيلاتي که پرداخت مي‌کنيم دربرگيرنده صنايع پايين دستي و بالادستي باشد. 

مديرعامل بانک سپه افزود: به عبارت ديگر اگر در حوزه کشاورزي تسهيلاتي به کارخانه مشخصي پرداخت مي‌شود، اعتبار را به تامين کنندگان مواد اوليه آن محصول بدهيم و حتي به خريداران هم تسهيلات را اعطا کنيم. 

وي گفت: يکي از مزاياي تسهيلات در قالب تامين مالي زنجيره‌اي، تسهيل تامين مالي بنگاه‌ها و بخش توليد است، از سوي ديگر به جريان‌هاي ورودي و خروجي کالاها و اقلام نيز نظم مي‌دهد. به عنوان نمونه کارخانه‌اي که اقلام مرتبط با حوزه کشاورزي توليد مي‌کند و به بعضي نهاده نياز دارد، مشخصا سفارش توليد نهاده بدهد؛ يعني کسي که توليد مي‌کند با سفارش اين کارخانه توليد کند و تامين مالي را هم بانک انجام دهد.

ابراهيمي تصريح کرد: در اين صورت هم تامين مالي اين ۳ طيف انجام شده است و هم اينکه توليد هدفمند شده است و اين زنجيره به هم وصل خواهد شد. بانک به عنوان يک نهادي که تامين کننده مالي اين بخش است، اگر به اين زنجيره توجه کند هم ريسک اعتباري خود را کاهش  مي‌دهد و هم تامين مالي دقيق‌تري در بخش توليد انجام خواهد داد؛‌ ضمن اينکه جريانات توليد را نيز به نظم درآورده است. 

مديرعامل بانک سپه با اشاره به طرح حاتم در بانک انصار سابق که در بانک سپه ادغام شد، تاکيد کرد: اين طرح فقط براي خريد کالاهاي ايراني است که در حال حاضر نيز در حال توسعه است. برنامه سنگيني در اين زمينه داريم که حدود ۷ هزار ميليارد تومان براي سال آينده پيش بيني کرده‌ايم. براين اساس مردم به بانک مراجعه و کالاي ايراني خود را انتخاب مي‌کنند و پس از آن بانک سپه حتي به قيمتي پايين‌تر از مصوبه شوراي پول و اعتبار براي مردم در قالب کارت تامين مالي انجام خواهد داد. 

وي ادامه داد: زماني که از کارت استفاده شود، مبلغ آن خريد به حساب کارخانه مورد نظر واريز مي‌شود. در اين صورت به جاي اينکه پول به کارخانه بدهيم و عدد درشت بشود و مشکلاتي در بازپرداخت آن ايجاد شود، پول را به حلقه انتهايي مي‌دهيم. در اين شرايط هم تسهيلات ارائه شده، هم از کالاي توليد داخلي حمايت صورت گرفته است و هم نياز مردم را پاسخ داده‌ايم. 

ابراهيمي تاکيد کرد: اينها مفهوم ساده‌اي از زنجيره توليد است که از گذشته اين طرح را اجرايي کرديم و امتحان خود را گذرانده است. متاسفانه يکي از مشکلات حوزه توليد اين است که گاهي براي توليدات تقاضايي وجود ندارد؛ اما وقتي بانک تامين مالي را انجام دهد و سفارش‌دهنده مشخص هم داشته باشد، در نتيجه زنجيره به هم متصل خواهد شد و تامين مالي زنجيره‌اي توليد محقق مي‌شود.