ورود بانک‌های دولتی و خصوصی جهت کمک به توسعه حمل‌ونقل عمومی

تاریخ انتشار : 1394/10/15

مشروح خبر

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس، در جریان دویست و بیست و سومین جلسه شورای شهر تهران اسماعیل دوستی در تذکری درخصوص آلودگی هوای شهر تهران، اظهار داشت: در دو هفته گذشته و در پی آلودگی هوا در شهر، مطبوعات حملات زیادی را به شورا و شهرداری داشته‌اند، اما در این بین باید به چند نکته توجه شود.

وی تصریح کرد: شورا چند وظیفه در شهر تهران و در کاهش آلودگی هوا دارد که از آن جمله می‌توان به نوسازی، حمل‌ونقل اعم از تاکسیرانی، تکمیل خطوط مترو و توسعه اتوبوس اشاره کرد که خوشبختانه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی صورت گرفته است، اما به‌دلیل فقدان اعتبارات در دولت و شهرداری این مهم به کندی پیش می‌رود.

دوستی با اشاره به اقدام اخیر بانک شهر در خصوص پرداخت تسهیلات ویژه برای توسعه خطوط مترو در تهران و سایر کلان‌شهرها تصریح کرد: این اقدام قابل تقدیر است و سایر بانک‌ها نیز می‌توانند از بانک شهر الگوبرداری کنند.

عضو کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران بیان داشت: بنده پیشنهاد می‌کنم جهت هماهنگی بیش‌تر در خصوص توسعه حمل‌ونقل ملاقاتی با شخص رئیس‌جمهور و یا وزیر کشور داشته باشیم و هیأت دولت می‌تواند با مصوبه‌ای از پتانسیل بانک‌ها برای توسعه حمل‌ونقل و به‌ویژه کمک برای توسعه خطوط مترو استفاده کند.

وی بیان داشت: دولت باید مصوبه‌ای را به تصویب برساند تا بانک‌های خصوصی و دولتی به توسعه مترو کمک کنند و چنانچه این برنامه انجام شود، ما گام مهمی را در تأمین اتوبوس و تاکسی خواهیم داشت، در غیراین‌صورت نه تنها در تهران، بلکه در آینده در همه کلان‌شهرها ما مشکل حمل‌ونقل خواهیم داشت.

به گزارش فارس، مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران نیز با بیان اینکه ضروری‌تر از بانک‌ها، تأمین فاینانس‌های توسعه خطوط مترو است، گفت: ما در این زمینه فاینانسی داریم که دولت چند سال پیش آن را تصویب کرد، اما متأسفانه به خاطر شرایط هنوز اجرا نشده است.

وی تصریح کرد: طبق قانون 82.5 درصد از اعتبارات خرید اتوبوس را بایستی وزارت کشور پرداخت کند که البته این کار در سال‌های اخیر انجام نشده است.

چمران همچنین به پیشنهاد شورای شهر تهران جهت استفاده از صندوق ذخایر ارزی اشاره کرد و گفت: ما چندی پیش این موضوع را مطرح نمودیم،‌ اما استقبالی نشد و چنانچه اقدام اساسی در خصوص توسعه حمل‌ونقل عمومی صورت نگیرد، در آینده در تمامی شهرها مشکل حمل‌ونقل افزایش پیدا خواهد کرد.

چمران در پایان درخصوص تعداد اتوبوس‌های شهر تهران، گفت: در سال‌های گذشته 7 هزار اتوبوس در شهر داشتیم که این تعداد در سال جاری به 6 هزار دستگاه رسیده است و با این روند به نظر می‌رسد در سال آینده تعداد اتوبوس در شهر تهران به 5 هزار دتسگاه برسد.