جهت‌دهي اعتبارات بانکي به سمت توليد با اجراي تامين مالي زنجيره‌اي

تاریخ انتشار : 1400/11/20

عضو کميسيون اقتصادي مجلس گفت: تامين مالي زنجيره‌اي توليد به خودي خود خيلي نقش موثري در کنترل نقدينگي ندارد، بلکه به جهت‌دهي آن کمک خواهد کرد.

محمد صفائي دلوئي، عضو اقتصادي و نماينده مردم گناباد در مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگو با خيرنگار ايبِنا در خصوص اينکه کدام يک از مسائل اقتصادي کشور به ويژه در زمينه تفاهم نامه طرح تامين زنجيره اي بنگاه‌هاي توليدي و اقتصادي بين وزارت صمت و هفت بانک عامل به دست خواهد آمد، گفت: يکي از مشکلات اقتصادي در جامعه ما اين است که زنجيره ارزش يعني مجموعه عملياتي که در يک صنعت به‌صورت زنجيرگونه انجام مي‌گيرد تا به خلق ارزش منجر شود، وجود ندارد يا خيلي ضعيف است، بنابراين طرح مورد اشاره مي‌تواند در رفع اين مشکل کمک‌کننده باشد.

وي در اين خصوص اضافه کرد: دليلي بر انجام عملياتي کردن چنين طرحي وجود ندارد مگر اينکه کار جمعي در جامعه‌اي بسيار ضعيف صورت گيرد و اساسا در انجام کار جمعي و تعاوني ناتوان عمل شود که متاسفانه همانطور که ابتدا هم اشاره کردم، در کشور ما اين مشکل وجود دارد. طرح تامين زنجيره‌اي کمک خواهد کرد تا به سمت زنجيره ارزش بيشتر حرکت کنيم. حداقل کمک طرح مورد بحث اين خواهد بود که به مشوقي براي کارجمعي تبديل شود و بدون شک از اين جنبه مثبت است زيرا حمايت بنگاه‌هايي که در اين طرح جاي مي‌گيرد، نسبت به قبل بيشتر خواهد شد و در آينده هم اين زنجيره‌ها تقويت و گسترش پيدا خواهد کرد. 

اين عضو کميسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي درباره نقش بانک‌ها به عنوان اجراکنندگان اصلي اين طرح چنين توضيح داد: نقش بانک‌ها به عنوان تامين کننده اصلي منابع مالي بدون ترديد در اين زمينه بسيار تشويقي خواهد بود، بطوريکه مسير جديدي براي آنها باز مي‌شود. به اين معنا؛ تا به امروز بعضا مشاهده مي‌کرديم که منابع بانک‌ها در برخي از حوزه‌ها به ويژه بانک هاي خصوصي  به سمت سوداگري رفته است، اين مسئله از تبديل منابع بانکي براي سوداگري تا حدود زيادي پيشگيري به عمل مي‌آورد. 

نماينده مردم گناباد درخصوص کنترل نقدينگي و تورم از اين مسير بيان کرد: تامين مالي زنجيره‌اي به خودي خود خيلي نقش موثري در کنترل نقدينگي ندارد، بلکه به جهت دهي آن کمک خواهد کرد و جهت دهي نقدينگي (اعتبارات بانکي) به اين معنا است که از حوزه سوداگري به سمت توليد و اشتغال سوق پيدا کند. متاسفانه اکنون گسترش نقدينگي بي‌رويه از بخش‌هاي مختلف از جمله فروش نفت يا ارز نفتي که در اختيار بانک مرکزي قرار مي‌گيرد، تشکيل شده که هرروز هم تبعات آن را در کشور شاهد هستيم.