جذب منابع با نرخ سود بالا نتيجه‌اي جز زيان براي نظام بانکي ندارد

تاریخ انتشار : 1400/11/23

مديرعامل بانک دي با تأکيد بر لزوم بازنگري در فرآيندها و تحول فرهنگ بازاريابي در نظام بانکي، جذب منابع گران‌قيمت را آفت زيان‌بار نظام بانکي دانست.

به گزارش ايبِنا به نقل از روابط‌عمومي بانک دي، عليرضا قيطاسي در نشستي با حضور برخي از رؤساي شعب تهران که با هدف آموزش روش‌هاي نوين بازاريابي در نظام بانکي برگزار شد، ضمن تبريک فرارسيدن سالروز پيروزي انقلاب اسلامي گفت: هدف نهايي از ارائه آموزش‌هاي نوين بازاريابي، بهبود عمليات بانکي، تکريم ذينفعان و خروج از رقابت زيان‌بار نرخ سود در فرايند جذب مشتريان است.

وي افزود: اعتبارات و بازاريابي، دو حوزه تأثيرگذار در عمليات بانکي هستند که بايد به صورت ويژه بر اين دو محور تمرکز آموزشي داشته باشيم.

وي با اشاره به ترکيب نيروي انساني جوان بانک دي گفت: بيش از ۹۰ درصد نيروهاي شعب بانک دي جوان و داراي تحصيلات دانشگاهي هستند که اين خود يک مزيت رقابتي ويژه و قابل اتکا براي بانک است.

وي ادامه داد: يکي از مهم‌ترين عوامل تأثيرگذار بر کاهش ريسک عملياتي بانک، توسعه آموزش‌هاي تخصصي و کاربردي براي کارکنان است.

مديرعامل بانک دي تصريح کرد: رؤساي شعب بايد به صورت روزانه عملکرد شعبه را در حوزه‌هاي مختلف با تمامي کارکنان شعبه در ميان بگذارند تا تمامي ارکان شعبه در جريان امور و شاخص‌هاي عملياتي قرار بگيرند و برنامه شعبه در راستاي اهداف هدفمند حرکت کند.

قيطاسي جنگ قيمتي نرخ سود براي جذب منابع را يکي از مهم‌ترين آسيب‌هاي نظام بانکي دانست و تصريح کرد: در شرايط فعلي اقتصاد کشور جذب منابع با نرخ سود بالا نتيجه‌اي جز زيان شبکه بانکي نخواهد داشت.

وي افزود: اولويت کوتاه‌مدت بانک دي جذب منابع ارزان‌قيمت و برنامه‌ريزي براي رايزني با مشتريان براي تبديل مطالبات سررسيد گذشته به مطالبات جاري است تا از اين مسير به بهبود شاخص‌هاي عملياتي بانک کمک کنيم.

وي همچنين با اشاره به لزوم تکريم مشتريان در شعب گفت: رکن اصلي بانکداري اسلامي تکريم و آگاه‌سازي مشتري نسبت به تعهدات طرفين در قراردادهاست که اگر اين مسأله ساده در بانک جدي گرفته شود، فرهنگ بانکداري اسلامي ارتقاء مي‌يابد.

وي تکريم ويژه خانواده شهدا و ايثارگران را از وظايف اخلاقي کارکنان شعب دانست و گفت: خدمت‌رساني به خانواده معزز شهدا و ايثارگران بخشي از هويت برند بانک دي در افکار عمومي است که بايد با تکريم و برنامه‌ريزي ويژه براي طراحي محصولات و خدمات براي اين قشر عزيز، به بازسازي اين بخش از هويت سازماني خود در جامعه بپردازيم.

وي در پايان تأکيد کرد: اميدوارم با همت جمعي تمامي کارکنان ستاد و شعب در کنار برنامه‌ريزي هدفمند و توسعه آموزش‌هاي تخصصي، شاهد بالندگي و موفقيت‌هاي روزافزون بانک دي باشيم.

در ادامه اين نشست حسين وظيفه‌دوست، استاد تمام دانشگاه آزاد اسلامي در رشته بازاريابي و رئيس سابق انجمن علمي بازاريابي ايران به آموزش مباحث مرتبط با شيوه‌هاي نوين بازاريابي در نظام بانکي پرداخت.