تامين مالي کسب‌وکارها تسهيل مي‌شود

تاریخ انتشار : 1401/02/18

عضو کميسيون اقتصادي مجلس گفت: معوقات بانکي با اجراي اعتبارسنجي کاهش پيدا خواهد کرد زيرا گروهي که اعتباراتشان نزد بانک خوب نيست و تسهيلات خود را برنمي‌گردانند، قاعدتا تسهيلاتي دريافت نخواهند کرد.

علي رضايي؛ نماينده مردم کنگاور و عضو کميسيون اقتصادي در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار ايبِنا در خصوص اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزي با اخذ وثيقه گفت: اقدامات براي جلوگيري از رشد پايه پولي و افزايش نقدينگي مثبت است، اما بخشنامه ها نبايد به شکلي عملياتي شود که به بانک‌ها فشار وارد آورد زيرا برخي از بانک‌ها با بخش خصوصي فعاليت مي‌کنند، بنابراين نبايد به گونه‌اي پيش رفت که سرمايه‌گذاران از نقش خود در همکاري با بانک‌ها بکاهند. البته بانک مرکزي هم به هر ترتيب نياز دارد تا وضعيت نقدينگي در کشور را مديريت کند.

نماينده مردم کنگاور درباره مبحث ارائه تسهيلات از طريق اعتبارسنجي اظهار داشت: چند سالي است که درباره موضوع اعتبارسنجي بحث مي شود، البته هنوز عملياتي نشده، اما موضوع خوب و کاربردي است. چنانچه تراز حساب بانکي يک مشتري مثبت باشد، هيچ مشکلي پيش نخواهد آمد زيرا حتي وجود ضامن معتبر هم دليلي بر برگرداندن تسهيلات گرفته شده به بانک نخواهد بود، بنابراين به چنين مشتري بيشتر مي‌توان اعتماد کرد. 

اين عضو کميسيون اقتصادي در ادامه تاکيد کرد: برگشت تسهيلات براي سيستم بانکي به مشکل مبدل شده، بنابراين اساس کار اعتبارسنجي براي جذب مشتريان خوش حسابي که با بانک ارتباط خوبي دارند و به موقع تسهيلات گرفته شده را برمي‌گردانند، مثبت تلقي مي‌شود.

رضايي در اين رابطه افزود: بايد اين نکته را هم مورد توجه داشت که برخي با بانک مراوده چنداني ندارند و کار بانکي کم انجام مي‌دهند، بايد مشخص شود که اعتبار اين افراد که در امور بانکي ورود پيدا نکرده‌اند، چگونه تعيين خواهد شد که مي‌توان از املاک و يا خودرو و... به عنوان امتيازات اعتباري آنها استفاده کرد.

وي درباره کاهش معوقات بانکي نيز تصريح کرد: معوقات بانکي از تاريخي که اعتبارسنجي آغاز مي‌شود کاهش پيدا خواهد کرد زيرا گروهي که اعتباراتشان نزد بانک خوب نيست و تسهيلات خود را برنمي‌گردانند، قاعدتا تسهيلاتي براي آنان در نظر گرفته نخواهد شد.    

اين عضو کميسيون اقتصادي درباره کمک به کسب و کارهاي نوپا و خرد با روش اعتبارسنجي بيان کرد: صاحبان کسب و کارهاي نوپا يا خرد متاسفانه افرادي هستند که يا براي اخذ تسهيلات به بانک مراجعه نکرده‌اند، يا اينکه به دليل همين سختگيري‌هاي بانک موفق نشده‌اند، درحاليکه بايد اين گروه بيشتر مورد توجه قرار گيرند و به نظر مي‌رسد با اعتبارسنجي اين کار تسهيل خواهد شد.