تداوم رکود کسب‌وکارها در شهريور ۱۴۰۳، ۳ دليل اصلي رکود اقتصاد براي پنجمين ماه متوالي

تاریخ انتشار : 1403/07/24

آخرين نظرسنجي‌هاي انجام شده در مرکز پژوهش‌هاي اتاق ايران حاکي از تداوم رکود کسب‌وکارها به دليل ناترازي انرژي در شهريور امسال است.

به گزارش خبرنگار پايگاه خبري بازار سرمايه ايران(سنا)، براساس اين گزارش، شاخص مديران خريد کل اقتصاد در شهريور ۱۴۰۳ معادل ۴۹.۸ محاسبه شده و پس از تعديل فصلي به ۴۷.۱ رسيده که اين موضوع از استمرار در انقباض و رکود فعاليت‌هاي اقتصادي براي پنجمين ماه متوالي حکايت دارد.

شاخص ميزان توليد محصول يا ارائه خدمات

آخرين نظرسنجي‌هاي مرکز پژوهش‌هاي اتاق ايران نشان مي‌دهد؛ شاخص «ميزان توليد محصول يا ارائه خدمات» بعد از تعديل فصلي ۴۶ به‌دست‌آمده که براي ششمين ماه متوالي کاهشي است و نسبت به مرداد (۴۳.۴) کاهش ملايم‌تري داشته است.

تداوم قطعي برق در کسب‌وکارها

بر اساس اين گزارش، در تابستان براي سومين ماه پياپي، تداوم قطعي برق در کسب‌وکارها باعث شده تا روند کاهشي فعاليت‌ها در شهريورماه ادامه داشته باشد. از سوي ديگر، مشکل تخصيص نيافتن ارز و کمبود منابع مالي در بسياري از شرکت‌ها به‌خصوص در بخش صنعت همچنان پابرجاست و تأمين مواد اوليه را با مشکل روبه‌رو کرده است.

کاهش شاخص ميزان سفارشات جديد مشتريان

دربخش ديگري از اين گزارش آمده است؛ شاخص «ميزان سفارش‌هاي جديد مشتريان» در شهريور، پس از حذف اثر فصلي، معادل ۴۳.۱ برآورد شده و براي پنجمين ماه متوالي از ارديبهشت‌ماه کاهشي است که در مقايسه با ماه قبل با سرعت بيشتري کاهش يافته به‌طوري‌که دومين کمترين مقدار را طي ۲۰ ماه اخير به ثبت رسانده است.

کمبود نقدينگي، دليل تداوم کاهش سفارشات

به نظر مي‌رسد؛ کمبود نقدينگي در طرف تقاضا به تداوم در کاهش سفارش‌ها منجر شده است. در همين حال تقاضاي خارجي نيز همچنان براي پنجمين ماه پياپي (البته ملايم‌تر نسبت به ماه قبل) کاهش داشته است به‌طوري‌که شاخص ميزان صادرات کالا يا خدمات در شهريورماه عدد ۴۸.۶ را به ثبت رسانده است.

شاخص موجودي مواد اوليه يا لوازم خريداري‌شده

در عين حال، شاخص «موجودي مواد اوليه يا لوازم خريداري‌شده»، پس از حذف اثر فصلي با مقدار ۴۶.۵ در شهريورماه، کمترين مقدار سه‌ماهه را ثبت کرده است. اين در حالي است که به دليل مشکل عدم تخصيص ارز و با توجه به نوسانات قيمتي نهاده‌ها و کمبود نقدينگي شرکت‌ها همچنان با مشکل تأمين نهاده‌هاي موردنياز روبرو هستند.

همچنين، «قيمت مواد اوليه يا لوازم خريداري شده»، در شهريورماه ۷۳.۲ ثبت شده است و درحالي‌که با شدت بيشتري نسبت به ماه گذشته افزايش داشته است، افزايش نرخ تورم قيمت نهاده‌ها بيشترين ميزان ۱۱ ماهه از آبان ماه را به ثبت رسانده است.

افزايش اندک شاخص ميزان استخدام و به‌کارگيري نيروي انساني

افزون بر اين، شاخص «ميزان استخدام و به‌کارگيري نيروي انساني» نيز پس از حذف اثر فصلي مقدار ۵۱.۱ را پس از سه ماه متوالي کاهش، ثبت کرده و در شهريورماه اندکي افزايش داشته است.

وضعيت شاخص ميزان فروش کالاها يا خدمات

از سويي ديگر، شاخص «ميزان فروش کالاها يا خدمات» در شهريورماه پس از حذف اثر فصلي، مقدار ۴۵.۳ محاسبه شده که کمترين مقدار در تابستان سال جاري بوده و براي پنجمين ماه پياپي کاهشي است. در همين حال شاخص مذکور طي ۲۳ ماه گذشته دومين کمترين مقدار را به ثبت رسانده است. فروش در شهريورماه با شدت بيشتري در مقايسه با ماه قبل کاهش داشته است. تداوم ضعف در سطح تقاضاي داخلي متأثر از کمبود نقدينگي باعث شده تا همچنان فروش شرکت‌ها با رکود همراه باشد.

تداوم

کاهش شاخص مديران خريد بخش صنعت براي چهارمين ماه متوالي

طبق داده‌هاي به‌دست‌آمده از بنگاه‌هاي بخش صنعت، شاخص مديران خريد بخش صنعت نيز در شهريور ۱۴۰۳، معادل ۴۹.۲ محاسبه شده که همچنان براي چهارمين ماه متوالي کاهشي است و کمتر از محدوده مرزي ۵۰ قرار دارد؛ البته شدت کاهش اندکي ملايم‌تر از ماه قبل است. پس از تعديل فصلي، اين شاخص براي ماه شهريور معادل ۴۷.۸ برآورد شده است و براي چهارمين ماه متوالي در شرايط رکود است.

بر اساس رفتار گذشته شاخص، انتظار مي‌رفت که در شهريور سال جاري همانند سال‌هاي قبل، شاخص مديران خريد بخش صنعت بالاتر از ۵۰ باشد، اما به دليل تداوم قطعي‌هاي برق طي تابستان امسال که در شهريورماه نيز همچنان ادامه داشته و منجر به تعطيلي بسياري از خطوط توليد کارخانه‌ها شده‌اند، پس از حذف اثر فصلي شامخ صنعت با افت بيشتري همراه بوده است.

تداوم

براي مشاهده متن کامل گزارش شامخ اقتصاد کليک کنيد.