سامانه «تراز» وزارت اقتصاد رونمايي شد

تاریخ انتشار : 1401/11/04

آيين تجليل از فعالان پيشتاز اقتصاد ايران و رونمايي از سامانه تشخيص و تشويق فعالان اقتصادي قانونمند و خوش حساب «تراز» امروز با حضور معاون اول رئيس‌جمهور، وزير امور اقتصادي و دارائي، رئيس‌کل گمرک، رئيس سازمان امور مالياتي و جمعي از فعالان اقتصادي برگزار شد.

به گزارش پايگاه خبري بازار سرمايه ايران (سنا)، «تراز» طرحي است که براي حمايت و تشويق از شرکت‌هاي خوش حساب و خوشنام بخش خصوصي تعريف شده است؛ اين نام توسط وزارت اقتصاد از اين جهت براي اين همايش و طرح انتخاب شده که بتوان شرکت‌هاي فعال بخش خصوصي که در تزار تجاري ايران با معيارهاي مختلفي، چون ماليات، نظام بانکي، واردات، صادرات، سرمايه‌گذاري و اشتغال‌زايي اصطلاحا خوش حساب هستند را شناسايي و به آن‌ها خدمات ويژه در همه بخش‌هاي ياد شده، ارائه دهد.

سيستم پاداش و جزا در اقتصاد را به نفع توليدکنندگان تغيير مي‌دهيم

سيد احسان خاندوزي، وزير اقتصاد و امور دارايي با بيان اينکه نظام پاداش و جزا در اقتصاد ايران در سال‌هاي گذشته به‌نفع توليدکننده‌ها نبوده است، گفت: يکي از مسائلي که رئيس دولت سيزدهم همواره در اجرايي شدن و تحقق عملي آن تأکيد داشتند، تسهيل و تشويق توليد و بخش مولد اقتصاد ايران بوده است. مسئله‌اي که فرمايش سال‌هاي گذشته رهبر معظم انقلاب بوده اما اين بار قرار است به جاي شعار در عمل احساس و ادراک شود.

وزير اقتصاد و امور دارايي با بيان اينکه نظام پاداش و جزا در اقتصاد ايران در سال‌هاي گذشته به‌نفع توليدکننده‌ها نبوده است، گفت: اين نظام به‌نفع غيرمولدها بوده است. اين نظام بدون ثبت رسمي و پرداخت رسمي فعاليت کرده است. فضا در گذشته براي فعالان مضر به حال تورم و اهداف اقتصادي هموارتر بوده است نسبت به دلسوزاني که به‌عشق توليد و صادرات کمر همت بسته‌اند. ما بايد اين مسير عدم توازن پاداش و جزا را تغيير دهيم، کار دشواري است چرا که بايد ما بر يک عادت رسوب کرده چنين دهه‌اي غلبه کنيم.

خاندوزي افزود: هيچ راهي غير از اين نداريم که پاداش را متوجه توليدکنندگان و بخش مولد و صادرکننده اين کشور کنيم. هر چه توليدکننده‌اي قانون‌مندتر، منظم‌تر و خوش‌حساب‌تر باشد، بر صدر بنشيند؛ سال‌هاي گذشته چنين نبوده است.

وزير امور اقتصاد و دارايي ضمن تأکيد بر ضرورت تخصيص زمان مديران عالي‌رتبه براي حل مشکلات فعالان اقتصادي گفت: هيچ ايرادي ندارد که مقامات ويژه کشور وقتشان را براي فعالان اقتصادي بگذارند براي کساني که در خط مقدم جنگ اقتصادي کشور هستند. اتفاقا بايد به اين تخصيص زمان افتخار کنيم و سر بالا بگيريم که بالاترين مقام يک دستگاه براي حل مشکلات فعالان خوش حساب اقتصادي فعاليت کند. اميدواريم دايره مسيرهاي سبز فعالان اقتصادي را بيشتر و بيشتر کنيم، البته  در ابتدا بايد مزاحمت و مانع‌هاي کمتري براي فعالان ايجاد کنيم و بعد به مرحله‌هاي بالاتر برويم.

خاندوزي ضمن تأکيد بر ضرورت تخصيص زمان مديران عالي‌رتبه براي حل مشکلات فعالان اقتصادي گفت: هيچ ايرادي ندارد که مقامات ويژه کشور وقتشان را براي فعالان اقتصادي بگذارند براي کساني که در خط مقدم جنگ اقتصادي کشور هستند؛ اتفاقا بايد به اين تخصيص زمان افتخار کنيم و سر بالا بگيريم که بالاترين مقام يک دستگاه براي حل مشکلات فعالان خوش حساب اقتصادي فعاليت کند. اميدواريم دايره مسيرهاي سبز فعالان اقتصادي را بيشتر و بيشتر کنيم. ابتدا بايد مزاحمت و مانع‌هاي کمتري براي فعالان ايجاد کنيم و بعد به مرحله‌هاي بالاتر برويم.

وي با تأکيد بر ضرورت حرکت به‌سوي دولت الکترونيک گفت: سال آينده در حوزه مالياتي براي اولين بار در دهه‌هاي اخير کشور، به بيش ۷۷ درصد اظهارنامه‌هاي مالياتي اعتماد خواهيم کرد و آنها را بدون بررسي خواهيم پذيرفت، ضمن اينکه نرخ مالياتي‌ هم کاهش پيدا خواهد کرد، ما براي ايجاد سامانه تراز، سامانه تشخيص و تشويق فعالان اقتصادي قانونمند و خوش حساب، ۵۰ ميليون قلم اطلاعاتي در محاسبه وضعيت ۵۰۰ هزار شرکت به‌کار گرفتيم تا بتوانيم ۳۰ شاخص را بررسي کنيم. اين ۳۰ شاخص در پنج مولفه مسئوليت‌پذيري شرکت‌ها، وضعيت کسب و کار و شفافيت صورت‌ مالي شفاف نداشتن معوقات مالياتي، پرداختن به‌موقع حقوق گمرکي و نداشتن تعهدات ارزي عقب‌مانده و تخلفات است.

وزير اقتصاد و امور دارايي درباره سامانه جديد تراز گفت: تمام اين ۵۰ ميليون قلم اطلاعاتي به‌شکل کاملا سيستمي آمد و در سامانه تراز نشست، اميدواريم تا در سال آينده بتوانيم سامانه تراز را به‌روز کنيم و مجددا با توسعه دامنه مزيت‌ها مسير سبز گمرک و ماليات را توسعه‌ يافته‌تر کرده و مسيرهاي سبز بيمه‌اي و بانکي ايجاد کنيم. همچنين دفتر پيگيري ويژه در وزارت اقتصاد و امور دارايي  ايجاد خواهيم کرد تا همه ليست شرکت‌هاي خوش‌حساب و تراز از اين امکان بهره‌مند باشند.

وي افزود: بسياري از فعالان اقتصادي مراجعه کرده و رقم هزينه‌اي را مطرح مي‌کنند که به‌ازاي هر روز تأخير مجوز پرداخت مي‌کنند. شايد بررسي مجوزها در پيچ خم‌هاي متعارف ادارات کشور سه تا شش ماه زمان ببرد. اگر اين مدت به ۶ روز کاهش يابد، انتفاع کشور از صادرات، اشتغال و درآمدزايي خواهد برد.

خاندوزي در پايان اظهار کرد: ما دست‌بوس فعالان اقتصادي هستيم که چرخ‌هاي توليد و صادرات کشور را به جريان مي‌اندازند. اگر سياست‌گذاران خوبي باشيم بايد موانع را از پيش پاي فعالان برداريم.

۳۵۰ هزار اظهارنامه مالياتي براي اشخاص حقوقي صادر کرديم

داود منظور رئيس سازمان مالياتي با بيان اينکه دولت نيازمند تأمين مالي پايدار است، تأميني که تحت تأثير تکانه‌هاي بيروني قرار نگيرد، گفت: در سال گذشته و امسال گام‌هاي مهمي را در جهت تحقق اين امر برداشتيم. رويکرد ما در اين دوره تحول مالياتي و تعامل حداکثري با جامعه موديان است. معتقديم که نظام مالياتي شريک فعاليت اقتصادي همه فعالان اقتصادي است که به يمن تلاش آنها چرخ اقتصاد مي‌چرخد؛ توليد ملي، اشتغال آفريني و توليد ثروت صورت مي‌گيرد.  

منظور بيان کرد: به دنبال تسهيل کارهاي براي موديان مالياتي هستيم. ما به واقع دنبال مودي محوري هستيم، اميدواريم بتوانيم فرآيندهاي سازمان را به‌گونه‌اي بازطراحي کنيم که تکميل شود و رضايت خاطر بيش از پيش فراهم شود.

رئيس سازمان مالياتي تشريح کرد: تلاش ما بر پياده‌سازي دولت الکترونيک در ادارات مالياتي و الکترونيکي کردن است. توسعه خدمات الکترونيکي ما شاهدي بر اين مدعا است، در هفته گذشته سکوي نرم افزار ماليات من را براي استفاده در تلفن‌هاي همراه در اختيار موديان قرار داديم تا هر کسي بتواند در تلفن همراهش از سوابق مالياتي خود مطلع شود و خدمات را از راه دور انجام دهد.

وي تاکيد کرد: يکي ديگر از اصول ما اعتماد به خوداظهاري‌ها است؛ رئيس جمهور بارها تأکيد کردند و گفتند که بنا را روي خوداظهاري بگذاريم. معتقديم که حسابرسي‌هاي ما بايد روي موديان پرريسک تمرکز داشته باشد. در سال جاري براي اظهارنامه‌هاي عملکرد سال گذشه، ۷۷ درصد اظهارنامه‌ها را بدون رسيدگي پذيرفتيم و اين به معناي اعتماد ما به مردم است. اوراق قطعي ما براي يک ميليون و ۸۰۰ هزار مودي حاضر شده و کارپوشه‌هايشان ارسال شده است. اميدواريم بتوانيم به جايي برسيم که صرفا ۵ تا ۱۰ درصد موديان را به صورت تصادفي بررسي کنيم.  

منظور گفت: در سال جاري تلاش کرديم اظهارنامه‌هاي برآوردي را توليد کنيم، اين مسئله‌اي بود که بايد طبق قانون سال ۱۳۹۴ صورت مي‌گرفت، ما امسال باري نخستين بار اظهارنامه برآوردي را براي فاقدان اظهارنامه توليد کرديم، يعني اگر يک مودي مالياتي اظهار نامه تسليم نکند، ما براي آنها بر اساس اطلاعاتي که داريم اظهارنامه توليد مي‌کنيم. هم‌اکنون براي ۳۵۰ هزار شخص حقوقي اظهار نامه توليد کرديم که در آستانه ابلاغ است. همچنين بالغ بر ۳ ميليون فعال اقتصادي حقيقي اظهارنامه ارائه نکردند که ما با اطلاعات خود متوجه جزئيت کسب‌وکار آنها شديم. موديان خوش حساب ما از همه امکانات و فرصت‌ها مثل بخشودگي جريمه‌اي بهره‌مند مي‌شوند اما کساني که تمام درآمد مي‌کنند و نمي‌خواهد نسبت به نظام مالياتي تمکين کنند، اظهارنامه برآوردي توليد مي‌کنيم و از فرصت‌ها برخوردار نخواهند شد. هر چند که قاطبه موديان ما منضبط و قانون مدار هستند.

گمرک هم به جمع حاميان بورس پيوست/ بسته حمايتي گمرک هفته آينده رونمايي مي‌شود

محمد رضواني‌فر، رئيس‌کل گمرک جمهوري اسلامي ايران در آيين تجليل از فعالان پيشتاز اقتصاد ايران گفت: نزديک ۴۰ هزار شرکت بهره‌گيرنده از خدمات گمرکي (در امود وارداتي و يا صادراتي) وجود دارد که اگر اشخاص مشترک‌ در اين امور را کنار بگذاريم، حدود ۳۰ هزار شرکت خدمات گمرکي دريافت مي‌کنند که اين اشخاص را بر اساس حجم گردش مالي، سابقه فعاليت‌هاي گمرکي و... آنها را در سه سطح دانش‌بنيان، توليدي و اقتصادي تقسيم بندي کرده و براي آنها تسهيل‌گيري‌هاي ويژه‌اي در نظر گرفته‌ايم.

رضواني‌فر تشريح کرد: اشخاص و فعالان اقتصادي بر اساس مولفه‌هاي درستکاري‌ در فعاليت‌هاي آنها همچون نداشتن محکوميت‌هاي مالياتي و ايفاي مسئوليت هايشان در اجراي تعهدات و... تقسيم بندي کرديم؛ بر اين اساس حدود ۶۲۰ شرکت در ليست فعالان منتخب قرار گرفتند. از ميان شرکت‌هاي برتر تعدادي از آنها در رتبه‌بندي‌ها در صدر قرار گرفتند که امروز از آنهه تجليل مي‌شود.

وي افزود: براي شرکت‌هاي بورسي و فرابورسي، بسته حمايتي در نظر گرفته‌ايم. شرکت‌هاي فعال در بازار سرمايه به علت اينکه از شفافيت‌هاي بيشتري برخوردارند و صورت‌هاي مالي متعدد و شفاف‌تري را ارائه مي‌کنند، از حمايت ويژه‌ گمرک جمهوري اسلامي ايران برخوردار خواهند شد. بسته‌هاي حمايتي گمرک جمهوري اسلامي طي هفته آينده ارائه مي‌شود.

رضواني‌فر گفت: استفاده حداکثري از مسير سبز، بسته‌هاي حمايتي، تسريع در حقوق گمرکي و استرداد بخشي از آن و... تسهيلاتي بوده که در گذشته براي فعالان وجود داشته اما در برنامه‌هاي جديد مزاياي ويژه‌اي از جمله بهره‌مندي از مسير آبي براي فعالان و برگزيدگان امروز ايجاد مي‌شود که بسيار فعاليت آنها را تسريع مي‌کند.