آخرين وضعيت هندي‌ها براي سرمايه‌گذاري در چابهار

تاریخ انتشار : 1400/07/21

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي اعلام کرد: گرچه تحريم‌ها و خلف وعده برخي سازندگان بين‌المللي در سرمايه‌گذاري براي توسعه بندر چابهار از طريق اپراتور هندي بي‌تاثير نبوده است اما انتظار عملکرد بهتري از هندي‌ها داريم و اميدواريم هر چه سريعتر تجهيزات مورد نياز اين بندر تامين و وارد شود.

محمد راستاد در گفت‌وگو با ايسنا اظهار کرد: در حال حاضر هندي‌ها در پي قرارداد اپراتوري براي توسعه بندر چابهار شش جرثقيل موبايل ساحلي تا کنون به اين بندر وارد کردند که در مجموع حدود ۲۴ ميليون يورو ارزش اين تجهيزات بوده که از سوي اين کشور و از ايتاليا وارد شده است. اين در واقع بخشي از ۸۵ ميليون دلاري است که هندي‌ها قرار بود در اين زمينه سرمايه‌گذاري کنند و بقيه تجهيزات نيز در دستور کار وجود دارد و قرار است در قالب مناقصه به شرکت‌ها و کشورهاي مختلف که برنده مي‌شوند، واگذار شود.

وي افزود: شرکت اپراتور هندي يک شرکت دولتي است و از اين جهت همه قراردادهاي خود را در قالب مناقصه برگزار مي‌کند و هر سازنده بين‌المللي که برنده شود، به آن شرکت سفارش مي‌دهند. بنابراين الزامي براي واردات و تامين همه تجهيزات از کشورهاي اروپايي و ايتاليا نيست.

مديرعامل سازمان بنادر و دريانوردي در پاسخ به سوالي مبني بر اينکه آيا هندي‌ها توانسته‌اند به وعده خود در اين قرارداد عمل کنند يا عملکرد آن‌ها را مثبت ارزيابي نمي‌کنيد؟ گفت: هندي‌ها مي‌توانستند عملکرد بهتري داشته باشند اما بايد پذيرفت که تحريم‌ها در اين زمينه بي‌تاثير نبود چرا که ‌ برخي از تجهيزات را در مناقصه گذاشته بودند و شرکت‌ها برنده شده بودند اما برندگان يعني سازندگان بين‌المللي خلف وعده کردند و به دليل تحريم‌ها اين تجهيزات را به اپراتور هندي ندادند اما ما خوشبين هستيم چرا که اراده‌اي در طرفين وجود دارد و اميدواريم اين کار هرچه سريعتر به سرانجام برسد.

راستاد ادامه داد: بر اساس قرارداد امضا شده بين ايران و هند قرار بود آن‌ها در بازه زماني مشخص اين کار را انجام دهند که هم اکنون زمان‌شان به پايان رسيده اما بر اساس قرارداد B.O.T که وجود داشت، ۱۰ سال زمان بهره‌برداري هندي‌ها است.  البته همه تجهيزاتي که آن‌ها به بندر چابهار وارد کردند در اين بندر مي‌ماند و اين ۱۰ سال از زماني که قرارداد فعال و سرمايه‌گذاري تکميل شود، آغاز خواهد شد.

وي اعلام کرد: چنانچه هندي‌ها بتوانند هر چه سريعتر تجهيزات براي بندر چابهار را سفارش دهند، اين انتظار را داريم حداکثر همه تجهيزات مورد نياز تا يک سال و نيم آينده تامين شود. با اين سرمايه گذاري ظرفيت هشت ميليون توماني چابهار که به صورت زيرساختي وجود دارد، قابل بهره‌برداري خواهد شد چرا که در اين صورت از تجهيزات تخصصي در چابهار استفاده شده و عملکرد و سرعت تخليه و بارگيري در اين بندر افزايش چشمگيري پيدا خواهد کرد.