معيار تامين‌مالي بنگاه‌ها

تاریخ انتشار : 1403/02/10

دنياي اقتصاد : وزير صمت در نشست خبري در حاشيه ايران‌اکسپو۲۰۲۴ تاکيد کرد بنگاه‌هاي صادراتي و ارزآور و واحدهايي که ارزبري کمتري دارند، در اولويت تامين ارز هستند. به گفته او در تامين مالي ريالي هم، ميزان تحقق شعار سال، بهره‌وري، ايجاد ارزش افزوده، نوآوري و دانش‌بنيان بودن، معيار قرار مي‌گيرد.

وزير صمت با بيان اينکه براي حل مشکلات اقتصادي بايد بر توليد تمرکز کنيم، تاکيد کرد شرکت‌هاي موفق در ارزآوري و شرکت‌هايي که ارزبري کمتري دارند، در اولويت وزارت صمت براي تامين ارز هستند. عباس علي‌آبادي در نشست خبري در حاشيه ايران اکسپو ۲۰۲۴، عنوان کرد: اولويت تامين ارز با شرکت‌هايي است که ارزآوري بيشتري براي کشور داشته باشند و در جهت تحقق شعار سال اقدام به صادرات کنند. به گفته او اگر شرکتي بر ساخت داخل تمرکز کند، مي‌تواند از ابزارها و خدمات وزارت صمت بهره‌مند شود و هر شرکتي که ارز کمتر و بهره‌وري بيشتري با استفاده از شرکت‌هاي دانش‌بنيان داشته باشد در اولويت است. وزير صمت همچنين با بيان اينکه واحدهاي توليدي در حوزه انرژي خودتامين مي‌‌‌شوند، خبر داد اولويت در تامين انرژي با واحدهايي است که با حداقل انرژي، بيشترين بهره‌‌‌وري را دارند.

  وزير صنعت، معدن و تجارت در نشست خبري با اشاره به برگزاري نمايشگاه ايران‌اکسپو، اظهار کرد: بيش از ۲۳۰۰ تاجر از ۱۰۰کشور براي حضور در اين نمايشگاه به ايران آمده‌‌‌اند. هدف کلي از برگزاري اين نمايشگاه نشان دادن توانايي‌‌‌هاي خودمان به دنياست و از طرف ديگر مي‌‌‌خواهيم نشان دهيم که به دنبال تعامل با دنيا هستيم. همچنين به کشورهايي کالا مي‌‌‌فروشيم که از ما کالا بخرند. بايد اين توازن را برقرار کرده و مقاصد صادراتي را اصلاح کنيم. عباس علي‌آبادي به شعار سال اشاره کرد و افزود: رهبري چند سال است که شعار سال را با محوريت اقتصاد انتخاب مي‌کنند که نشان مي‌دهد تا چه اندازه اقتصاد مهم است. محوريت اصلي شعارهاي اقتصادي نيز توليد بوده و امسال جهش توليد مزين به مشارکت مردم هم شده است. وي با بيان اينکه براي حل مشکلات اقتصادي بايد روي توليد تمرکز کنيم، گفت: پنج‌سال است که شعار سال با محوريت توليد انتخاب شده که امسال اين شعار همراه با مشارکت مردم مورد تاکيد قرار گرفته است. وزير صمت با تاکيد بر اينکه بايد کم و کاستي‌‌‌ها را رفع کنيم، به برنامه‌‌‌هاي وزارت صمت اشاره کرد و ادامه داد: ما هر کاري هم کنيم باز کامل نيست، زيرا جهش توليد نيازمند يک کار فوق‌‌‌العاده است. جلب مشارکت مردم هم بر اهميت موضوع اضافه مي‌کند.

شرکت‌هاي ارزآور در اولويت تامين ارز هستند

علي‌آبادي اضافه کرد: يکي از برنامه‌‌‌هاي مهم، در حوزه تامين ارز است؛ به گونه‌‌‌اي که بايد به پولي دست يابيم که با استفاده از آن بتوانيم نيازهاي توليد را برطرف کنيم. بنابراين بايد صادرات توسعه يابد تا اين پول به دست آيد. وزير صمت ادامه داد: در همين راستا، شرکت‌هايي در اولويت تامين ارز هستند که ارزآورتر باشند و ارز را به داخل کشور برگردانند. طبق سياست وزارت صمت، اولويت تامين ارز با شرکت‌هايي است که در ارزآوري موفق‌‌‌ترند و ارزبري کمتري دارند و کالا را با ريال توليد مي‌کنند. از امکانات و ابزارهايي که در اختيار وزارت صمت است در موضوع تامين ارز استفاده مي‌‌‌کنيم.

وزير صمت گفت: تامين مالي ريالي براي شرکت‌هايي در اولويت است که به تحقق شعار سال کمک کنند؛ يعني شرکت‌هايي که ارزش‌افزوده بيشتري ايجاد کرده و از محل منابع انساني خلق ثروت مي‌کنند و هم به دنبال توسعه صادرات دانش‌‌‌بنيان هستند. علي‌آبادي افزود: شرکت‌هايي که با کمترين ابزار بيشترين خلق ثروت را انجام مي‌دهند، بيشتر مورد حمايت خواهند بود، نه شرکت‌هايي که با استفاده از يارانه و... به دنبال صادرات باشند.

قاچاق کالاهاي مشابه داخل با بهانه حمايت از مرزنشينان

وزير صمت به قاچاق کالاهاي مشابه داخل اشاره کرد و گفت: امروز کالاهايي که در داخل کشور توليد مي‌شود با کيفيت بسيار پايين‌‌‌تر و بدون پرداخت حقوق و عوارض و البته با قيمت بالاتر به صورت قاچاق وارد کشور مي‌شود. متاسفانه تا امروز هم با بهانه‌‌‌هاي مختلفي همچون حمايت از مرزنشينان به اين موضوع دامن زده شده است.

فرصت خطا نداريم

وزير صمت در ادامه تاکيد کرد: نبايد هيچ خطايي داشته باشيم. متاسفانه در حال حاضر بسياري از اخباري که منتشر مي‌شود به نفع مردم نيست، بلکه منافع بخشي از حوزه‌‌‌ها را تامين مي‌کند. علي‌آبادي تصريح کرد: بنده در انتصاباتم جناحي فکر نمي‌‌‌کنم و اگر کسي توانمند باشد زير پايش را جارو مي‌‌‌کنم تا بتواند بدود. ما وقتي براي خطا نداريم و از افراد امتحان‌‌‌پس‌‌‌داده بهره خواهيم برد.

توليد بايد در اولويت تامين انرژي باشد

وزير صمت با اشاره به کسري انرژي گفت: قطعا مردم حاضرند براي تسهيل توليد و برداشتن موانع توليد در زمينه صرفه‌‌‌جويي در مصرف انرژي همراهي کنند. هيچ راهي جز جهش در توليد نداريم و در اين صورت مي‌‌‌توانيم رفاه اجتماعي را توسعه دهيم. بايد اولويت انرژي و آب را به توليد دهيم. به عنوان نمونه بالاي ۵۰‌درصد از جي‌دي‌پي استان از محل صنعت است، اما کمترين امکانات را به صنعت داده‌‌‌ايم. در بسياري از استان‌‌‌ها هنوز هندوانه و خيار مي‌‌‌کاريم، در حالي که آب نداريم.

آفريقا اقيانوس فرصت‌هاست

وزير صمت در ادامه به بازار آفريقا اشاره کرد و با بيان اينکه آفريقا را براي آفريقا مي‌‌‌خواهيم نه براي خودمان، گفت: آفريقا اقيانوس فرصت‌‌‌هاست. نرخ رشد در اجراي پروژه‌‌‌ها بيشتر از باقي کشورهاست، بنابراين شرکت‌هاي فني و مهندسي ايراني مي‌‌‌توانند در اين قاره حضور يابند. همچنين در بخش کشاورزي و تکنولوژي ظرفيت‌‌‌هاي زيادي در آفريقا براي شرکت‌هاي ايراني وجود دارد.

علي‌آبادي افزود: نبايد به آفريقا از منظر غربي‌‌‌ها بنگريم. بايد در آفريقا سرمايه‌گذاري کنيم که هم براي آن قاره و هم براي ايران ارزش‌افزوده دارد. مي‌‌‌توانيم با اين اقدامات در آفريقا اشتغال‌زايي هم کنيم که موجب مي‌شود طرف آفريقايي به ما اعتماد کند و روابط دوستي پايدار بماند.

نمايشگاه‌‌‌هايي با موضوعات خاص برگزار مي‌کنيم

به گزارش خبرگزاري مهر، وزير صمت در پاسخ به سوالي در مورد نمايشگاه ايران‌اکسپو گفت: نمايشگاه اين دوره تمام نمي‌شود، بلکه ادامه دارد و در آغاز راه هستيم. برگزاري اين نمايشگاه شايد در يک زمان محدودي باشد، اما جلسات ادامه دارد و تا پايان سال رويدادهايي را با موضوعات خاص همچون لوازم‌خانگي و معدن برگزار خواهيم کرد.

واحدهاي توليدي در حوزه انرژي خودتامين مي‌‌‌شوند

علي‌آبادي در پاسخ به سوالي درباره رايزني با وزارت نيرو براي تامين انرژي واحدهاي توليدي به‌خصوص براي احياي واحدهاي راکد تصريح کرد: ما نيازمند يک گفت‌‌‌وگوي ملي هستيم. به دليل پايين بودن قيمت انرژي در ايران بهره‌‌‌وري بسيار پايين است و انرژي را اتلاف مي‌‌‌کنيم.

وي ادامه داد: اولويت در تامين انرژي براي واحدهايي است که با حداقل انرژي بيشترين بهره‌‌‌وري را دارند. با روش‌هايي غير از روش‌هاي مالي به دنبال تحقق اين هدف هستيم. پارسال تقريبا موفق بوديم يعني با مصرف انرژي کمتر بهره‌‌‌وري بيشتري داشتيم و اگر شرکت‌ها در مصرف انرژي صرفه‌‌‌جويي داشته باشند، انرژي اضافه را به خود واحدها مي‌‌‌دهيم.

وي با بيان اينکه در دولت براي تامين انرژي واحدها در حال مذاکره هستيم، گفت: وزارت صمت به دنبال خودتامين کردن واحدهاست و در شهرک‌‌‌ها، واحدهاي انرژي تاسيس خواهيم کرد.

وزير صمت ادامه داد: صرفه‌‌‌جويي و حداکثر کردن بهره‌‌‌وري و احداث نيروگاه‌‌‌هاي خودتامين در واحدها دو برنامه اصلي ماست و ظرفيت بيشتري هم اختصاص خواهيم داد. امسال نسبت به گذشته عملکرد بهتري خواهيم داشت.

تجارت با ارزهاي محلي

علي‌‌‌آبادي در پاسخ به سوالي درباره رفع مشکلات نقل و انتقال پول گفت: هدف تحريم تاکنون همين بوده که براي مراودات مالي مانع ايجاد کنند. مرادات مالي در تجارت مانند جريان خون است و تحريم‌‌‌کنندگان به دنبال مسدود کردن اين جريان هستند.

وي افزود: ما به دنبال تجارت سودمند با همه کشورها هستم. همه کشورها علاقه دارند با ما کار کنند. تحريم باعث شده دنيا از ظرفيت‌‌‌هاي يک ملت بزرگ محروم بماند. در اين خصوص به دنبال تجارت با ارزهاي محلي هستيم. در واقع بايد نيازهاي يک کشور را با پول خودمان تامين کنيم و با کالاي موردنياز خود تبادل کنيم. تاکنون هم موفق شده‌ايم در اين مسير به توفيقاتي دست يابيم.

وعده صادق موجب استقبال از ايران اکسپو شد

علي‌آبادي در پاسخ به سوالي درباره تاثير وعده صادق بر استقبال از نمايشگاه ايران‌اکسپو با بيان اينکه وعده صادق نشانه اقتدار کشور بود، اظهار کرد: يکي از دلايل استقبال گسترده از نمايشگاه ايران اکسپو اجراي وعده صادق بود. تجار مي‌‌‌گويند مطمئن شديم که مقتدر و قدرتمند هستيد. از مقامات سياسي هم اين جملات را مي‌‌‌شنوم، اما شنيدن اين عبارات از مقامات تجاري و مردم بسيار جالب است.

به دنبال حفظ کيفيت برند ايراني هستيم

علي‌آبادي درباره کيفيت کالاهاي صادراتي گفت: واي به حال تاجري که کيفيت کالاي صادراتي را پايين بياورد، زيرا به‌راحتي بازار را از دست مي‌دهد و علاوه بر اينکه خود زيان مي‌کند، موجب زياندهي کشور هم مي‌شود. ما بايد برند ايراني را حفظ کنيم و برنامه داريم که کيفيت را حفظ کنيم.

وزير صمت افزود: در بازار هدف هم بايد کالاي صادراتي ايراني را نمونه‌‌‌برداري کنيم تا مطمئن شويم در آن بازار مطلوب است يا خير.

به دليل عدم‌انتشار آمار توليد عذرخواهي مي‌‌‌کنم

وزير صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به سوالي در مورد علت عدم‌انتشار آمار توليد در وزارت صمت گفت: اين اتفاق افتاده است. اين انتقاد بر ما وارد است و از اين بابت عذرخواهي مي‌‌‌کنم. ما آمار را توليد مي‌‌‌کنيم، اما منتشر نمي‌‌‌کنيم. قطعا اين مساله اشتباه است و برنامه داريم که با رويکرد جامع‌‌‌تر و بدون خطا، آمار توليد را منتشر کنيم.

خودرو بايد ماهيت سرمايه‌‌‌اي خود را از دست بدهد

وزير صمت درباره صادرات خودرو به آفريقا بيان کرد: در خودرو هر چقدر هم خودمان به خود انتقاد وارد کنيم نامدار هستيم؛ زيرا توليدکننده‌ايم. پارسال بالغ بر يک‌ميليون و ۳۰۰‌هزار دستگاه خودرو توليد شد که امسال اين عدد بيشتر خواهد شد.

علي‌آبادي تاکيد کرد: امروز خودرو به کالاي سرمايه‌‌‌اي تبديل شده است. بنابراين بايد در اين حوزه جهش توليد رخ دهد تا خودرو ماهيت سرمايه‌‌‌اي خود را از دست بدهد و اگر کسي خودرويي خريد و در پارکينگ گذاشت، بداند که اين خودرو ديگر حالت سرمايه براي او ندارد.

کشورهاي زيادي طالب خودروي ايراني هستند

علي‌آبادي بيان کرد: هم کشورهاي آفريقايي و همسايه و هم برخي از کشورهاي اروپايي طالب خريد خودروي ايراني هستند. وي تصريح کرد: واردات و صادرات مکمل هم هستند و حتي اگر به اندازه دنيا هم توليد کنيم بايد واردات انجام شود. ما در حوزه خودرو نياز به تنوع داريم، منتهي براي حمايت از ساخت داخل مقررات مي‌‌‌گذاريم. در حوزه خودرو بايد در آستانه رقابت با دنيا قرار گيريم، نه در رقابت با خودمان. اگر خودمان را به اين رقابت‌‌‌ها نرسانيم شکست مي‌‌‌خوريم و همين چيزهايي را که هم داريم از دست مي‌‌‌دهيم. وي تاکيد کرد: هر کالايي که نتواند صادر شود يعني برنامه در آن حوزه جامع نيست.