جزئيات برگزاري همايش زيست بوم هوشمند بانکي در سال ۱۴۰۳

تاریخ انتشار : 1403/05/09

سرپرست پژوهشکده پولي و بانکي بانک مرکزي گفت: در اين همايش فضايي را ايجاد خواهدشد تا علاقه‌مندان مشارکت بيشتري داشته باشند.

به گزارش خبرنگار ايبنا، امروز جلسه کميته سياست گذاري همايش زيست بوم هوشمند بانکي؛ حکمراني ديجيتالي و فناوري تنظيم گري با حضور فعالان حوزه بانکي و مالي کشور و فعالان اقتصادي در بانک مرکزي برگزار شد.

در ابتداي اين جلسه مهدي هاديان؛ معاونت تحقيقات و پژوهش پژوهشکده پولي و بانکي با بيان اينکه براي همايش بانکداري نوين و نظام‌هاي پرداخت سعي کرديم جلسات مقدماتي را با فعالين حوزه بانکداري در مورد دغدغه‌هاي آن‌ها در سال جديد و ساختار‌هاي شبکه بانکي برگزار کنيم، اظهار داشت: بحث زيست بوم هوشمند بانکي و حکمراني ديجيتال فناوري و تنظيم گري مهم بوده و همه تلاش‌ها در شبکه بانکي به دنبال خلق ارزش است.

هاديان گفت: اين زنجيره بازيگران و فعالين متعددي دارد که ما در وهله اول تجربه مشتري با نظام بانکي را بررسي خواهيم کرد.

وي ادامه داد: در بخش آخر اين همايش به تنظيم گري و نظارت باز مي‌گرديم و ظرفيت‌هايي که قانون بانک مرکزي براي توسعه زيست بوم بانکي به همراه خواهد داشت را بررسي خواهيم کرد.

در ادامه مراسم، محمد شيريجيان؛ معاون سياست‌گذاري پولي بانک مرکزي با بيام اينکه بحث حکمراني داده‌هاي مالي در اين همايش پيش رو ديده نشده است، افزود: اين موضوع بسيار مهم است و بايد به آن توجه شود.

وي ادامه داد: بحث تامين مالي‌هاي نوين مبتني بر فناوري داراي دستورالعمل‌هاي خوبي است و بانک‌ها بايد به اين سمت بروند و اين موضوع اصابت به هدف را افزايش مي‌دهد که بايد بيشتر از آن استفاده شود.

در بخش ديگر اين مراسم، سيد جواد سجادي؛ مدير امور تحول فناوري اطلاعات بانک تجارت با بيان اينکه بانک‌ها بايد وارد صنعت شوند، افزود: در همايش پيش رو جاي اين موضوع خالي است.

وي ادامه داد: ما مسئله مشکلات سامانه ارزي و دور زدن تحريم‌ها را داريم که بايد به عنوان يک راهکار در اين همايش به آن پرداخته شود.

هاشمي نژاد؛ استاد دانشگاه الزهرا نيز در اين جلسه با اشاره به اينکه بحث زيرساخت‌ها در حوزه هوش مصنوعي در کشور چالش بزرگي است که بايد به آن توجه شود، گفت: بحث فرايند‌هاي هوشمند در حوزه هوشمندسازي در بانک‌هاي دنيا درحال انجام است.

وي اظهار داشت: مسئله تداوم کسب و کار مديريت بحران نيز مي‌تواند در همايش پيش رو مطرح شود و تحليل‌هاي هوشمند در مورد رفتار کاربران نيز بايد مورد توجه قرار گيرد.

هاشمي نژاد در پايان بيان کرد: در توسعه سرمايه انساني بايد ارتباط خود را با دانشگاه بيشتر کنيم.

اصغر ابولحسني؛ قائم مقام بانک مرکزي نيز گفت: سياست‌هاي کلي و کسب و کار‌هاي هوشمند در همايش پيش رو بسيار مهم است و ديتا‌هاي مالي و بانکي در همايش بايد مورد بحث و توجه قرار گيرند.

در ادامه نيز کوروش پرويزيان؛ سرپرست پژوهشکده پولي و بانکي بانک مرکزي نيز با بيان اينکه تلاش ما اين است تا سياست گذار مسائل و موضوعات را منتقل کنيم، گفت: بايد حوزه کسب کار را پر رنگ‌تر کنيم و طرفيت‌ها را در اختيار مرد قرار دهيم تا مردم از طرفيت فناورانه استفاده کنند.

وي در پايان افزود: اين همايش به گونه‌اي پيش خواهد رفت که نسبت به تجربه‌هاي قبل، فضايي را ايجاد کند تا علاقه‌مندان مشارکت بيشتري داشته باشند.

به گزارش ايبنا همايش زيست بوم هوشمند بانکي؛ حکمراني ديجيتالي و فناوري تنظيم گري قرار است توسط بانک مرکزي و با حضور فعالان حوزه بانکي و مالي کشور در آبان ماه سال جاري برگزار شود. هرچند ممکن است عنوان اين همايش به زودي تغيير يابد.