ورود بانک مرکزي براي تامين مالي صنعت پتروشيمي

تاریخ انتشار : 1403/07/08

قائم‌ مقام انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي گفت: با توجه به اهميت صنعت پتروشيمي و لزوم تحقق برنامه هفتم توسعه، نيازمند حمايت و تامين مالي هستيم که در همين راستا براي تامين مالي ارزي و ريالي پروژه‌ها مذاکراتي با بانک مرکزي صورت گرفته است.

فريبرز کريمايي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره جزييات جلسه روز گذشته انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي با بانک مرکزي در راستاي افزايش جذب سرمايه براي اجراي پروژه‌هاي صنعت پتروشيمي، اظهار کرد: در شش ماه اول امسال ۱۴ درصد ارز بيشتر به نيما داده‌ايم؛ به دليل اينکه برنامه‌هاي توسعه‌اي صنعت پتروشيمي بايد يک جهش توليدي را در برنامه توسعه رقم بزنند و به توليد ۱۳۲ ميليون تن برسند.

وي ادامه داد: اکنون اين پروژه‌ها در جريان هستند و براي دوره پنج ساله در تاريخ صنعت پتروشيمي چنين جهشي بي‌سابقه است و الزامات و زيرساخت‌هاي آن بايد اجرايي شود.

او با بيان اينکه بخش‌هاي مختلف حاکميتي بايد کمک کنند که يکي از اين بخش‌ها بانک مرکزي و يکي از موضوعات تامين مالي است، گفت: در بخش تامين مالي ريالي و ارزي، راه‌کارهايي را با بانک مرکزي هماهنگ کرده‌ايم تا بتوانيم پروژه‌هاي اين صنعت را تا حدودي از اين حيث تقويت و الزامات توسعه شتابنده و پيش بيني شده در برنامه را فراهم کنيم.

قائم‌ مقام انجمن صنفي کارفرمايي صنعت پتروشيمي با بيان اينکه هماهنگي‌هايي در اين زمينه در حال انجام و روش‌هاي مختلف در حال بررسي است، گفت: تاکنون وعده‌هايي از سوي بانک مرکزي داده شده و شيوه‌هايي وجود دارد که در حال بررسي آن‌ها هستيم که هم در حوزه ريالي و هم در حوزه ارزي براي پروژه‌هاي پيشران بتوان مسيرهاي جديدي را باز کرد.

وي در پاسخ به اين سوال که آيا برآوردي صورت گرفته است که چه ميزان کمک بايد از سوي بانک مرکزي به صنعت پتروشيمي اختصاص يابد، گفت: برآورد دقيق صورت نگرفته است، اما بايد گفت که  مجموع پروژه‌ها بين ۲۵ تا ۳۰ ميليارد دلار براي برنامه هفتم توسعه به سرمايه نياز دارد که تا کنون ۳۰ تا ۴۰ درصد آن تامين مالي شده است و مابقي بايد از طريق تامين‌کنندگان داخلي، خارجي و بخشي از طريق منابع صندوق توسعه ملي، بانک مرکزي، روش‌هاي جديد تامين مالي، بحث‌هاي بازار سرمايه و موضوعاتي از اين قبيل تامين شود.

به گفته کريمايي در دهه ۸۰ که فضا بازتر و محدوديت‌ها کمتر بود و فضاي کسب‌وکار بهتري وجود داشت، ۴۰ ميليون تن به صنعت پتروشيمي اضافه شد و در دهه ۹۰ نيز حدود ۳۰ تا ۳۵ ميليون تن اضافه شد اما اين اعداد در طول ۱۰ سال اتفاق افتاد و اکنون قرار است همين ميزان افزايش در طول پنج سال محقق شود و اين در حالي است که شرايط داخلي و بين‌المللي سخت‌تر شده و نياز است که همه بخش‌هاي حاکميتي و اجرايي کشور کمک کنند چراکه پتروشيمي بخش پيشران اقتصاد کشور است.

وي با بيان اينکه تمام صنايع کشور به‌نوعي به صنعت پتروشيمي وابسته هستند، بنابراين لازم است تمام ارکان کشور براي تحقق اين جهش طي پنج سال همکاري داشته باشند، گفت: در اين زمينه روش‌هاي مختلف را دنبال مي‌کنيم که يکي از آن‌ها تامين مالي دلاري و ريالي توسط بانک مرکزي براي اجراي پروژه‌هاي صنعت پتروشيمي است.