آغاز مذاکرات براي ايجاد کانال مالي مشترک بين کشور‌هاي اسلامي

تاریخ انتشار : 1403/07/10

مذاکره براي ايجاد کانال مالي مشترک محور اصلي مذاکرات در حاشيه اجلاس روساي بانک مرکزي کشور‌هاي عضو سازمان همکاري اسلامي (OIC) است.

به گزارش ايبنا، محمدرضا فرزين؛ رئيس کل بانک مرکزي در حاشيه اجلاس روساي بانک مرکزي کشور‌هاي عضو سازمان همکاري اسلامي (OIC) گفت: هدف اصلي حضور در اجلاس بانک‌هاي مرکزي کشور‌هاي اسلامي که در استانبول ترکيه برگزار شده، بحث و گفتگو در خصوص توسعه روابط پولي و بانکي با کشور‌هاي عضو سازمان همکاري اسلامي (OIC) است. در کنار اين اجلاس نيز با مسئولان بانک مرکزي کشور‌هاي عضو از جمله کشور ترکيه نيز مذاکراتي انجام خواهد شد.

وي با اشاره به اينکه تجارت ايران با کشور‌هاي عضو سازمان همکاري اسلامي (OIC) در ۶ ماه گذشته رشد خوبي داشته است، تصريح کرد: استفاده از روش‌هايي براي تسهيل انتقال پول براي گردشگران، تاجران و همچنين اتاق‌هاي پاياپاي از ديگر موضوعاتي است که در اين نشست پيگيري شد.

فرزين در ادامه بيان داشت: يکي ديگر از موضوعاتي که در اين نشست مطرح شد استفاده از هوش مصنوعي است. در اين زمينه ايران تجارب خوبي دارد و واحد هوش مصنوعي در بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران راه اندازي شده که در موضوعاتي مانند پولشويي، پيگيري معاملات مشکوک و... قابل استفاده است. در اين موضوع هم از تجارب کشور‌هاي ديگر استفاده مي‌کنيم و هم تجربه بانک مرکزي ايران ارائه خواهد شد.

رئيس‌کل بانک مرکزي درباره راه‌اندازي کانال مالي مشترک بين کشور‌هاي اسلامي و بهره‌گيري از پول ملي در مبادلات تجاري گفت: اين موضوع تاکنون به صورت چند جانبه مطرح نشده، اما به صورت دوجانبه با اعضاي کشور‌هاي عضو بريکس قبلاً مطرح شده و در نظر داريم با کشور‌هاي عضو سازمان همکاري اسلامي (OIC) نيز پيگيري و عملياتي شود.

 

رئيس‌کل بانک مرکزي گفت: استفاده از روش‌هاي جديد تسهيل انتقال پول براي گردشگران، تاجران و همچنين اتاق‌هاي پاياپاي و مذاکرات دو و چند جانبه با روساي بانک‌هاي مرکزي کشور‌هاي عضو سازمان همکاري اسلامي به منظور ايجاد کانال مالي مشترک و بهره‌گيري از پول ملي در مبادلات تجاري، محور اصلي مذاکرات در حاشيه اجلاس روساي بانک مرکزي کشور‌هاي عضو سازمان همکاري اسلامي (OIC) است.


فرزين با بيان اينکه در حوزه تجارت و مبادلات با کشور ترکيه چشم انداز خوبي وجود دارد، خاطرنشان کرد: بر اساس مذاکراتي که داشتيم قرار شد تا تيم‌هايي در سطح کارشناسي شکل گيرد و موضوعات مختلف بررسي شوند. يکي از پيشنهاد‌هاي مهمي که در اين زمينه ارائه شد اين بود که در معاملات ميان دو کشور ايران و ترکيه به سمت ارز‌هاي محلي برويم و معاملات با ريال و لير انجام شوند. اين پيشنهاد مورد استقبال کشور ترکيه قرار گرفت.

وي در پايان تاکيد کرد: در اين گفتگو‌ها پيشنهاد‌هاي ديگري هم مطرح شد و قرار بر اين شد تا پس از طي مراحل کارشناسي و به تناسب پيشرفت اقدامات صورت گرفته، اطلاع‌رساني‌هاي لازم صورت گيرد.