فرزين: ۵۵ ميليارد دلار به حوزه واحدهاي توليدي و صنعتي اختصاص يافت

تاریخ انتشار : 1403/07/10

 

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، محمدرضا فرزين در جلسه علني امروز- سه شنبه ۱۰ مهر ماه- در جريان بررسي گزارش کميسيون صنايع و معادن در مورد بررسي عملکرد دستگاه هاي مسئول در تامين و تخصيص نيازهاي ارزي واحدهاي صنعتي و توليدي کشور (مواد اوليه و تجهيزات مورد نياز ) گفت: سياست ارزي به طور کلي بايد در خدمت شاخص هاي اقتصاد کلان باشد يعني اگر ما در مورد ارز مقرراتي را وضع مي کنيم، مي دانيم که ارز متغيير بسيار مهم در تورم کالا ها و خدمات است و نقش مهمي در حفظ ارزش پول ملي دارد.

فرزين در خصوص سياست هاي ارزي بانک مرکزي گفت: سياست هاي ارزي متناسب با مجموعه متغيير هاي کلان دنبال مي شود و از سال گذشته هم کميته اي تحت عنوان تامين و تخصيص ارز تشکيل داديم.

رئيس کل بانک مرکزي  در ادامه بيان داشت: خوشبختانه بر اساس آخرين آماري که داريم، تا هشتم مهرماه سال جاري ۲۲.۲ ميليارد دلار از سهميه وزارت صمت تامين شده است.  همچنين تاکنون ۸ ميليارد دلار از سهميه وزارت جهاد کشاورزي و ۲.۲ ميليارد دلار از سهميه وزارت بهداشت تامين شده است و در مجموع خوشبختانه از ۵۵ ميليارد دلاري که در ابتداي سال تعيين کرديم تاکنون ۳۲.۴ ميليارد دلار تامين کرده‌ايم و تا الان تامين و تخصيص ارز تا حدود ۸۰ درصد است و اميدواريم که اين رقم به بالاي ۸۰ درصد برسد.

فرزين  تصريح کرد: ما براي مديريت ارز چندين قانون داريم که يکي از آنها قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز است؛ اين قانون مي‌گويد صادرکنندگان بايد ارز خود را به داخل کشور بازگردانند و انتخاب روش آن نيز بر عهده خودشان است؛ همچنين در اين خصوص در دولت آيين نامه‌اي مصوب شده است که مي‌گويد ۱۰۰ درصد ارز ناشي از صنايع پتروشيمي پالايشگاهي و مواد معدني به جز نيازهاي خودشان، بايد از طريق سامانه نيما عرضه شود. نظامي که در بانک مرکزي طراحي کرده‌ايم دقيقاً در همين چهارچوب است و به صنايع پتروشيمي پالايشگاهي و مواد معدني گفته‌ايم که ارز خود را در سامانه نيما عرضه کنيد.

بزرگترين عرضه کننده در سامانه نيما، بانک مرکزي است

وي با بيان اينکه عرضه ارز نيما بيشتر توسط بانک مرکزي تامين مي‌شود، گفت: حدود ۵۲ درصد ارز نيما توسط بانک مرکزي تامين مي‌شود، ۳۴ درصد اين ارز را پتروشيمي‌ها و ۶ درصد پالايشگاهي‌ها تامين مي‌کنند و فولادي‌ها نيز به دلايل مشکلاتي که داشتيم در سامانه اشخاص ارز خود را ارائه مي‌کند. بنابراين بزرگترين عرضه کننده در سامانه نيما بانک مرکزي است.

رئيس کل بانک مرکزي در ادامه به ارائه آماري در خصوص تاثيرگذار بودن سياست‌هاي ارزي بانک مرکزي پرداخت و عنوان کرد: آخرين رقم نرخ تورم نقطه به نقطه توليد کننده که براي شهريور ماه است ۲۵ درصد و ۱۲ ماهه آن ۲۷.۴ درصد است يعني عملاً نرخ تورم توليد کننده که تا ۲ الي ۳ سال پيش حدوداً به بالاي ۱۰۰ رسيده بود الان در شاخص نقطه به نقطه ۲۵ درصد است که جزء رقم‌هاي پايين طي سال‌هاي گذشته است. تورم نقطه به نقطه توليد کننده بسيار متاثر از نرخ ارز و ارزي است که تخصيص داده مي‌شود و آمار موجود نشان مي‌دهد که سياست ارزي توانسته است تورم توليد کننده را کنترل کند و کاهش دهد.

فرزين با  بيان  اينکه عموم ارزي که بانک مرکزي تخصيص مي‌دهد براي واردات کالاهاي سرمايه‌اي و مواد اوليه توليد است، اظهار داشت: ديدگاهي مطرح مي‌شود که اگر قيمت ارز افزايش پيدا کند صادرات نيز افزايش پيدا مي‌کند، که تصور درست نيست چرا که يکي از سياست‌هاي اساسي ما بايد کنترل نرخ ارز باشد.

وي افزود: درباره ارز نيمايي از ابتداي سال تاکنون قيمت اين ارز از حدود ۴۱ هزار تومان تا بيش از ۴۶ هزار تومان رسيده است يعني ما تحت تاثير متغيرهاي بنيادين اصلاحاتي در نرخ ارز انجام داده‌ايم. ساير موارد را به سامانه ارز اشخاص و توافقي برده‌ايم که طرفين با هم توافق مي‌کنند و نرخ شکل مي‌گيرد. اين موضوع به نرخ غير رسمي ارز که در بازار آزاد شکل مي‌گيرد کمک بسياري مي‌کند و خوشبختانه مي‌بينيم که طي يک و نيم سال تا دو سال اخير با وجود بسياري از شوک‌ها که در حوزه سياستي و امنيتي داشتيم توانسته‌ايم نرخ ارز بازار آزاد را به ثباتي برسانيم چرا که توانستيم تامين و تخصيص ارز تجاري را به ثبات برسانيم.

رئيس بانک مرکزي اضافه کرد: اتفاقي که طي سال جاري افتاد اين بود که اقدام مشترکي بين صمت، گمرک و بانک مرکزي براي بستن کارت‌هاي اعتباري انجام شد. همچنين در سال جاري خوشبختانه صادرات رشد خوبي داشته است و بر اساس آخرين آمار گمرک در صادرات غير نفتي ۶/۷ درصد و در حوزه واردات هم حدود ۷ درصد رشد داشته‌ايم.