اصلاح نظام بانکي؛ پيش‌نياز اصلي تحقق رشد و توسعه اقتصادي کشور

تاریخ انتشار : 1401/03/07

رئيس جمهور اصلاح نظام بانکي و اصلاحات ساختاري در حوزه زمين را از پيش‌نيازهاي اصلي تحقق رشد و توسعه اقتصادي کشور دانست و خاطر نشان کرد: بايد در زمينه تعيين تکليف اراضي، اصلاحات ساختاري انجام شود تا جلوي زمين‌خواري گرفته شود.

به گزارش ايبِنا؛ اولويت‌ها، چالش‌ها و الزامات توسعه پايتخت در جلسه شوراي اداري استان تهران به رياست رئيس‌جمهور مورد بررسي قرار گرفت.

آيت‌الله دکتر سيدابراهيم رئيسي در اين جلسه با اشاره به گزارش مثبت ارائه شده از سوي استاندار تهران بويژه در حوزه کاهش نرخ بيکاري، گفت: ايجاد اشتغال در کنار ساخت مسکن يکي از برنامه‌هاي محوري دولت مردمي است.

آيت‌الله رئيسي احياي واحدهاي توليدي تعطيل و نيمه‌تعطيل را جزء نقاط تمرکز دولت براي اشتغال‌زايي عنوان و خاطرنشان کرد: ظرفيت‌هاي موجود در اين دست واحدها بايد هر چه سريع‌تر تعيين تکليف شده و فعاليت آنها از سر گرفته شود تا توليد رونق يافته و اشتغال پايدار ايجاد شود.

رئيس جمهور در ادامه به موضوع ارتقاي تقسيمات کشوري در استان تهران اشاره کرد و اذعان داشت: اصل اصلاح تقسيمات کشوري در استان تهران مورد قبول ما است، اما اين کار بايد به شکلي دقيق مورد کارشناسي قرار گيرد و نتيجه به هيأت دولت ارائه شود تا در مورد آن تصميم‌گيري کنيم.

دکتر رئيسي همچنين به موضوع بکارگيري جوانان انقلابي از سوي استانداري تهران اشاره کرد و گفت: باور به توانمندي‌هاي جوانان، مشي امام راحل و مقام معظم رهبري است و بايد از اين روش الگو بگيريم. اگر در بکارگيري جوانان انقلابي کارآمدي آنان را مدنظر قرار دهيم، انرژي جواني و روحيه نوآوري و خلاقيت آنان مي‌تواند گره‌گشاي مشکلات کشور باشد.

رئيس جمهور همچنين بر ضرورت تکميل پروژه‌هاي نيمه‌تمام استان تهران تاکيد و تصريح کرد: بنده در مدت حدودا ۹ ماهه سپري شده، در دولت و در سفرهاي که به استان‌هاي مختلف داشتم، کلنگ آغاز هيچ طرحي را بر زمين نزدم و اساساً تمام توجه خود را بر تکميل پروژه‌هاي نيمه تمام متمرکز کرده‌ايم.

دکتر رئيسي با بيان اينکه معطلي طولاني‌مدت پروژه‌هاي عمراني به طور طبيعي باعث نارضايتي مردم خواهد شد، خاطر نشان کرد: براي ما مهم نيست که هر کدام از اين پروژه‌ها در زمان کدام دولت آغاز شده و تکميل آن به نام چه کسي ثبت مي‌شود؛ ما به ميدان آمده‌ايم تا گره از کار مردم باز کنيم و باور داريم که اگر اخلاص داشته باشيم، خدا به تلاش ما برکت مي‌دهد.

رئيس جمهور با اشاره به اينکه توسعه ناوگان حمل‌ونقل ريلي در استان تهران با همکاري شهرداري از دغدغه‌هاي جدي دولت است، گفت: آلودگي هواي تهران نيز يکي ديگر از نگراني‌هاي جدي دولت است که به دنبال رفع ريشه‌هاي آن هستيم و بنده براي برطرف کردن منشأ خارجي اين آلودگي‌ها نيز به وزير امور خارجه و رئيس سازمان حفاظت محيط زيست مأموريت دادم که با کشورهاي همسايه در اين زمينه مذاکره کنند.

آقاي رئيسي در بخش ديگري از سخنان خود، به مسائل روز کشور از جمله در حوزه اقتصاد پرداخت و با اشاره به تلاش دولت براي اصلاحات اقتصادي، لايحه بودجه سال جاري را يکي از جلوه‌هاي اين اصلاحات دانست. رئيس جمهور محور اصلي بودجه سال ۱۴۰۱ را سند آمايش سرزميني دانست و تصريح کرد: در تنظيم بودجه سال جاري تلاش کرده‌ايم همه مردم در جاي جاي کشور از منابع و امکانات برخوردار شوند و عدالت و توازن در تخصيص منابع ايجاد شود.

دکتر رئيسي همچنين تأکيد کرد: يکي ديگر از ويژگي‌هاي بودجه ۱۴۰۱ اين است که در تنظيم اين بودجه روي منابع صندوق توسعه ملي هيچ حسابي باز نکرده‌ايم و بنا را بر اين گذاشتيم که منابع اين صندوق تحت نظر مقام معظم رهبري به برنامه‌ها و اقدامات بزرگ در راستاي توسعه کلان کشور اختصاص يابد.

رئيس جمهور اجراي اصلاحات اقتصادي را تنها راهکار تحقق رشد اقتصادي در کشور دانست و گفت: صحبتي که بنده درباره تصميم‌هاي سخت در يکي از جلسات روزهاي اخير بيان کردم به شکل صحيحي منعکس نشد. صحبت بنده اين بود که ما براي تحقق رشد اقتصادي راه سختي در پيش داريم و بدون همراهي مردم و همه ارکان کشور، پيمودن اين مسير ممکن نيست.

رئيس جمهور افزايش سرمايه‌گذاري داخلي و خارجي و افزايش بهره‌وري را دو ضرورت ديگر تحقق رشد اقتصادي برشمرد و خاطرنشان کرد: شخصاً باور دارم که مردم اگر احساس کنند دولت در اين مسير به طور جدي پاي کار است با ما همکاري و همراهي خواهند کرد.

آيت‌الله رئيسي گفت: همه افرادي که در بخش‌هاي مختلف دولت و نهادهاي دولتي و حکومتي حضور دارند، بايد با الزامات تحقق رشد اقتصادي همراهي داشته باشند و افرادي که به اين ضرورت‌ها باور ندارند، نبايد در مناصب و جايگاه‌هاي مؤثر در تصميم‌گيري و اجرا حضور داشته باشد.

رئيس جمهور در ادامه بر لزوم کنترل هزينه‌هاي دولت تأکيد کرد و افزود: اگر دولت پرخرج باشد، حتي خودش را نمي‌تواند حرکت دهد چه رسد به کليت جامعه؛ لذا همانطور که مقام معظم رهبري نيز در ديدار روز گذشته با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي تأکيد کردند، دولت و مجلس بايد با همکاري يکديگر هزينه‌ها و تورم را مهار کنند.

دکتر رئيسي با تاکيد بر ضرورت توسعه واقعي فعاليت‌هاي دانش‌بنيان در کشور، اظهار داشت: يکي ديگر از کارهايي که دولت بايد به طور جدي دنبال کند، پيوند دانايي به توانايي است. آنچه در نامگذاري سال ۱۴۰۱ مد نظر مقام معظم انقلاب بوده، صرفاً افزايش تعداد شرکت‌هاي دانش‌بنيان نيست، بلکه در کنار اين افزايش تبديل ظرفيت‌هاي دانش‌بنيان به توليد، اشتغال و رشد اقتصادي بوده است.

رئيس جمهور در ادامه سخنان خود با تأکيد بر اينکه فقر، فساد و تبعيض به هيچ وجه زيبنده نظام جمهوري اسلامي ايران نيست، تصريح کرد: دولت با اجراي طرح عادلانه کردن يارانه‌ها به طور جدي در مسير رفع فقر مطلق اصلاحات گام برداشته و در عين حال به دنبال رفع فساد و تبعيض در زمينه تخصيص يارانه‌ها نيز بوده است.

آيت‌الله رئيسي اصلاح نظام بانکي و اصلاحات ساختاري در حوزه زمين را نيز از پيش‌نيازهاي اصلي تحقق رشد و توسعه اقتصادي کشور دانست و خاطر نشان کرد: بايد در زمينه تعيين تکليف اراضي، اصلاحات ساختاري انجام شود تا جلوي زمين‌خواري گرفته شود و البته اين به معناي آن نيست که مبارزه با زمين‌خواري متوقف به انجام اين اصلاحات باشد، بلکه هر دوي اين اقدامات بايد توأمان پيگيري شود.

ضرورت ساماندهي وضع اتباع خارجي در کشور محور بعدي سخنان رئيس‌جمهور در اين جلسه بود. آقاي رئيسي در اين باره از تاسيس سازمان اتباع خارجي در کشور خبر داد و گفت: اگرچه تأسيس سازمان اتباع خارجي در دستور کار است و تا تعيين تکليف اين سازمان، وزارت کشور مأمور شده جهت تهيه شناسه براي تک تک اتباع خارجي مقيم کشورمان اقدام کند.

دکتر رئيسي افزود: وزارت کشور در حال تهيه اطلاعات هويتي، تردد، تحصيل، کسب‌وکار، ازدواج و طلاق و ساير احوال شخصي اتباع خارجي ساکن در ايران است. افغانستاني‌هاي ساکن در ايران ميهمانان عزيز ما هستند و با افتخار از آنان پذيرايي مي‌کنيم اما اين مسئله منافاتي با ساماندهي وضعيت آنها ندارد.

آيت‌الله رئيسي در بخش پاياني سخنان خود همراهي مردم را بزرگترين سرمايه دولت دانست و با قدرداني از اين همراهي، اظهار داشت: راه ارج نهادن به همراهي و بزرگواري مردم، تلاش براي حل‌وفصل مشکلات مردم است.

رئيس‌جمهور با اشاره به تهيه و تدوين سند تحول از سوي دولت، گفت: در ادوار گذشته برخورداري از برنامه کلان جزء نيازهاي اصلي دولت و نظام حکمراني کشور بود که تصميم گرفتيم اين ضعف را با ارائه سند تحول دولت برطرف کنيم.

وي افزود: اين سند با همکاري تعداد قابل توجهي از انديشکده‌هاي کشور و با اخذ نظر بيش از ۶۰۰ نفر از صاحبنظران تهيه شده و در ۳۷ محور مختلف، به مهم‌ترين مسائل کشور پرداخته است.
رئيس جمهور در ابتداي اين جلسه نيز با تسليت فرا رسيدن سالروز شهادت امام صادق(ع) و گراميداشت ياد شهداي دوران دفاع مقدس بويژه شهداي آزادسازي خرمشهر، گفت: رمز موفقيت همه اقدامات و تلاش‌هاي ما همان است که ديروز مقام معظم رهبري در ديدار با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بر آن تأکيد کردند؛ به تعبير مقام معظم رهبري اخلاص رمز موفقيت است و به تلاش‌ها و اقدامات ما برکت مي‌بخشد.

آقاي رئيسي با اشاره به تأکيد رهبر معظم انقلاب خطاب به نمايندگان مجلس در ديدار روز گذشته مبني بر کشوري نگاه کردن به مسايل، افزود: نمايندگان مجلس بخشي از بدنه مديريتي و تصميم‌گيري کشور هستند و لذا بايد در تصميم‌گيري‌ها و اقدامات خود از زاويه نگاه کلان و کشوري مسايل را ببينند.

آيت‌الله رئيسي اظهار داشت: بنده مخاطب فرمايشات و رهنمودهاي رهبر معظم انقلاب در هر جمع يا مناسبتي را در وهله اول خودم و دولت مي‌دانم و لذا بعد از هر سخنراني ايشان در جمع اعضاي دولت اين سخنان را مطرح کرده و همکاران خود را موظف به پيگيري آنها مي‌کنم.

پيش از سخنان رئيس جمهور استاندار تهران گزارشي از برنامه‌ها و اقدامات استانداري براي رفع مشکلات مردم تهران ارائه کرد.

همچنين آيت‌الله ابوترابي‌فرد امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام والمسلمين تقوي رئيس مجمع نمايندگان استان و پنج تن از نمايندگان شهر و شهرستان‌هاي استان تهران در سخناني به طرح ديدگاه‌ها و بيان مشکلات استان تهران پرداختند.

وزير راه و شهرسازي، وزير نيرو، وزير جهادکشاورزي و معاون اجرايي رئيس جمهور نيز در سخناني برنامه‌ها و اقدامات دولت در استان تهران را تشريح کردند.