آثار رشد منفي نقدينگي در اقتصاد ديده نمي‌شود

تاریخ انتشار : 1401/03/16

سخنگوي کميسيون اقتصادي با بيان اينکه هيچ آثاري براي کاهش نقدينگي و رشد منفي آن ديده نمي‌شود. گفت: شايد نقدينگي به طور مقطعي کاهش يابد و اساسا ميزان رشد منفي هم خيلي موثر نيست.

غلامرضا مرحبا در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادي ايلنا درباره اعلام کاهش رشد نقدينگي از سوي رييس بانک مرکزي اظهار داشت: نقدينگي اگر رشد منفي داشته باشد قطعا اثرات ضد تورمي خواهد داشت اما شخصا آثاري از کاهش رشد نقدينگي نديده‌ام. 

وي افزود: در اقتصاد بايد شاخص‌ها را مطالعه کنيم و به اين گونه نيست که فقط مسئولان دسترسي به اين شاخص‌هاي و اطلاعات دسترسي داشته باشند. اين شاخص‌ها در جامعه به راحتي مورد مطالعه و رصد کارشناسان و اساتيد اقتصادي قرار مي‌گيرند.

سخنگوي کميسيون اقتصادي با بيان اينکه هيچ آثاري براي کاهش نقدينگي و رشد منفي آن ديده نمي‌شود. گفت: شايد نقدينگي به طور مقطعي کاهش يابد و اساسا ميزان رشد منفي هم خيلي موثر نيست.

مرحبا تاکيد کرد: بايد به سمت کاهش سرعت رشد نقدينگي حرکت کنيم و منفي شدن رشد نقدينگي حتما نشانه‌هاي خواهد داشت که ما امروز اين نشانه را در اقتصاد نمي‌بينيم. 

وي درباره پيش‌بيني‌ها از عبور نقدينگي از ۵ هزار هزار ميليارد تومان در سال جاري اظهار داشت: دولت سياست‌هايي را در اقتصاد در حال پياده سازي است و اين اقدامات به تازگي شروع شده بنابراين بايد همان موقع و مقرر عملکرد دولت را درباره کنترل نقدينگي قضاوت کرد و در همان زمان بي‌طرفانه و کارشناسانه درباره عملکرد دولت اظهار نظر مي‌کنيم.

سخنگوي کميسيون اقتصادي درباره اقدامات موثر براي کاهش سرعت رشد نقدينگي گفت: رشد نقدينگي عوامل متعددي دارد که يکي از آن استقراض از بانک مرکزي و بانک‌ها، خلق پول بدون پشتوانه و ضعيف است. از ديگر عوامل مي‌توان ناترازي بانک‌ها، افزايش سرعت گردش پول، عدم هدايت نقدينگي به سمت سرمايه‌گذاري مولد و بازار سرمايه دانست و همه اين عوامل بر رشد نقدينگي اثرگذار هستند. 

وي تاکيد کرد: بايد ديد مجموع اقدامات و فعاليت‌هاي دولت چه تاثيري در کنترل رشد نقدينگي خواهد داشت و برحسب اعلام دولت عدم اضافه برداشت از بانک مرکزي اقدام مثبت دولت براي کنترل نقدينگي است که البته اگر واقعي باشد که اميدوارم واقعي بوده است.