چشم‌انداز صعودي قيمت کاشي و سراميک

تاریخ انتشار : 1401/03/22

دنياي‌اقتصاد : صنعت کاشي و سراميک کشور داراي پتانسيل فراواني است که در صورت حمايت جدي دولت و همچنين سرمايه‌گذاري‌هاي جديد مي‌تواند رونق چشمگيري در توليد و صادرات داشته باشد.

طبق طرح تدوين شده براي صنعت کاشي و سراميک با افزايش ۵‌ميليون و ۷۰۰هزار مترمربعي براي رسيدن ميزان توليد به ۴۵۰‌ميليون مترمربع موافقت شده است. براين اساس توليد کاشي و سراميک از ۴۴۴‌ميليون و ۳۰۰‌هزار مترمربع در سال ۱۳۹۹ به توليد ۴۵۰‌ميليون مترمربع کاشي و سراميک در پايان سال ۱۴۰۰ خواهد رسيد.

صنعت کاشي و سراميک در ايران به چند دليل از صنايع ارز‌آور و سود‌آور کشور است که لازم است به آن توجه بيشتري داشته باشند. اين چهار دليل شامل وجود منابع معدني ارزان و فراوان در کشور، دستمزد پايين نيروي کار نسبت به ساير کشورها، ارزان بودن منابع انرژي و حاشيه سود مناسب اين صنعت است که از صنعت کاشي يک صنعت پتانسيل‌دار براي رشد و توسعه در بازارهاي جهاني ساخته است.

سودسازي ۸۰۰‌ميليارد توماني کاشي و سراميک در يک‌‌‌ سال

صنعت کاشي و سراميک در بازار سهام، حدود يک‌درصد از ارزش کل بازار سهام را به خود اختصاص داده است. صنعت کاشي و سراميک در بازار سهام با ۶ شرکت و ارزش بازار ۱۰هزار‌ميليارد توماني حضور دارد. اين صنعت در سال گذشته حدود ۷۹۱‌ميليارد تومان سود خالص توليد کرد و با حاشيه سود خالص ۳۰‌درصدي از جمله صنايعي است که با افزايش ميزان تقاضا مي‌تواند روند درآمدي و سودسازي خود را با شدت مناسبي افزايش دهد.

چشم‌انداز توليد کاشي و سراميک تا ۱۴۰۴

طبق گزارش‌هاي وزارت صمت از چشم‌انداز توليد کاشي و سراميک کشور تا سال ۱۴۰۴، هدف توليد بيش از ۷۰۰‌ميليون مترمربع کاشي و سراميک است اما با شيوع ويروس کرونا و همه‌گيري اين بيماري با کاهش قابل‌توجهي در صنعت ساخت‌وساز مواجه بوده‌ايم که بسياري از صنايع را تحت‌الشعاع قرار داده است و قطعا صنعت کاشي و سراميک نيز يکي از آن صنايع است. با توجه به آنچه گفته شد و اينکه در سال جديد با افزايش ۵ميليون مترمربعي مواجه هستيم رسيدن به هدف ۷۰۰‌ميليون مترمربعي در افق ۱۴۰۴ امري دور از دسترس به نظر مي‌رسد.

چشم‌انداز صادرات کاشي و سراميک ايران تا سال ۱۴۰۴

توسعه صادرات کاشي و سراميک يکي ازضرورت‌‌‌هاي اجرايي در مديريت صنعت کاشي و سراميک است. در همين رابطه وزارت صمت در ميان چشم‌اندازهاي افق  ۱۴۰۴اهداف چندي را براي صادرات کاشي و سراميک کشور در نظر گرفته است که سه هدف مهم در سال‌هاي پيش‌رو حفظ رتبه چهارم صادرات کاشي و سراميک ايران و تلاش براي کاهش فاصله با رتبه سوم در اولويت اين صنعت قرار دارد. علاوه بر آن حفظ رتبه اول صادرات در منطقه خاورميانه از اهداف مهم است که براي دسترسي به آن لازم است به صنعت کاشي و سراميک کشورهاي منطقه توجه داشت.

با توجه به اينکه افت توليد به دليل شيوع کرونا در تمامي جهان حاکم است بحث صادرات متفاوت از توليد است و ما مي‌توانيم با کمي همت به اهداف صادرات کاشي و سراميک تا افق ۱۴۰۴ نائل آييم.

تعداد کارخانه‌هاي کاشي و سراميک ايران

آمارهاي غير‌رسمي حاکي از آن است که امروز حدود ۱۵۰ کارخانه کاشي و سراميک در کشور فعاليت مي‌کنند و دامنه توليد سالانه نيز ۳۰۰ تا ۴۰۰‌ميليون مترمربع اعلام شده که در اين بين استان يزد با بيش از ۶۰‌درصد توليد رتبه اول را در اين صنعت به خود اختصاص داده است. تقريبا بالاي ۱۰۰ کارخانه کاشي و سراميک در استان يزد قرار دارد.

سرانه توليد کاشي و سراميک ايران

طبق آمار منتشر شده از وزارت صمت(وزارت صنعت، معدن وتجارت) سرانه توليد کاشي و سراميک در ايران ۱۰‌هزار مترمربع به ازاي هر کارگر است و اين در حالي است که در ايتاليا و اسپانيا اين سرانه ۲۵‌هزار مترمربع به ازاي هرنفر کارگر ثبت شده که نکته حائزاهميتي است. در ايران استان يزد با تعداد ۱۰۱ واحد توليدي کاشي و سراميک، اصفهان ۲۱ واحد و خراسان رضوي ۱۴ واحد توليدي بالاترين آمار جمعيتي توليد کاشي و سراميک در کشور را به خود اختصاص داده‌‌‌اند.

کشورهاي مقصد کاشي و سراميک ايران

آمار صادرات نشان مي‌دهد، امروز علاوه بر همسايگان ايران در قاره آسيا، متقاضيان توليدات کيفي کاشي و سراميک ايران از قاره اروپا نيز پا به عرصه گذاشته‌اند و همچنين تقاضاهايي از قاره آمريکا نيز وجود دارد و ايران توانسته است در آمريکاي جنوبي بازار خود را به دست آورد. اين در حالي است که به ليست متقاضيان هر ساله افزوده مي‌شود.

روند صعودي گران‌ترين و محبوب‌ترين مدل‌ها در چند ماه

سال جديد را بايد سالي پر فراز و نشيب براي قيمت انواع محصولات ساختماني دانست به گونه‌اي که در رديف کاشي و سراميک اين موضوع به خوبي نمود دارد.

سازندگان خُرد با اين عنوان که اگر همين قيمت‌هاي جزئي را ناديده بگيريم در نهايت خواهيم ديد که قيمت نهايي و تمام شده بيشتر از آن مبلغي شده است که انتظارش را داشتيم.

کاشي و سراميک يکي از آن نهاده‌هاي توليد مسکن است که اگر چه تعداد مناسبي از توليدات ايراني در بازار موجود است اما اگر در برخي از مناطق مثل بازار سراميک در خيابان ملاصدرا دنبال برخي اجناس خارجي بگرديد خواهيد ديد که برخي کالاها با قيمت‌هاي نجومي و بسيار بالاتر از کالاهاي ايراني به فروش مي‌رسد.

سراميک اسلب فارس مدل پيترا طوسي و سراميک مدل رويال اسموکي متري ۵‌ميليون و ۹۸۰‌هزار تومان به فروش مي‌رسد. اين مدل‌ها و اين قيمت‌ها نشان مي‌دهد که در چند هفته گذشته دستخوش تغيير شده و افزايش داشته‌اند. البته طرح فانتزي آن را مي‌توان با يک‌ميليون و ۱۵۹‌هزار تومان هم خريداري کرد.

اما نمودار تغييرات قيمتي نشان مي‌دهد که از ۱۰ بهمن پارسال روند صعودي قيمت‌ها آغاز شد و قيمت‌ها از متري ۴‌ميليون و ۸۰۰‌هزار تومان به ۵‌ميليون و ۹۸۰‌هزار تومان رسيد.

اما در ميان محصولات سراميک هستند محصولاتي که جزو محبوب‌ترين محصولات شناخته مي‌شوند. سراميک پابلو ۶۰ در ۶۰ با متري ۱۷۴‌هزار تومان را بايد جزو محبوب‌ترين محصولات ساختماني دانست. البته سراميک ۱۶۰ در ۸۰ زيگما طرح بيانکو با متري ۳۲۶‌هزار تومان رتبه دوم محبوب‌ترين را به خود اختصاص داده است. سراميک کلکته سعدي مدل اسنو ۶۰ در ۶۰ سفيد براق با متري ۹۹‌هزار تومان رتبه سوم محبوب‌ترين را به خود اختصاص داده است.