تازه‌ترين گزارش بانک مرکزي از شاخص‌هاي مهم اقتصادي

تاریخ انتشار : 1401/04/13

در فروردين امسال حجم نقدينگي به ۴۸۲۳.۲۹ هزار ميليارد تومان رسيد که نسبت به ماه قبل از آن (اسفند ۱۴۰۰) ۲ دهم درصد کمتر شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري تسنيم، تازه‌ترين گزارش بانک مرکزي درباره گزيده آمارهاي اقتصادي فروردين سال جاري درحالي ساعتي قبل منتشر شد که نشان ميدهد رشد نقدينگي در اولين ماه سال جاري نسبت به سال قبل منفي شده است. مهمترين علت رشد منفي نقدينگي در سال جاري، توقف استقراض دولت از بانک مرکزي و کاهش خلق پول نظام بانکي است.

براساس اين گزارش در فروردين امسال حجم نقدينگي به 4823.29 هزار ميليارد تومان رسيد که نسبت به ماه قبل از آن (اسفند 1400) 2 دهم درصد کمتر شده است. رشد نقدينگي پس از 9 سال در فرودين ماه امسال منفي شده است.

رشد پول نيز در فروردين ماه نسبت به اسفند سال قبل منفي 3.5 درصد گزارش شده است؛ حجم پول در تاريخ مورد بررسي به 9519.8 هزار ميليارد ريال رسيده است.

پايه پولي در نخستين ماه سال 1401 به 6117.8 هزار ميليارد ريال رسيده است که نسبت به اخرين ماه سال قبل 1.3 درصد رشد داشته است؛ رشد يکساله پايه پولي نيز 31.5 درصد اعلام شده است. 

در پايان فروردين‌ماه 1401، بدهي بانک ها به بانک مرکزي با رشد 24.4 درصدي نسبت به ماه مشابه سال 1400، به حدود 143 هزار ميليارد تومان رسيده‌ است. همچنين اين متغير نسبت به اسفند 1400 کاهش 2.2 درصدي داشته است.

همچنين خالص دارايي‌هاي خارجي بانک مرکزي  در پايان فروردين‌ماه 1401 به 568 هزارميليارد تومان رسيده‌ که اين عدد نسبت به ماه مشابه سال گذشته رشد 20.1 درصدي را نشان مي‌دهد. اين متغير نسبت به اسفندماه 1400 کاهش 1.6 درصدي را ثبت کرده است.

ضريب فزاينده نقدينگي نيز در پايان فروردين‌ماه 1401 به 7.8 رسيده که نسبت به ماه مشابه سال 1400  رشد 5.1 درصدي و نسبت به اسفندماه 1400 کاهش 1.5 درصدي را ثبت کرده است.

گفتني است پيش از اين رئيس کل بانک مرکزي نيز از منفي شدن رشد نقدينگي در دولت سيزدهم خبر داده و تأکيد کرده بود: در اين چند ماه که از عمر دولت جديد گذشته، شتاب رشد نقدينگي کاهش يافته است و جالب است در سال جديد يعني در فروردين ماه نرخ رشد نقدينگي منفي است؛ بنابراين رشد نقدينگي در سال 1401 منفي شده است.

رئيس کل بانک مرکزي در تشريح دلايل کاهش رشد نقدينگي در سال جاري گفت: در ساليان گذشته طبق قانون بودجه هر سال، دولت تنخواهي را از بانک مرکزي دريافت مي کرده امسال خوشبختانه اين تنخواه را در اختيار دولت قرار نداديم و اين هم يکي از عواملي است که باعث شده رشد نقدينگي کاهش يابد.

صالح آبادي تصريح کرد: اواخر سال گذشته حجم اوراقي که در سبد بانک مرکزي بوده -اوراق دولتي – 95 هزار ميليارد تومان بوده است؛ در حال حاضر اين رقم به 75 هزار ميليارد تومان کاهش يافته است يعني حدود 20 هزار ميليارد تومان حجم اوراق دولتي در بازار فروخته شده است. همچنين موضوع ديگر اضافه برداشت بانک هاست که سال گذشته افزايش يافته بود ولي نسبت به سال گذشته نصف شده و  بدهي بانک ها به بانک مرکزي کاهش يافته است.

وي در پايان گفت: حدود 7 هزار ميليارد تومان، بانک مرکزي اوراق دولتي داشت که متعلق به  بانک مرکزي بود و آن را بانک مرکزي در بازار فروخته است. مجموعه اين عوامل باعث شده که نرخ رشد نقدينگي در فروردين ماه نسبت به پايان سال گذشته کاهش يابد.

بانک